Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2024, , 251 - 256, 02.06.2024
https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1322664

Öz

Amaç: Bu çalışma, COVID-19 pandemisi nedeniyle son sınıf hemşirelik bölümü öğrencilerinin kariyer stres düzeyini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın örneklemini, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü son sınıfında öğrenim gören 131 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgiler Formu” ve “Kariyer Stres Ölçeği” ile toplandı. İstatistiksel analizler bir bilgisayar programı ile yapılarak, iki gruplu karşılaştırmalarda Mann-Whitney U, üç ve daha fazla gruplu karşılaştırmalarda Kruskal- Wallis testleri kullanıldı.

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin hemşirelik mesleğini seçmeden önce %21,4’ü kariyer danışmanlığı aldığını belirtmektedir. Öğrencilerin yarıdan fazlası COVID-19 nedeniyle gelecek stresi yaşadığını ifade etmektedir. Öğrencilerin Kariyer Stres Ölçeği toplam puan ortalaması 2,18±0,92’dir. Ölçek alt boyut puan ortalamaları sırasıyla iş bulma baskısı 2,43±0,16, kariyer belirsizliği/bilgi eksikliği 2,16±1,07 ve dışsal çatışma 1,87±0,94'd Dışsal çatışma, iş bulma baskısı, kariyer belirsizliği/bilgi eksikliği alt boyutları ve toplam puan ile öğrencilerin hemşirelik mesleğini isteyerek seçme ve hemşirelik mesleğini sevme durumu, günlük yaşamdaki yüksek stres düzeyi, COVID-19 nedeniyle gelecek stresi yaşama ve COVID-19 sürecinde hemşirelik mesleğini yapmak isteme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0,05).

Sonuç: Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin kariyer stres puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu belirlendi.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Çalışmamıza katılan öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akosah-Twumasi P, Emoto TI, Lindsay D, Tsey K, Malau-Aduli B. A systematic review of factors that influence youths career choices- The role of culture. Frontiers in Education. 2018; 3:1-15. DOI: 10.3389/ feduc.2018.00058
  • Bozyiğit E, Gökbaraz N. Career stress determinants of the students in faculty of sports sciences. Jcer. 2020;8(15):181-200. DOI: 10.18009/ jcer.679874
  • Eryılmaz A. Ergenlik döneminde stres ve başa çıkma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;6(2):20-37.
  • Özel Y, Karabulut AB. Günlük yaşam ve stres yönetimi. TÜSBAD. 2018;1(1):48-56.
  • Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Education Today. 2010;30:78-84.
  • Luo Y, Wang H. Correaltion research on psychologicial health impact on nursing students against stres, coping way and social support. Nurse Education Today. 2009;29:5-9.
  • Altıok HÖ, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Eğitim Bilimleri. 2013;13(2):747-766.
  • Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Sempozyum Özel Sayısı]. 2010;3:53- 260.
  • Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2019;4:4-9.
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. 2020;0(0):1-8.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD. 2020;7(5):66-77.
  • Cantekin I, Çoban SA, Dönmez H. Covid-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara Yönelik Algıladıkları Stres Düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2021;11(3):592-599.
  • Lee J. Mental health effects of school closures during Covid-19, Lancet Child Adolesc Health. 2020;4(6):421. DOI: 10.1016/S2352- 4642(20)30109-7.
  • Wang C, Cheng Z, Yue XG, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management. 2020;13(2):36.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research. 2020;287:112934.
  • Tuğut F, Tuğut N, Çelik BY. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;6(2):136-144.
  • Fofana NK, Latif F, Sarfraz S, Bilal S, Bashir MF, Komal B. Fear and agony of the pandemic leading to stress and mental illness: An emerging crisis in the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Psychiatry Research. 2020;291:113230.
  • Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet. 2020;395(10227):912- 20.
  • Torales J, O’Higgins M, Castaldelli-Maia JM, Ventriglio A. The outbreak of COVID-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry. 2020;66(4):317–20.
  • Yanık D, Yeşilçınar İ. COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 2021;8(2):103-112.
  • Alnıaçık E, Of M, Balkaş J, Tülemez S, Mirzayev M, Alfarra H. Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. BMIJ. 2021;9(1):248-266. DOI: 10.15295/bmij.v9i1.1757
  • Çalışkan E, Kargın M, Ersöğütçü F. Hemşirelik öğrencilerinde Covid-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sted. 2021;30(3):170-180. DOI: 10.17942/sted.880773
  • Choi BY, Park HR, Yang E, Lee SK, Lee Y, Lee SM. Understanding career decision self-efficacy: A meta-analytic approach. JCD. 2012;39(5):443- 460. DOI: 10.1177/0894845311398042
  • Özden K, Sertel-Berk Ö. Kariyer stresi ölçeği’nin (KSÖ) Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları. 2017;37(1):35-51.
  • Karaca A, Yildirim N, Ankarali H, Acikgoz F, Akkus D. The Turkish adaptaion of perceived stress scale, bio-psychosocial response and coping behaviours of stress scales for nursing students. Journal of Psychiatric Nursing. 2015;6(1):15–25.
  • Didin M, Yavuz B, Yazıcı HG. Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2022;14(1): 38-45.
  • Gao WB, Chen ZY, Wang YN. Analysis on the influence and changetrend of public mentality during Sars epidemic. Chinese Mental Health Journal. 2003;17(9):594–96.
  • Zhang LJ, Lu PJ, Gao YX. A study on the emotional and behavioral experiences of nursing students during the SARS epidemic. Journal of Nurses Training. 2004;19(7):601–3.
  • Agun H, Üçok DI, Küçük BA. Kariyer dönemlerinin değişmeyen gerçeği: Kariyer endişesi. İş ve İnsan Dergisi. 2021;8(1):59-72. DOI: 10.18394/iid.807278
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Internet]. İşgücü İstatistikleri; 2020. [cited 2021 Nov 10]. Available from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/ Index?p=Isgucu-Istatistikleri-2020-37484 10 November, 2021
  • Türk Toraks Derneği [Internet]. Sağlık Çalışanlarında COVID-19 Enfeksiyonu, Aralık 2020-Ocak 2021 Döneminde Artış Göstermiştir. [cited 2021 Nov 10]. Available from: https://www.toraks.org.tr/site/ news/10240
  • Huang L, Xu F, Liu H. Emotional responses and coping strategies of nurses and nursing college students during COVID-19 outbreak. MedRxiv the Preprint Server for Health Sciences 2020. DOI: 10.1101/2020.03.05.20031898
  • Okuyan CB, Karasu F, Polat F. Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19’a maruz kalma korkularının sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi: Bir üniversite örneği. Van Sag Bil Derg. 2020;13(Covıd-19 özel sayı):45-52.

Determination of Career Stress Level and Affecting Factors of Final Year Nursing Students During the COVID-19 Pandemic

Yıl 2024, , 251 - 256, 02.06.2024
https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1322664

Öz

Objective: This study was conducted to determine the career stress level of final-year nursing students due to COVID-19 pandemic and the influencing factors.

Material and Method: The sample of this descriptive study consisted of 131 finalyear students studying in the nursing department of the Faculty of Health Sciences of a university. The data was collected using the "Introductory Information Form" and "Career Stress Inventory". Statistical analyses were performed using a computer program. Comparison between two groups and three or more groups were used with analysis of Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests.

Results: The nursing profession was chosen by %21.4 of the participant who received career counseling. Nearly more than half of the students expressed to experience of future stress due to COVID-19. The CSI mean score of the students were 2.18±0.92. The subscale mean scores of the scale were 2.43±0.16 for employment pressure, 2.16±1.07 for career ambiguity/lack of information, and 1.87±0.94 for external conflict respectively. A statistically significant difference was found between external conflict, employment pressure, and career ambiguity/lack of information subscales and total score of the Career Stress Inventory and students' statuses of choosing willingly the nursing profession, liking the nursing profession, having high stress level in daily life, getting stressed of future due to COVID-19, and aim to do the nursing profession during the COVID-19 (p<0.05).

Conclusion: It was determined that the career stress mean scores of the final-year nursing students were at a moderate level.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akosah-Twumasi P, Emoto TI, Lindsay D, Tsey K, Malau-Aduli B. A systematic review of factors that influence youths career choices- The role of culture. Frontiers in Education. 2018; 3:1-15. DOI: 10.3389/ feduc.2018.00058
  • Bozyiğit E, Gökbaraz N. Career stress determinants of the students in faculty of sports sciences. Jcer. 2020;8(15):181-200. DOI: 10.18009/ jcer.679874
  • Eryılmaz A. Ergenlik döneminde stres ve başa çıkma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;6(2):20-37.
  • Özel Y, Karabulut AB. Günlük yaşam ve stres yönetimi. TÜSBAD. 2018;1(1):48-56.
  • Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Education Today. 2010;30:78-84.
  • Luo Y, Wang H. Correaltion research on psychologicial health impact on nursing students against stres, coping way and social support. Nurse Education Today. 2009;29:5-9.
  • Altıok HÖ, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Eğitim Bilimleri. 2013;13(2):747-766.
  • Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Sempozyum Özel Sayısı]. 2010;3:53- 260.
  • Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2019;4:4-9.
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. 2020;0(0):1-8.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD. 2020;7(5):66-77.
  • Cantekin I, Çoban SA, Dönmez H. Covid-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara Yönelik Algıladıkları Stres Düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2021;11(3):592-599.
  • Lee J. Mental health effects of school closures during Covid-19, Lancet Child Adolesc Health. 2020;4(6):421. DOI: 10.1016/S2352- 4642(20)30109-7.
  • Wang C, Cheng Z, Yue XG, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management. 2020;13(2):36.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research. 2020;287:112934.
  • Tuğut F, Tuğut N, Çelik BY. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;6(2):136-144.
  • Fofana NK, Latif F, Sarfraz S, Bilal S, Bashir MF, Komal B. Fear and agony of the pandemic leading to stress and mental illness: An emerging crisis in the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Psychiatry Research. 2020;291:113230.
  • Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet. 2020;395(10227):912- 20.
  • Torales J, O’Higgins M, Castaldelli-Maia JM, Ventriglio A. The outbreak of COVID-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry. 2020;66(4):317–20.
  • Yanık D, Yeşilçınar İ. COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 2021;8(2):103-112.
  • Alnıaçık E, Of M, Balkaş J, Tülemez S, Mirzayev M, Alfarra H. Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. BMIJ. 2021;9(1):248-266. DOI: 10.15295/bmij.v9i1.1757
  • Çalışkan E, Kargın M, Ersöğütçü F. Hemşirelik öğrencilerinde Covid-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sted. 2021;30(3):170-180. DOI: 10.17942/sted.880773
  • Choi BY, Park HR, Yang E, Lee SK, Lee Y, Lee SM. Understanding career decision self-efficacy: A meta-analytic approach. JCD. 2012;39(5):443- 460. DOI: 10.1177/0894845311398042
  • Özden K, Sertel-Berk Ö. Kariyer stresi ölçeği’nin (KSÖ) Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları. 2017;37(1):35-51.
  • Karaca A, Yildirim N, Ankarali H, Acikgoz F, Akkus D. The Turkish adaptaion of perceived stress scale, bio-psychosocial response and coping behaviours of stress scales for nursing students. Journal of Psychiatric Nursing. 2015;6(1):15–25.
  • Didin M, Yavuz B, Yazıcı HG. Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2022;14(1): 38-45.
  • Gao WB, Chen ZY, Wang YN. Analysis on the influence and changetrend of public mentality during Sars epidemic. Chinese Mental Health Journal. 2003;17(9):594–96.
  • Zhang LJ, Lu PJ, Gao YX. A study on the emotional and behavioral experiences of nursing students during the SARS epidemic. Journal of Nurses Training. 2004;19(7):601–3.
  • Agun H, Üçok DI, Küçük BA. Kariyer dönemlerinin değişmeyen gerçeği: Kariyer endişesi. İş ve İnsan Dergisi. 2021;8(1):59-72. DOI: 10.18394/iid.807278
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Internet]. İşgücü İstatistikleri; 2020. [cited 2021 Nov 10]. Available from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/ Index?p=Isgucu-Istatistikleri-2020-37484 10 November, 2021
  • Türk Toraks Derneği [Internet]. Sağlık Çalışanlarında COVID-19 Enfeksiyonu, Aralık 2020-Ocak 2021 Döneminde Artış Göstermiştir. [cited 2021 Nov 10]. Available from: https://www.toraks.org.tr/site/ news/10240
  • Huang L, Xu F, Liu H. Emotional responses and coping strategies of nurses and nursing college students during COVID-19 outbreak. MedRxiv the Preprint Server for Health Sciences 2020. DOI: 10.1101/2020.03.05.20031898
  • Okuyan CB, Karasu F, Polat F. Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19’a maruz kalma korkularının sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi: Bir üniversite örneği. Van Sag Bil Derg. 2020;13(Covıd-19 özel sayı):45-52.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seçil Gülhan Güner 0000-0002-1161-066X

Müge Tezel 0000-0002-1022-6631

Nesrin Nural 0000-0003-2100-7386

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gülhan Güner, S., Tezel, M., & Nural, N. (2024). COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(2), 251-256. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1322664
AMA Gülhan Güner S, Tezel M, Nural N. COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İKÇÜSBFD. Haziran 2024;9(2):251-256. doi:10.61399/ikcusbfd.1322664
Chicago Gülhan Güner, Seçil, Müge Tezel, ve Nesrin Nural. “COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 9, sy. 2 (Haziran 2024): 251-56. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1322664.
EndNote Gülhan Güner S, Tezel M, Nural N (01 Haziran 2024) COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 9 2 251–256.
IEEE S. Gülhan Güner, M. Tezel, ve N. Nural, “COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, İKÇÜSBFD, c. 9, sy. 2, ss. 251–256, 2024, doi: 10.61399/ikcusbfd.1322664.
ISNAD Gülhan Güner, Seçil vd. “COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 9/2 (Haziran 2024), 251-256. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1322664.
JAMA Gülhan Güner S, Tezel M, Nural N. COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İKÇÜSBFD. 2024;9:251–256.
MLA Gülhan Güner, Seçil vd. “COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 2, 2024, ss. 251-6, doi:10.61399/ikcusbfd.1322664.
Vancouver Gülhan Güner S, Tezel M, Nural N. COVID-19 Pandemisinde Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Stres Düzeyinin ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İKÇÜSBFD. 2024;9(2):251-6.