In this study, it is aimed to reveal the opinions of classroom teachers about the discipline problems they encounter in learning-teaching processes at primary school level and their solutions. The study was designed according to the qualitative research model and phenomenology method was used as the research design. The study group consisted of 25 classroom teachers working in primary schools in one of the largest districts of Mersin province in terms of population. Data were collected using a semi-structured interview form, which is frequently preferred in qualitative research. The descriptive analysis method was used to analyze the data, and the codes and categories that emerged as a result of the data analysis were transformed into findings in line with the determined themes. According to the findings of the study, while the participant teachers perceived the concept of discipline as “order” and “obeying the rules”, the most common disciplinary problems they encountered in the learning-teaching processes were “showing violence/bullying behaviors towards their classmates, speaking without permission, wandering around the classroom for no reason, being interested in extracurricular subjects, constantly complaining about classmates, and making noise in class”. According to the participants, the most important causes of discipline problems were family-related factors, followed by factors related to students, school and teachers, technology and media, education system, and peer group. The most common solution methods used by the participants to solve discipline problems were reinforcing and rewarding correct behaviors, discussing the rules with students and determining the classroom rules together with the students, meeting with the family, adjusting the seating arrangement in the classroom, assigning tasks to active students and punishing those who do not follow the rules. While the participants emphasized that parents should be trained first for the solution of the problem, they also offered suggestions regarding the duties and responsibilities of school administration and teachers, the education system and students.
Discipline problems primary school students classroom teachers undesirable behaviors
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin ilkokul kademesinde öğrenme-öğretme süreçlerinde karşılaştıkları disiplin sorunlarına ve çözüm yollarına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modeline göre tasarlanmış olup, araştırma deseni olarak olgubilim (fenomenoloji) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Mersin ilinin nüfus bakımından en büyük ilçelerinden birindeki ilkokullarda görev yapan 25 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veriler nitel araştırmalarda sıkça tercih edilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmış, veri analizi sonucunda ortaya çıkan kodlar ve kategoriler belirlenen temalar doğrultusunda bulgulara dönüştürülmüştür. Çalışmanın bulgularına göre, katılımcı öğretmenler disiplin kavramını daha çok “düzen” ve “kurallara uyma” şeklinde algılarken, öğrenme-öğretme süreçlerinde en sık karşılaştıkları disiplin sorunları; “arkadaşlarına yönelik şiddet/zorbalık davranışları gösterme, söz almadan konuşma, sınıf içinde sebepsiz dolaşma, ders dışı konularla ilgilenme, sınıf arkadaşlarını sürekli şikâyet etme, derse gürültü yapma” olduğu görülmüştür. Katılımcılara göre disiplin sorunlarının en önemli sebebi “aileden kaynaklı durumlar” iken, ayrıca “öğrencilerden kaynaklı, okul ve öğretmenle ilgili, teknoloji ve medya ile ilişkili, eğitim sisteminden kaynaklı ve arkadaş grubu ile ilişkili faktörler” üzerinde durulmuştur. Katılımcıların disiplin sorunlarını çözmede en çok kullandıkları çözüm yöntemleri ise “doğru davranışları pekiştirme ve ödüllendirme, öğrencilerle kurallar hakkında görüşme ve sınıf kurallarını öğrencilerle birlikte belirleme, aile ile görüşme, sınıf içi oturma düzenini ayarlama, hareketli öğrencilere görev verme ve kurallara uymayanları cezalandırma” şeklindedir. Katılımcılar problemin çözümü için öncelikle ebeveynlere eğitim verilmesinin gerektiğini vurgularken, bunun yanı sıra okul yönetimi ve öğretmenlere düşen görev ve sorumluluklara ilişkin, eğitim sistemi ile ilgili ve öğrencilerle ilgili öneriler sunmuşlardır.
Disiplin sorunları ilkokul öğrencileri sınıf öğretmenleri istenmeyen davranışlar
Bu çalışmanın hazırlanma ve yazım sürecinde “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş olup; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |
*