Araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenlerinin göçmen öğrencilere yönelik algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Sınıf öğretmenlerinin göçmen öğrencilerini nasıl algıladıkları, tanımladıkları ve bunu kendilerince nasıl açıkladıkları önemlidir. Gerçekleştirilen araştırmalar incelendiğinde, sınıf öğretmenlerinin göçmen öğrencilere yönelik tutumlarına ilişkin az sayıda araştırma olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Esenyurt İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görevli 27 gönüllü sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubuna gönüllü olarak katılan tüm öğretmenlerin sınıflarında göçmen öğrenciler bulunmaktadır. Araştırmada veriler katılımcılara 15 farklı kategoride uygulanan “…bakımından göçmen öğrenci . . . gibidir; çünkü . . .” cümlesinin bulunduğu anket formunun doldurulmasıyla elde edilmiştir. Bu verilerin analizi sürecinde nitel araştırmalarda çoğunlukla başvurulan içerik analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler göçmen öğrenciyle ilgili algısını 15 kategori bakımından ifade ederken 306 farklı metafor imgesi kullanmıştır. Araştırmada 27 sınıf öğretmeni 306 farklı metafor imgesi geliştirmiştir. Araştırmaya katılım göstermiş 27 sınıf öğretmeninin göçmen öğrencilere yönelik çok sayıda ve farklı metaforlar üretmelerinin nedeni olarak birbirlerinden farklı deneyimlere, düşünce ve bakış açılarına sahip olmaları gerekçe gösterilebilir Bu araştırmada en fazla tekrar eden metafor 8 tekrarla “kedi” ardından 6 tekrarla “kaplumbağa” ardından 4 tekrarla “bukalemun” metafor imgeleridir. Araştırmada “sınıf öğretmenlerinin göçmen öğrencilere ilişkin geliştirdikleri metaforlar hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir?” soru cümlesi üzerinde de çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar önceden belirlenmiş 15 kategori altında toplanmıştır. Kavramsal kategoriler sınıf öğretmenlerinin cinsiyeti, mezun olduğu ve atamasına esas okul türü bağlamında değerlendirildiğinde sınıf öğretmenlerin oluşturdukları metaforlarda anlamlı bir fark görülmemekteyken, kavramsal kategoriler sınıf öğretmenlerinin yaşı, mesleki kıdemi ve okuttukları sınıf düzeyi bağlamında değerlendirildiğinde ise sınıf öğretmenlerinin oluşturdukları metaforlar ile anlamlı bir fark görülmektedir. Sınıf öğretmenlerinin oluşturdukları bu metaforlar diğer araştırmacıların çalışmalarındaki metaforlar ile karşılaştırıldığında katılımcıların verdikleri metafor örneklerinde benzerlik ve farklılıklar saptanmıştır. Bu araştırmanın öğretmenlerin; göçmen öğrencilere yönelik metaforik algılarının ve tutumlarınınım belirlenmesinin yanında yapılacak olan araştırmacılara kaynaklık etmesi beklenmektedir.
Araştırma tüm Etik Kurallara uygun olarak yapılmıştır.
The main purpose of the research is to determine the perceptions of classroom teachers towards immigrant students through metaphors. It is important how classroom teachers perceive and define their immigrant students and how they explain this in their own way. When the research conducted was examined, it was determined that there were few studies on classroom teachers' attitudes towards immigrant students. The study group of the research consists of 27 volunteer classroom teachers working in primary schools affiliated to the Esenyurt District Directorate of National Education in Istanbul. All teachers who voluntarily participated in the study group have immigrant students in their classes. In the research, data were applied to the participants in 15 different categories “… in terms of immigrant students. . . like this; Because . . .” It was obtained by filling out the survey form containing the following sentence: During the analysis of these data, the content analysis technique, which is often used in qualitative research, was used. As a result of the research, teachers used 306 different metaphor images while expressing their perception of immigrant students in terms of 15 categories. In the study, 27 classroom teachers developed 306 different metaphor images. The reason why the 27 classroom teachers who participated in the research produced many and different metaphors for immigrant students could be that they have different experiences, thoughts and perspectives. In this research, the most recurring metaphor was "cat" with 8 repetitions, then "turtle" with 6 repetitions, then "turtle" with 4 repetitions. “chameleon” are metaphorical images. In the research, the question "Under which conceptual categories can the metaphors developed by classroom teachers regarding immigrant students be grouped?" Question sentences were also studied. The results obtained from the research were collected under 15 predetermined categories. When the conceptual categories are evaluated in the context of the classroom teachers' gender, the type of school they graduated from and the type of school on which they are assigned, there is no significant difference in the metaphors created by the classroom teachers. When these metaphors created by classroom teachers were compared with the metaphors in other researchers' studies, similarities and differences were detected in the metaphor examples given by the participants. Teachers of this research; In addition to determining the metaphorical perceptions and attitudes of immigrant students, it is expected to be a resource for future researchers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çok Kültürlü ve Kültürlerarası Çalışmalar, Göçmen Kültürü Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |
*