Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Semih Kaplanoğlu’nun, Yumurta (2007), Süt (2008) ve Bal (2010) Üçlemesinde Minimalizm*

Yıl 2019, Sayı: 48, 442 - 477, 28.06.2019

Öz

Bu çalışmada, son dönem Türk sineması yönetmenlerinden Semih Kaplanoğlu’nun, Yumurta (2007), Süt (2008) ve Bal (2010) üçlemesi, içerik ve biçim yönünden, minimalizm kavramı ışığında analiz edilmektedir. Çalışmada minimalist sanat anlayışı özellikle sinema açısından kavramsal olarak ele alınmaktadır. Kaplanoğlu sinemasının incelendiği çalışmada, evrenimizi oluşturan ve Yusuf Üçlemesi olarak da bilinen Yumurta, Süt ve Bal isimli filmlerinin neden minimalist sinema örneği oldukları varsayımı içerik analizi yöntemi ile incelenmektedir. Çalışmanın sonunda incelenen üçlemenin minimalist sinema örneği olduğu, kavramsal çerçevede ele alınan bu sinemaya ait özellikler ışığında anlatılmaya
çalışılmaktadır.

Kaynakça

  • Altuntaş, H. ve Şahin, M., (2009). Kuran-ı Kerim Meali, 17. Baskı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Aytaç, S. ve Çiftçi, A., (2009). Semih Kaplanoğlu İle Söyleşi: Ânın İçine Bir An Daha Açmak, http://www.kaplanfilm.com/tr/ Erişim Tarihi:17.11.2014.
  • Bermann, Marshall, (2011). Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, 14. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Binol, Özkan, (2010). Semih Kaplanoğlu İle Söyleşi: 46 Yıl Sonra Mutluluk Yaşattı, http://www.kaplanfilm.com/tr/ Erişim Tarihi:17.11.2014.
  • Botha, Marc, (2017). A Theory of Minimalism, Norfolk: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Bresson, Robert, (1992). Sinematograf Üzerine Notlar, Nilüfer Güngörmüş (Çev.), İstanbul: Nisan Yayınları.
  • Büker, S. ve Akbulut, H., (2009). Yumurta: Ruha Yolculuk, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Büker, Seçil, (2010). Yusuf’un Genç Bir Şair Olarak Portresi: Süt, Karpuz Kabuğu Denize Düşünce içinde, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Civan, Celil, (2010). Bal’ın Katmanları: Zaman, Deneyim ve Şiir, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Çalışlar, Aziz, (1992). Tiyatro Kavramları Sözlüğü, İstanbul: Boyut Yayınları.
  • Coşkun, Esin, (2009). Dünya Sinemasında Akımlar, Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Demirci, Mehmet, (2018). Semih Kapalnoğlu: Farklı Bir Sinemacı, http://www. mehmetdemirci.org/semih-kaplanoglu-farkli-bir-sinemaci/ Erişim Tarihi: 01.12.2014.
  • Er, F. ve Civan, C., (2011). Semih Kaplanoğlu ile Taşra ve Zaman ve Sinema, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Erzen, Jale Necdet, (1997). Minimal Sanat, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi İçinde, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 2, 1260-1261.
  • Frampton, Daniel, (2012). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul: Metris Yayıncılık.
  • Gülsoy, Murat, (2010). Bal: Sanatçının Kadim Dildeki Tarifi, http://www. kaplanfilm.com/tr/basindan.php# Erişim Tarihi: 21.11.2014.
  • Irmak, Cenk Haluk, (2002). Mimarlıkta Yalınlık ve Minimalist Tavır, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Islakoğlu, Pınar Mine, (2006). Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Kaya, İlyas, (2011). Sinemada Minimalizm ve 2000 Sonrası Türk Sinemasında Minimalist Yaklaşımlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kovács, András Bálint, (2010). Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması: 1950-1980, Ertan Yılmaz (Çev.), Ankara: De Ki Yayınları.
  • Lopez, Daniel, (1993). Films by Genre, North Caroline: McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Monaco, James, (2005). Bir Film Nasil Okunur? Sinemanın Dili, Tarihi ve Kuramı, Ertan Yılmaz (Çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Özdoğru, Pelin, (2004). Minimalizm ve Sinema, İstanbul: Es Yayınları.
  • Özön, Nijat, (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı, Sinema Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Pay, Ayşe, (2010). Uluçay’ın Sihirli Lâmbası: Sinema, http://www.hayalperdesi. net/printable.aspx?type=dosya&id=35 Erişim Tarihi: 21.07.2018.
  • Pay, A. ve Deniz, T., (2011). Semih Kaplanoğlu: Sinemayı Görüntüye Hapsetmemek Gerek, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Sivas, Âlâ, (2013). Sinemada Minimalizm: Yankesici Üzerine Bir Değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 18, 9-19.
  • Suner, Asuman, (2006). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Şirin, Uygar, (2010). Yusuf’un Rüyası: Semih Kaplanoğlu, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaşa, Aysel, (2010). Semih Kaplanoğlu ile Söyleşi: Filmlerimde Manevi Alanlar Açıyorum, http://www.kaplanfilm.com/tr/basindan.php# Erişim Tarihi: 21.11.2014.

The Minimalism at the Semih Kaplanoğlu’s Egg (Yumurta, 2007), Milk (Süt, 2008) and Honey (Bal, 2010) Trilogy

Yıl 2019, Sayı: 48, 442 - 477, 28.06.2019

Öz

This study focuses on the trilogy, Egg (Yumurta, 2007), Milk (Süt, 2008) and Honey (Bal, 2010) by Semih Kaplanoğlu, one of the directors of new Turkish cinema. The study
aims to analyze these films and argues that Kaplanoğlu is a minimalist filmmaker. This study, which also provides a discussion on minimalist approaches in the Turkish cinema,
offers a detailed analysis on Kaplanoğlu’s above mentioned trilogy

Kaynakça

  • Altuntaş, H. ve Şahin, M., (2009). Kuran-ı Kerim Meali, 17. Baskı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Aytaç, S. ve Çiftçi, A., (2009). Semih Kaplanoğlu İle Söyleşi: Ânın İçine Bir An Daha Açmak, http://www.kaplanfilm.com/tr/ Erişim Tarihi:17.11.2014.
  • Bermann, Marshall, (2011). Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, 14. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Binol, Özkan, (2010). Semih Kaplanoğlu İle Söyleşi: 46 Yıl Sonra Mutluluk Yaşattı, http://www.kaplanfilm.com/tr/ Erişim Tarihi:17.11.2014.
  • Botha, Marc, (2017). A Theory of Minimalism, Norfolk: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Bresson, Robert, (1992). Sinematograf Üzerine Notlar, Nilüfer Güngörmüş (Çev.), İstanbul: Nisan Yayınları.
  • Büker, S. ve Akbulut, H., (2009). Yumurta: Ruha Yolculuk, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Büker, Seçil, (2010). Yusuf’un Genç Bir Şair Olarak Portresi: Süt, Karpuz Kabuğu Denize Düşünce içinde, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Civan, Celil, (2010). Bal’ın Katmanları: Zaman, Deneyim ve Şiir, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Çalışlar, Aziz, (1992). Tiyatro Kavramları Sözlüğü, İstanbul: Boyut Yayınları.
  • Coşkun, Esin, (2009). Dünya Sinemasında Akımlar, Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Demirci, Mehmet, (2018). Semih Kapalnoğlu: Farklı Bir Sinemacı, http://www. mehmetdemirci.org/semih-kaplanoglu-farkli-bir-sinemaci/ Erişim Tarihi: 01.12.2014.
  • Er, F. ve Civan, C., (2011). Semih Kaplanoğlu ile Taşra ve Zaman ve Sinema, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Erzen, Jale Necdet, (1997). Minimal Sanat, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi İçinde, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 2, 1260-1261.
  • Frampton, Daniel, (2012). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul: Metris Yayıncılık.
  • Gülsoy, Murat, (2010). Bal: Sanatçının Kadim Dildeki Tarifi, http://www. kaplanfilm.com/tr/basindan.php# Erişim Tarihi: 21.11.2014.
  • Irmak, Cenk Haluk, (2002). Mimarlıkta Yalınlık ve Minimalist Tavır, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Islakoğlu, Pınar Mine, (2006). Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Kaya, İlyas, (2011). Sinemada Minimalizm ve 2000 Sonrası Türk Sinemasında Minimalist Yaklaşımlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kovács, András Bálint, (2010). Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması: 1950-1980, Ertan Yılmaz (Çev.), Ankara: De Ki Yayınları.
  • Lopez, Daniel, (1993). Films by Genre, North Caroline: McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Monaco, James, (2005). Bir Film Nasil Okunur? Sinemanın Dili, Tarihi ve Kuramı, Ertan Yılmaz (Çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Özdoğru, Pelin, (2004). Minimalizm ve Sinema, İstanbul: Es Yayınları.
  • Özön, Nijat, (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı, Sinema Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Pay, Ayşe, (2010). Uluçay’ın Sihirli Lâmbası: Sinema, http://www.hayalperdesi. net/printable.aspx?type=dosya&id=35 Erişim Tarihi: 21.07.2018.
  • Pay, A. ve Deniz, T., (2011). Semih Kaplanoğlu: Sinemayı Görüntüye Hapsetmemek Gerek, Yönetmen Sineması: Semih Kaplanoğlu içinde, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Sivas, Âlâ, (2013). Sinemada Minimalizm: Yankesici Üzerine Bir Değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 18, 9-19.
  • Suner, Asuman, (2006). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Şirin, Uygar, (2010). Yusuf’un Rüyası: Semih Kaplanoğlu, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaşa, Aysel, (2010). Semih Kaplanoğlu ile Söyleşi: Filmlerimde Manevi Alanlar Açıyorum, http://www.kaplanfilm.com/tr/basindan.php# Erişim Tarihi: 21.11.2014.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdurrahim Yalçın

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Yalçın, A. (2019). Semih Kaplanoğlu’nun, Yumurta (2007), Süt (2008) ve Bal (2010) Üçlemesinde Minimalizm*. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2019(48), 442-477.