Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Dinleme” Becerisinin Geliştirilmesi Çerçevesinde Yeni Arayışlar ve Teknikler

Yıl 2019, Sayı: 48, 278 - 290, 28.06.2019

Öz

Kişilerarası iletişim alanında dinleme son derece önemli bir iletişim becerisidir. Bireyler, doğuştan kazandıklarını düşündükleri dinleme becerisi üzerinde yeterince durmamaktadırlar. Bu nedenle, iletişim yeterliliği konusunda sıkıntı yaşayan birey, sorunu, dinlemenin dışındaki alanlarda aramaktadır. Bundan dolayı bireylerin hem özel hem profesyonel hayatlarında başarılı olabilmeleri için dinleme konusundaki becerilerini geliştirmeleri gerekmektedir. Bu açıdan, özellikle medya, sağlık, güvenlik ve eğitim alanlarında çalışan profesyonellerin iletişim becerilerini geliştirmeleri son derece önemlidir. Bu makalede empati ve dinleme becerileri arasındaki ilişki ele alınacaktır. Öncelikli olarak bu kavramlar tanımlanacak, daha sonra dinleme türleri üzerinde durulacaktır. Daha sonra etkili ve etkisiz dinleme biçimleri değerlendirilecektir. Bütün bu değerlendirmeler ışığında dinleme becerisinin yetkin bir biçimde geliştirilmesinin, kişiler arası iletişim açısından taşıdığı hayati önem bütün boyutlarıyla tartışmaya açılacaktır.

Kaynakça

  • Acun Kapıkıran, Necla, (2011). “Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Empati”, Derleyen: Alim Kaya, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Akan, A,(2011). “Okul Yöneticilerinin Dinleme Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cihangir Çankaya, Zeynep, (2011). “Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Dinleme” Derleyen: Alim Kaya, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Çankaya, Z, C,(2015). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi, Ankara: Nobel Yay.
  • DeVito, Joseph A., (2010). Kişilerarası İletişim, Çeviren: Sacide Vural, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınevi.
  • Dökmen, Üstün, ( 2012). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hartley, Peter, (2010). Kişilerarası İletişim, Çeviren: Ülkü Doğanay, Melike Aktaş ve Diğerleri, Ankara: İmge Yayınevi
  • McKay Matthew, Davis Martha ve Fanning Patrick, (2010). İletişim Becerileri, Çeviren: Özgür Gelbal, Ankara: HYB Basım Yayın
  • Melanlıoğlu,D, (2012). “Dinleme Becerisinin Geliştirilmesinde Ailenin Rolü” Sosyal Politika Çalışmaları, 7 (29), S.65-77.
  • Nichols, Michael P., (2016). Dinleme Sanatı, Çeviren: Duygu Günkut, İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
  • Okur, A ve Beyce, E. (2013). “Dinleme Becerisinin Kültürümüzdeki Yeri ve Dinleme Eğitimin Önemi, Kutadgu Bilig Örneği Üzerinden”, Turkish Studies, 8(4), S. 1099-1110.
  • Yıldız, Elif, (2005). “Bir İletişimsizlik Nedeni: Dinliyoruz ama Öylesine”, Derleyen: Demet Gürüz ve Ayşen Temel, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yüksel, Haluk, (2008). “Konuşma ve Dinleme” Derleyen: Uğur Demiray, Etkili İletişim, Ankara: PEGEM Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vacit Ertan Yılmaz, Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Yılmaz, V. E. (2019). “Dinleme” Becerisinin Geliştirilmesi Çerçevesinde Yeni Arayışlar ve Teknikler. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2019(48), 278-290.