Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal Reklamlarda Kadın Söylemi ve Kadın İmgeleri 2011 Genel Seçimleri örneğinde AKP ve CHP Televizyon Siyasal Reklamları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2015, Sayı: 41, 277 - 289, 31.12.2015

Öz

Çalışma 2011 genel seçimleri örneğinde AKP ve CHP televizyon siyasal
reklamlarında kadın söylemi ve kadın imgelerini incelemek amacıyla tasarlanmıştır.
Çalışmada öncelikle siyasi partilerin parti programları ve seçim beyannameleri içinde
yer alan kadın söyleminin ana temaları belirlenmiştir. Siyasi partilerin ideolojilerini
barındıran söylemde kadın ve kadının önemi geleneksel ve modern koşullarla gelen rollerle
betimlenmektedir. İzlenimci/betimleyici içerik analizi yöntemi kullanılan çalışmada
kadın imgeleri ile siyasal söylem, söylemin ana vurgusunu taşıyıp taşımadığı ölçeğinde,
ilişkilendirilmiştir. Seçilen örneklem ve çalışma birimi üzerinde yapılan analizde kadım
imgelerinin siyasal söylemi yansıtan bir karakter taşıdığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • AK Parti (t.y.), 2023 Siyasi Vizyon. http://www.akparti.org.tr/site/akparti/2023- siyasi-vizyon#bolum. Erişim Tarihi: 12.05.2013.
  • Ankara Üniversitesi (2012). Demokrasinin Yeniden Yapılandırılması Tartışmaları Bağlamında 2011 Milletvekili Genel Seçimleri ve Medya. acikarsiv.ankara.edu.tr/ browse/24019/secim%20ve%20medya.pdf, Erişim: 29.04.2015
  • Arat, Yeşim, (2009). “1980’ler Türkiye’sinde Kadın Hareketi: Liberal Kemalizm’in Radikal Uzantısı”, Ersin Kalaycıoğlu ve Ali Yaşar Sarıbay (der.), Türkiye’ de Politik Değişim ve Modernleşme, Bursa: Dora Yayınları, s.625-643.
  • Arat, Yeşim, (2010). “Religion, Politics and Gender Equality in Turkey: İmplications of a democratic paradox?, Third World Quartely, 31(6), s.869-884.
  • Bora, Aksu, (2010). “Hatırlananlar ve Unutulanlar: İslam Coğrafyasında Modernleşme ve Kadın Hareketleri”, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 53(Bahar 2010), s. 51-66.
  • Çakır, Serpil, (2008). “1908’in Kadılar Açısından Anlamı”, http://bianet.org/ biamag/kadin/108437-1908-in-kadinlar-acisindan-anlami, Erişim Tarihi: 01.12.2015.
  • Çankaya, Erol, (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır, İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Doğanay, Ülkü, (2007). “AKP’nin Demokrasi Söylemi ve Muhafazakârlık: Muhafazakâr Demokrasiye Eleştirel Bir Bakış”, Ankara Üni. SBF Dergisi, 62(1), s. 65- 88.
  • Erdoğan, İrfan, (2010), “Foucault ve Burjuva Feminizmi: Küresel Pazarın SahteEleştirel Biliş Tüccarları ”, http://www.irfanerdogan.com, Erişim Tarihi: 04.04.2013.
  • Gans, J. Herber , (1979). Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek, and Time, New York: Northwestern University Press.
  • Graber, A. Doris, (2004).“Methodological Developments in Political Communication Research”, Lynda Lee Kaid (ed.), Handbook of Political Communication Research, New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, s.45-69.
  • Hall, Stuart, (2002). “İdeoloji ve İletişim Kuramı”, Süleyman İrvan (der.), Medya, Kültür, Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, s.101-126.
  • http://www.arter.com.tr/islerimizdetay/islerimizdetay:id-94-parentid-30, Erişim Tarihi: 20.05.2013.
  • http://www.chp.org.tr/?page_id=745, Erişim Tarihi: 30.05.2013.
  • NTVMSNBC (2011), 3 Partinin Reklam Analizi. http://www.ntvmsnbc.com/ id/25213792, Erişim Tarihi: 06.03.2013.
  • Oya Çiftçi (der.), 20. Yüzyılın Sonunda Kadınlar ve Gelecek Konferansı Bildirileri, Ankara: TODAİE İnsan Hakları Araştırma ve Derleme Merkezi, Yayın no:16, s.531-542.
  • Özkan, Necat, (2002). Seçim Kazandıran Kampanyalar, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Sancar, Serpil, (2009). “Türkiye’de Feminizmin Siyasal Bilimlere Etkisi”, İstanbul Üni. SBF Dergisi, 40 (Mart 2009), s. 119-139.
  • Terkan, Banu, (2010). “Siyasi Partilerin Kadına İlişkin Söylem ve Politikaları: AKP ve CHP Örneği”, Selçuk İletişim Dergisi, 6(2), s.116-136.
  • Tokgöz, Oya (1993). Siyasal Reklamlarda Kadın Söylemi ve Kadın İmgeleri: Örnek Olay Olarak 1987 ve 1991 Genel Seçimi, Ankara: Ankara Üni. İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Tokgöz, Oya, (1994). “Kadın Seçmen İmgesi: Türkiye’de adının Bireysel Siyasal Katılı Üzerine Bir İnceleme”, Amme İdaresi Dergisi, 27(4), s.97-115.
  • Tokgöz, Oya, (2010). Seçimler Siyasal Reklamalar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Topuz, Hıfzı, (1991). Siyasal Reklamcılık, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Üşür, Serpil, (1998). “Siyasal Alanda Cinsiyetçilik ve Kadınların Söylemsem Kuşatılmışlığı”,
  • Wolton, Dominique, (1991). “Medya, Siyasal İletişimin Zayıf Halkası”, Hülya
  • Tufan ve Ömer Laçiner (çev.), Birikim Dergisi, Ekim 1991(30), s.51-5

Discourse of Women and Images of Women in Political Advertisements The Case Analysis of Political Advertisements on AKP and CHP in 2011 General Elections

Yıl 2015, Sayı: 41, 277 - 289, 31.12.2015

Öz

The study is designed to examine discourse of women and images of women in
political advertisements on television of AKP and the CHP in the case analysis in 2011
general elections. In the study primarily the main theme of discourse of women in the
party programs and election declarations of political parties have been determined. In the
discourse which contain the ideology of political parties women and women’s importance
is described with roles from traditional and modern conditions. In the study in which
impressionist/descriptive content analysis method is used, images of women and political
discourse are associated in the scale of carrying or not carrying the main emphasis of
discourse. In the analysis on chosen sample and working unit it is observed that woman
images have the characteristics of reflecting the discourses of political parties

Kaynakça

  • AK Parti (t.y.), 2023 Siyasi Vizyon. http://www.akparti.org.tr/site/akparti/2023- siyasi-vizyon#bolum. Erişim Tarihi: 12.05.2013.
  • Ankara Üniversitesi (2012). Demokrasinin Yeniden Yapılandırılması Tartışmaları Bağlamında 2011 Milletvekili Genel Seçimleri ve Medya. acikarsiv.ankara.edu.tr/ browse/24019/secim%20ve%20medya.pdf, Erişim: 29.04.2015
  • Arat, Yeşim, (2009). “1980’ler Türkiye’sinde Kadın Hareketi: Liberal Kemalizm’in Radikal Uzantısı”, Ersin Kalaycıoğlu ve Ali Yaşar Sarıbay (der.), Türkiye’ de Politik Değişim ve Modernleşme, Bursa: Dora Yayınları, s.625-643.
  • Arat, Yeşim, (2010). “Religion, Politics and Gender Equality in Turkey: İmplications of a democratic paradox?, Third World Quartely, 31(6), s.869-884.
  • Bora, Aksu, (2010). “Hatırlananlar ve Unutulanlar: İslam Coğrafyasında Modernleşme ve Kadın Hareketleri”, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 53(Bahar 2010), s. 51-66.
  • Çakır, Serpil, (2008). “1908’in Kadılar Açısından Anlamı”, http://bianet.org/ biamag/kadin/108437-1908-in-kadinlar-acisindan-anlami, Erişim Tarihi: 01.12.2015.
  • Çankaya, Erol, (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır, İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Doğanay, Ülkü, (2007). “AKP’nin Demokrasi Söylemi ve Muhafazakârlık: Muhafazakâr Demokrasiye Eleştirel Bir Bakış”, Ankara Üni. SBF Dergisi, 62(1), s. 65- 88.
  • Erdoğan, İrfan, (2010), “Foucault ve Burjuva Feminizmi: Küresel Pazarın SahteEleştirel Biliş Tüccarları ”, http://www.irfanerdogan.com, Erişim Tarihi: 04.04.2013.
  • Gans, J. Herber , (1979). Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek, and Time, New York: Northwestern University Press.
  • Graber, A. Doris, (2004).“Methodological Developments in Political Communication Research”, Lynda Lee Kaid (ed.), Handbook of Political Communication Research, New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, s.45-69.
  • Hall, Stuart, (2002). “İdeoloji ve İletişim Kuramı”, Süleyman İrvan (der.), Medya, Kültür, Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, s.101-126.
  • http://www.arter.com.tr/islerimizdetay/islerimizdetay:id-94-parentid-30, Erişim Tarihi: 20.05.2013.
  • http://www.chp.org.tr/?page_id=745, Erişim Tarihi: 30.05.2013.
  • NTVMSNBC (2011), 3 Partinin Reklam Analizi. http://www.ntvmsnbc.com/ id/25213792, Erişim Tarihi: 06.03.2013.
  • Oya Çiftçi (der.), 20. Yüzyılın Sonunda Kadınlar ve Gelecek Konferansı Bildirileri, Ankara: TODAİE İnsan Hakları Araştırma ve Derleme Merkezi, Yayın no:16, s.531-542.
  • Özkan, Necat, (2002). Seçim Kazandıran Kampanyalar, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Sancar, Serpil, (2009). “Türkiye’de Feminizmin Siyasal Bilimlere Etkisi”, İstanbul Üni. SBF Dergisi, 40 (Mart 2009), s. 119-139.
  • Terkan, Banu, (2010). “Siyasi Partilerin Kadına İlişkin Söylem ve Politikaları: AKP ve CHP Örneği”, Selçuk İletişim Dergisi, 6(2), s.116-136.
  • Tokgöz, Oya (1993). Siyasal Reklamlarda Kadın Söylemi ve Kadın İmgeleri: Örnek Olay Olarak 1987 ve 1991 Genel Seçimi, Ankara: Ankara Üni. İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Tokgöz, Oya, (1994). “Kadın Seçmen İmgesi: Türkiye’de adının Bireysel Siyasal Katılı Üzerine Bir İnceleme”, Amme İdaresi Dergisi, 27(4), s.97-115.
  • Tokgöz, Oya, (2010). Seçimler Siyasal Reklamalar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Topuz, Hıfzı, (1991). Siyasal Reklamcılık, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Üşür, Serpil, (1998). “Siyasal Alanda Cinsiyetçilik ve Kadınların Söylemsem Kuşatılmışlığı”,
  • Wolton, Dominique, (1991). “Medya, Siyasal İletişimin Zayıf Halkası”, Hülya
  • Tufan ve Ömer Laçiner (çev.), Birikim Dergisi, Ekim 1991(30), s.51-5
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Akın

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Akın, D. (2015). Siyasal Reklamlarda Kadın Söylemi ve Kadın İmgeleri 2011 Genel Seçimleri örneğinde AKP ve CHP Televizyon Siyasal Reklamları Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2015(41), 277-289.