Spor Kulüplerinin İmajları Ve Hisse Senedi Performansları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Sayı: 54, 77 - 95, 30.06.2021
Mansur Konuralp Aktaş
,
Zakir Avşar
Öz
Küreselleşme rüzgârının tüm dünyada etkisini artırdığı 1990’ların sonu 2000’lerin başında çağın gerektirdiği dönüşümlerden futbol da nasibini almıştır. Tutkuyla bağlanılan armalardan gelir beklenen markalara dönüşen futbol kulüpleri, artık dev bir endüstriye evrilen futbolun iletişim biliminin halkla ilişkiler enstrümanını kullanabilmenin önemini kavramaya başlamışlardır. Şirketleşen ve halka arz edilen futbol kulüplerinin halkla ilişkiler faaliyetlerini ve ilgili iletişim birimlerini kurumsallaştırabildiği ölçüde kamuoyunu doğru bilgilendirebildiği ve bunun sonucunda marka değerlerini artırabildiği düşünülmektedir. Çalışmada Borsa İstanbul’da işlem gören Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor kulüplerinin 2018-2019 yıllarında yapmış oldukları Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP) açıklamaları incelenmiştir. Yarı kuvvetli etkin piyasalarda sıklıkla kullanılan olay analizi metodu uygulanarak yapılan açıklamaların söz konusu kulüplerin marka değerlerine dolayısıyla vekil (proxy) değişken olarak hisse senedi performanslarına etkisi saptanmıştır.
Kaynakça
- Akşar, T. (2005). Endüstriyel futbol. Literatür.
- Aktaş, M. K., ve Cengiz, C. (2018). Endüstriyel Futbolda Değişen Taraftar Kimliği ve Gözetim: Passolig Uygulamasının Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 155-168.
- Boniface, P. (2007). Globalization and Football. (Çev.:İsmail Yerguz). İstanbul: NTV, pp. 32-153
- Çalışkan, Y. ve Deni̇z, A. (2016). BİST’te İşlem Gören Spor Kulüplerinin Futbol Maçlarının Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (5) , 233-242.
- Demir, E. ve Danış, H. (2011). The effect of performance of soccer clubs on their stock prices: Evidence from Turkey. Emerging Markets Finance and Trade, 47(sup4), 58-70.
- Devecioğlu, S., ve Çoban, B. (2003). Türkiye’de spor kulüplerinin halka arzı. Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 1-11.
- Dobson, S. M. ve Goddard, J. A. (1998). Performance and revenue in professional league football: evidence from Granger causality tests. Applied Economics, 30(12), 1641-1651.
- Fama, E. F. (1970). Efficient capital markets: A review of theory and empirical work. The journal of Finance, 25(2), 383-417.
- Fama, E. F. (1991). Efficient capital markets: II. The journal of finance, 46(5), 1575-1617.
- Hatipoğlu, D., & Aydın, M. B. (2007). Bastır Ankaragücü: Kent, kimlik, endüstriyel futbol ve taraftarlık. Epos.
- Kaya, A. ve Gülhan, Ü. (2013). Spor kulüpleri performanslarının hisse senedi fiyatlarına etkisi: BIST’de bir uygulama. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 1-20.
- Kuper, S. (2003). Futbol Asla Sadece Futbol Değildir (Vol. 217). Ithaki Publishing.
- MacKinlay, A. C. (1997). Event studies in economics and finance. Journal of economic literature, 35(1), 13-39.
- Parlak, D. ve Bişirici, E. (2014). İki spor kulübünün hisse senedi getirileri üzerine bir inceleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 15(2), 181-192.
- Renneboog, L. ve Vanbrabant, P. (2000). Share Price Reactions to Sporty Performances of Soccer Club Listed on the London Stock Exchange and the AIM. Tilburg University.
- Saraç, M. ve Zeren, F. (2013). The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From" The Big Three Clubs" of Turkish Soccer League. Journal of Applied Finance and Banking, 3(5), 299.
- Scholtens, B. ve Peenstra, W. (2009). Scoring on the stock exchange? The effect of football matches on stock market returns: an event study. Applied Economics, 41(25), 3231-3237.
- Stadtmann, G. (2006). Frequent news and pure signals: The case of a publicly traded football club. Scottish Journal of Political Economy, 53(4), 485-504.
- Temizel, F., Özata, E. ve Esen, E. (2013). Futbol Kulüplerinin Sportif Performansları ile Hisse Senedi Getirileri Arasındaki İlişkinin Analizi: Türkiye Örneği. TISK Academy/TISK Akademi, 8(15).
- Uludag, B. K. ve Sigali, S. (2016). Futbol Maç Sonuçlarinin 4 Büyüklerin Hisse Senedi Getirilerine Etkisi/Impact of Sporting Performance on Financial Performance: An Analysis of 4 Big Soccer Clubs in Turkey. Ege Akademik Bakis, 16(4), 575.
- Zuber, R. A., Yiu, P., Lamb, R. P. ve Gandar, J. M. (2005). Investor–fans? An examination of the performance of publicly traded English Premier League teams. Applied Financial Economics, 15(5), 305-313.