Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 60 - 77, 02.07.2023

Öz

Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2019-2020 eğitim öğretim yılında, Şanlıurfa ili Siverek ilçesinde öğrenim gören 309 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada hem nicel hem de nitel verilerden yararlanılmıştır. Araştırmada karma yöntemlerden olan keşfedici ardışık desen kullanılmıştır. Bu araştırmada 38 maddelik beşli likert tipinde lise öğrencileri için görsel okuryazarlık ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek 1. faktörde (görseli kullanma) .578 ile .753 arasında faktör yükleri olan 10 madde, 2. faktörde (görseli algılama) .428 ile .646 arasında faktör yükleri olan 13 madde, 3. faktörde (görseli tanıma) .474 ile .746 arasında faktör yükleri olan 7 madde ve 4. faktörde (görseli düşünme) .447 ile .629 arasında faktör yükleri olan 8 madde olarak ölçek dört alt faktörden oluşturulmuştur. Geliştirilen ölçeğin alt boyutlarının Cronbach alpha katsayıları 0.875, 0.863, 0.796 ve 0.783 ve ölçeğin tüm güvenirlik katsayısı 0.928 olarak hesaplanarak güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda 38 maddeden oluşan, 4 alt boyuta sahip, 5’li likert tipinde ve güvenilir bir ölçek elde edildiği söylenebilir. Araştırmanın son bölümünde doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları gerçekleştirmiş ve uyum indeksine göre kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi açısından kullanılabilir bir ölçek olarak değerlendirilebilir.

Kaynakça

  • Arı, G., Soylu, S. (2020). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi , 9 (2) , 718-735.
  • Aktaş, S.(2019). Grafik Tasarımda Görsel Okuryazarlık Açısından Piktogramların İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Giresun.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (5. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık, İstanbul. Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (32), 470-483. Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı - İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Creswell, J. W. & Clark, V. L. (2015). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarım ve Yürütülmesi. (Çev. Y. Dede ve S. B. Demir, 2. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara. Çelik, G. (2017). Türkçe Derslerinde Görsel Okuryazarlık Yoluyla Okuma Becerilerinin Geliştirilmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Karaçam 0000-0001-8989-2743

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Erken Görünüm Tarihi 9 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaçam, E., & Ocak, G. (2023). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması. International Journal of Social Science Research, 12(1), 60-77.
AMA Karaçam E, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması. IJSSR. Temmuz 2023;12(1):60-77.
Chicago Karaçam, Esra, ve Gürbüz Ocak. “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması”. International Journal of Social Science Research 12, sy. 1 (Temmuz 2023): 60-77.
EndNote Karaçam E, Ocak G (01 Temmuz 2023) Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması. International Journal of Social Science Research 12 1 60–77.
IEEE E. Karaçam ve G. Ocak, “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması”, IJSSR, c. 12, sy. 1, ss. 60–77, 2023.
ISNAD Karaçam, Esra - Ocak, Gürbüz. “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması”. International Journal of Social Science Research 12/1 (Temmuz 2023), 60-77.
JAMA Karaçam E, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması. IJSSR. 2023;12:60–77.
MLA Karaçam, Esra ve Gürbüz Ocak. “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması”. International Journal of Social Science Research, c. 12, sy. 1, 2023, ss. 60-77.
Vancouver Karaçam E, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencileri İçin Görsel Okuryazarlık Ölçeği Geliştirme Çalışması. IJSSR. 2023;12(1):60-77.

*