İnsanlar dünyaya geldiği andan itibaren kendilerini ve diğerlerini anlamlandırmaya çalışır
ve bu düşünme temsil sistemlerini oluşturur. Dünyada politik ve sosyal gücün tanımlanmasında
temsil, etkin bir rol oynamaktadır. Temsiller, ideolojik durumlara göre; çok kültürlülük, melezlik,
ötekileştirme bağlamında çeşitlilik göstermektedir. Bu çalışmanın konusu; çok kültürlülüğün
sinemada temsili ve göstergebilimin bu temsilin kurulmasındaki etkisidir. Sinemanın kültürler
arasındaki farklılıkları belirginleştirme veya diyalogları artırmadaki gücünün temelinde,
temsil yer almaktadır. Dolayısıyla sinema temsili, farklı ideoloji, inanç ve görüşleri anlamak
için önemli bir işleve sahiptir. Sinema göstergebilimi, temsillerin kurulmasında yalnızca dilsel
değil görsel olarak da etkilidir. Bu çalışmada sırasıyla; çok kültürlülük ve Hindistan, sinemada
çok kültürlülüğün temsili ve Hint filmlerinde din ve temsil, sinema göstergebilimi ve sembol
konusuna değinilmiştir. Çok kültürlülük ve temsil kavramı, kültürel çalışmalarda farklı biçimlerde
kullanılmaktadır. Burada konu kapsamı gereği çok kültürlülük ve temsil, toplumsal çeşitlilik
ve Saussure ve Peirce’le ilişkilendirilen anlamıyla kullanılmaktadır. Çalışmanın örneklemi olan
Hint filmi Peekay (PK) (Peekay, Rajkumar Hirani, 2014) göstergebilim yöntemiyle, Saussure’ün
gösterge-gösteren-gösterilen kavramları ile Peirce’ün simge kavramına göre çözümlenmeye
çalışılmıştır. Sonuç olarak; dini temalı bir film olan PK’de, Hindistan’ın dinsel çeşitliliğine ilişkin
göstergelerin sıklıkla kullanıldığı görülmüştür. PK filminde kullanılan soyut, sözel ve görsel
semboller birbirleriyle anlamlı bir bütünlük içinde yer almaktadır. Böylelikle, film temsilinin
farklı toplulukların kimliklerini anlama ve inşasında önemli bir etkisi olduğu düşünülürse, filmin
bu açıdan göstergelerin gücünden etkin bir şekilde faydalandığı söylenebilir.
People try to make sense of themselves and others from the moment they are born,
and this thinking creates representation systems. Representation plays an active role in defining
political and social power in the world. Representations vary according to ideological situations
in the context of multiculturalism, hybridity and otherisation. The aim of this study is the
representation of multiculturalism in cinema and the effect of semiotics on the establishment
of this representation. Representation is the basis of the power of cinema to clarify the
differences between cultures or to increase the dialogues. Therefore, cinema representation has
an important function to understand different ideologies, beliefs and views. Cinema semiotics is
effective not only linguistically but also visually in the construction of representations. In this
study, Multiculturalism and India, representation of multiculturalism in cinema, religion and
representation in Indian films, cinema semiotics and symbols are discussed respectively. The
concept of multiculturalism and representation is used in different ways in cultural studies. Here,
in the context of the subject, it is used with the meaning associated with multiculturalism and
representation, social diversity and Saussure and Peirce. The Indian movie Peekay (PK) (Peekay,
Rajkumar Hirani, 2014), which is the sample of the study, was tried to be analyzed with the
semiotics method, according to Saussure’s sign-signifier-signified concepts and Peirce’s symbol
concept. As a result, it has been seen that signs of India’s religious diversity are frequently used in
PK, which is a religious-themed movie. Thus, considering that film representation has a significant
impact on the understanding and construction of the identities of different communities, it can be
said that the film effectively benefits from the power of signs in this respect.
Film Representation Multiculturalism Religion Symbol Semiotics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 57 |