Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

APPLYING EXPLANATORY FACTOR ANALYSIS TO TURKEY’S SECOND-HAND CAR MARKET

Yıl 2018, , 29 - 36, 13.02.2018
https://doi.org/10.25204/iktisad.309241

Öz

Increasing hand overs
in second hand car market makes it necessary to investigate the market
dynamics. Moreover, increased computer technology enables collecting huge
datasets. The purpose of this study is to decrease the number of features by
applying explanatory factor analysis to a large dataset gathered with web
scraping technique from Turkey’s second-hand car market. In the study, the data
set of 1,5277 vehicles obtained from the second-hand market were combined with
the web scraping technique. For each car, the following variables are
available: motor power, maximum speed and whether there is an mp3 player, cassette
player or cd player as well as the information whether the car has original,
painted or changed parts. The 11 features transformed to 4 new features after
applying factor analysis and these factors explains the variation at 62,423%
degree. Cronbach Alpha reliability values are computed, and the lowest
coefficient is calculated as 0,571. As a result, it is understood that, the
similar features are combined in the same factor.

Kaynakça

  • Akçi, Y. (2016). İkinci el otomobil: Tüketici bakışıyla. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8(22):329-362.
  • Asilkan, Ö., & Irmak, S. (2009). Forecasting The Future Prices Of The Second-hand Automobiles Using Artificial Neural Networks. Suleyman Demirel University The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 14(2), 375–391.
  • Brown, T.A. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press. New York.
  • Cureton, E.E. ve D’Agostion, R.B. (1983). Factor Analysis: An Applied Approach. Psychology Press.
  • Erdem, C., & Şentürk, İ. (2009). A Hedonic Analysis of Used Car Prices in Turkey *. International Journal of Economic Perspectives, 3(2), 141–149.
  • Güngör, İ., İşler, D.B. (2005). Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2):21-33.
  • İşeri, A., & Karlık, B. (2009). An artificial neural networks approach on automobile pricing. Expert Systems with Applications, 36(2), 2155–2160. http://doi.org/10.1016/j.eswa.2007.12.059
  • Kundakçı, N. (2016). Combined Multi-Criteria Decision Making Approach Based on Macbeth and Multi-Moora Methods. Alphanumeric Journal. 4(1):17-26.
  • Mooi, E. ve Sarstedt, M. (2011). A concise guide to market research: The process, data and methods using IBM SPSS Statistics. Springer-Verlag. Berlin.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Understanding Concepts and Applications. American Psychology Association. Washington.
  • Yıldız, A., Ergül, E.U. (2014). Usage of Fuzzy Multi-criteria decision making method to solve the automobile selection problem. Journal of Engineering and Fundamentals. 1(1):1-10.

TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI

Yıl 2018, , 29 - 36, 13.02.2018
https://doi.org/10.25204/iktisad.309241

Öz

İkinci el otomobil
piyasasında gerçekleştirilen devir işlemlerinin artması, piyasanın
incelenmesini gerekli kılmaktadır. Bununla birlikte gelişen bilgisayar
teknolojisi yardımıyla yüksek hacimli veri setlerini toplamak mümkün hale
gelmektedir. Bu çalışmanın amacı Türkiye ikinci el otomobil piyasasından elde
edilen bir veri setine açıklayıcı faktör analizini uygulamak suretiyle değişken
sayısını azaltmaktır. Çalışmada ikinci el piyasadan elde edilen 15527 adet
araca ilişkin veri seti web kazıma tekniği ile bir araya getirilmiştir. Her bir
aracın motor gücü, azami hızı ve araçlarda mp3 çalar, kasetçalar, cd çalar olup
olmaması ile birlikte altı adet parçanın orijinal, boyalı veya değişen olma
durumunu içeren toplam 11 adet değişken bir araya getirilmiştir. Çalışmada
faktör analizi kullanmak suretiyle, 11 adet değişken 4 adet faktöre
indirgenebilmiştir ve bu faktörler veri setindeki toplam değişkenliğin %62,423’ünü
açıklamaktadır. Faktörlere ilişkin Cronbach Alpha güvenilirlik katsayıları
hesaplanmıştır ve en düşük güvenilirlik katsayısı 0,571 olarak hesaplanmıştır.
Faktör analizi sonunda birbirine benzeyen bileşenlerin aynı faktör altında toplandığı
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçi, Y. (2016). İkinci el otomobil: Tüketici bakışıyla. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8(22):329-362.
  • Asilkan, Ö., & Irmak, S. (2009). Forecasting The Future Prices Of The Second-hand Automobiles Using Artificial Neural Networks. Suleyman Demirel University The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 14(2), 375–391.
  • Brown, T.A. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press. New York.
  • Cureton, E.E. ve D’Agostion, R.B. (1983). Factor Analysis: An Applied Approach. Psychology Press.
  • Erdem, C., & Şentürk, İ. (2009). A Hedonic Analysis of Used Car Prices in Turkey *. International Journal of Economic Perspectives, 3(2), 141–149.
  • Güngör, İ., İşler, D.B. (2005). Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2):21-33.
  • İşeri, A., & Karlık, B. (2009). An artificial neural networks approach on automobile pricing. Expert Systems with Applications, 36(2), 2155–2160. http://doi.org/10.1016/j.eswa.2007.12.059
  • Kundakçı, N. (2016). Combined Multi-Criteria Decision Making Approach Based on Macbeth and Multi-Moora Methods. Alphanumeric Journal. 4(1):17-26.
  • Mooi, E. ve Sarstedt, M. (2011). A concise guide to market research: The process, data and methods using IBM SPSS Statistics. Springer-Verlag. Berlin.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Understanding Concepts and Applications. American Psychology Association. Washington.
  • Yıldız, A., Ergül, E.U. (2014). Usage of Fuzzy Multi-criteria decision making method to solve the automobile selection problem. Journal of Engineering and Fundamentals. 1(1):1-10.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Özçalıcı 0000-0003-0384-6872

Yücel Ayrıçay 0000-0001-5148-391X

Yayımlanma Tarihi 13 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özçalıcı, M., & Ayrıçay, Y. (2018). TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), 29-36. https://doi.org/10.25204/iktisad.309241
AMA Özçalıcı M, Ayrıçay Y. TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI. İKTİSAD. Şubat 2018;3(5):29-36. doi:10.25204/iktisad.309241
Chicago Özçalıcı, Mehmet, ve Yücel Ayrıçay. “TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 3, sy. 5 (Şubat 2018): 29-36. https://doi.org/10.25204/iktisad.309241.
EndNote Özçalıcı M, Ayrıçay Y (01 Şubat 2018) TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 3 5 29–36.
IEEE M. Özçalıcı ve Y. Ayrıçay, “TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI”, İKTİSAD, c. 3, sy. 5, ss. 29–36, 2018, doi: 10.25204/iktisad.309241.
ISNAD Özçalıcı, Mehmet - Ayrıçay, Yücel. “TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI”. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 3/5 (Şubat 2018), 29-36. https://doi.org/10.25204/iktisad.309241.
JAMA Özçalıcı M, Ayrıçay Y. TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI. İKTİSAD. 2018;3:29–36.
MLA Özçalıcı, Mehmet ve Yücel Ayrıçay. “TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, c. 3, sy. 5, 2018, ss. 29-36, doi:10.25204/iktisad.309241.
Vancouver Özçalıcı M, Ayrıçay Y. TÜRKİYE İKİNCİ EL OTOMOBİL PİYASASINDA FAKTÖR ANALİZİ UYGULAMASI. İKTİSAD. 2018;3(5):29-36.


Creative Commons Lisansı

Bu dergide yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.