Bu çalışma farklı paydaşlarca kabul görecek bir 21. Yüzyıl öğretmen profilinin belirlenmesini amaç edinmiştir. 21. Yüzyıl ideal öğretmen profilini ve bu yüzyılın öğretmeninin sahip olması gereken yeterlikleri belirlemek amacı ile Delphi tekniğinden yararlanılmıştır. Bu doğrultuda beş farklı paydaş grubuna dahil olan katılımcılardan bir katılımcı paneli oluşturularak çalışmaya toplam 34 katılımcı davet edilmiştir. Katılımcılar öğretmen (n = 10), okul müdürü (n = 7), eğitim fakültesi öğrencisi (n = 6) öğretim üyesi (n = 7) ve politika yapıcı (n = 4) sınıfına dahil edilen kişilerden oluşmaktadır. Türk eğitim sisteminde aktif bir rol oynayan paydaşların 21. Yüzyılda bir öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve öğretmenlik bilgisinin ne olması konusundaki görüşleri Delphi tekniğine özgü aşamalar içinde karma yöntemlerin kullanılması ile elde edilmiştir. Üç tur halinde yürütülen bu çalışmada ilk turdaki yazılı bilgi formları ve ikinci turdaki görüşmeler aracılığı ile elde edilmiş olan nitel verilerin çözümlenmesi sonucunda çalışmaya ait nicel ölçme aracı, öğretmen yeterlikleri sıralama ölçeği formu oluşturulmuştur. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenirken, nicel verilerin analizinde sıralama yargıları ile ölçekleme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmaya ait nihai sonuçlar 21. yüzyıl öğretmeninin rehber olma, kişilerarası iletişim becerisine sahip olma, öğrenci özelliklerini bilme gibi tutum ve davranışla ilgili yetkinliklerinin alan bilgisi, pedagojik alan bilgisi ve sınıf yönetimi gibi mesleki bilgilere kıyasla katılımcı grubu tarafından da uzlaşı sağlayacak biçimde daha çok önemsendiğini ortaya koymuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin teknolojik pedagojik bilgisi ve mesleği ve eğitim sistemi ile ilgili mevzuatı bilmesi ile ilgili olan yeterlikleri ise sırasıyla katılımcılar tarafından en az tercih edilen yeterlik alanlarıdır.
21. yüzyıl öğretmen özellikleri öğretmen yeterlikleri öğretmenlik bilgi alanları Delphi tekniği karma desen araştırması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |
*