İlahiyat Akademi, Haziran ve Aralık aylarında yılda iki sayı olarak Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi tarafından yayımlanan uluslararası, hakemli, akademik bir dergidir.
İlahiyat Akademi, ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel niteliklere sahip çalışmaları yayımlamak suretiyle ilahiyat ve sosyal bilimler alanına katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Yayınlanmak üzere gönderilen makaleler, en az iki hakem tarafından çift taraflı kör hakemlik değerlendirmesine tabi tutulur. Ayrıca intihal tespitinde kullanılan özel bir program aracılığıyla makalelerin daha önce yayımlanmamış olduğu ve intihal içermediği teyit edilir.
İlahiyat Akademi Dergisinde dosya konusuna uygun olarak aşağıdaki alanlarda üretilen akademik makaleler yayınlanır:
Temel İslam Bilimleri:
Tefsir, Hadis, Kelam, İslam Hukuku, İslam Mezhepleri Tarihi, Tasavvuf, Arap Dili ve Edebiyatı
Felsefe ve Din Bilimleri:
İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Din Psikolojisi, Din Sosyolojisi, Din Eğitimi, Dinler Tarihi, Felsefe Tarihi, Mantık
İslam Tarihi ve Sanatları:
İslam Tarihi, İslam Sanatları Tarihi, Türk-İslam Edebiyatı, Dini Musiki
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Eğitimi
İlahiyat Akademi Dergisi'nde uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır. cumhuriyet ilahiyat dergisi yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşımasını beklenmektedir.
Hakemli dergide bir makalenin yayımlanması uyumlu ve saygı duyulan bilgi ağının gelişmesinde gerekli bir temel yapı taşıdır. Bu, yazarların ve onları destekleyen enstitülerinin çalışmalarının kalitesinin doğrudan yansımasıdır. Hakemli makaleler bilimsel metotları destekler ve şekillendirir. Bu yüzden beklenen etik davranışların standartlarında anlaşmaya varmak yayımlama ile ilgili tüm taraflar, yazar, dergi editörü, hakem ve yayımcı kuruluşlar için önemlidir:
1. Yazarlık
Kaynakça listesi eksiksiz olmalıdır.
İntihal ve sahte veriye yer verilmemelidir.
Aynı araştırmanın birden fazla dergide yayımlanmasına teşebbür edilmemeli, bilim araştırma ve yayın etiğine uymalıdır.
Bilim araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
a) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmak,
b) Sahtecilik: Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, sunulan veya yayınlanan eseri gerçek olmayan verilere dayandırarak düzenlemek veya değiştirmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
ç) Tekrar yayım: Bir araştırmanın aynı sonuçlarını içeren birden fazla eseri doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
d) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde, uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak ve birbirine atıf yapmadan çok sayıda yayın yaparak doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
e) Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek, aktif katkısı olan kişileri yazarlar arasına dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini yayım sırasında veya sonraki baskılarda eserden çıkarmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
f) Diğer etik ihlali türleri: Destek alınarak yürütülen araştırmaların yayınlarında destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile onların araştırmadaki katkılarını açık bir biçimde belirtmemek, insan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hakem olarak incelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri yayınlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak, bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak, tamamen dayanaksız, yersiz ve kasıtlı etik ihlali suçlamasında bulunmak (YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, Madde 8).
2. Yazarın Sorumlulukları
Tüm yazarlar önemli oranda araştırmaya katkıda bulunmalıdır.
Makaledeki tüm verilerin gerçek ve özgün olduğu beyanı gerekir.
Tüm yazarlar geri çekmeyi ve hataların düzeltilmesini sağlamak zorundadır.
3. Hakemliklerin Sorumlulukları
Değerlendirmeler tarafsız olmalıdır.
Hakemler araştırmayla, yazarlarla ve/veya araştırma fon sağlayıcılar ile çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
Hakemler ilgili yayımlanmış ancak atıfta bulunulmamış eserleri belirtmelidirler.
Kontrol edilmiş makaleler gizli tutulmalıdır.
4. Editöryal Sorumluluklar
Editörler bir makaleyi kabul etmek ya da reddetmek için tüm sorumluluğa ve yetkiye sahiptir.
Editörler kabul ettiği ya da reddettiği makaleler ile ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
Sadece alana katkı sağlayacak makaleler kabul edilmelidir.
Hatalar bulunduğu zaman düzeltmenin yayımlanmasını ya da geri çekilmesini desteklemelidir.
Hakemlerin ismini saklı tutmalıdır ve intihal/sahte veriye engel olmalıdır.
Hakemlik süreci bilimsel yayımlamanın başarısının merkezinde bulunmaktadır. Hakemlik sürecinin korunması ve iyileştirilmesi taahhüdümüzün bir parçasıdır ve İlahiyat Akademi Dergisi'nin bilim camiasına yayıncılık etiği ile ilgili her durumda özellikle şüpheli, yinelenen yayınlar olması durumunda ya da intihal durumlarında yardım etme zorunluluğu vardır.
Okuyucu İlahiyat Akademi Dergisi'nde yayınlanan bir makalede önemli bir hata ya da yanlışlık fark ettiğinde ya da editoryal içerik ile ilgili herhangi bir şikayeti (intihal, yinelenen makaleler vb.) olduğu zaman ilahiyatakademi@gantep.edu.tr adresine mail atarak şikayette bulunabilir. Şikayetler gelişmemiz için fırsat sağlayacağından şikayetleri memnuniyetle karşılarız, hızlı ve yapıcı bir şekilde geri dönüş yapmayı amaçlarız.
İntihali Ortaya Çıkarma
İlahiyat Akademi Dergisi'ne yayınlanmak üzere gönderilen makaleler, en az iki hakem tarafından çift taraflı kör hakemlik değerlendirmesine tabi tutulur. Ayrıca intihal tespitinde kullanılan özel bir program aracılığıyla makalelerin daha önce yayımlanmamış olduğu ve intihal içermediği teyit edilir.
Yayıncı
İlahiyat Akademi Dergisi, Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (Gaziantep/Türkiye) tarafından yayımlanır.
Kapsam
İlahiyat Akademi Dergisi, Dinî Araştırmalar alanında hazırlanan akademik çalışmaları yayımlar.
Temel İslam Bilimleri: Tefsir, Hadis, Kelam, İslam Hukuku, İslam Mezhepleri Tarihi, Tasavvuf, Arap Dili ve Edebiyatı.
Felsefe ve Din Bilimleri: İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Din Psikolojisi, Din Sosyolojisi, Din Eğitimi, Dinler Tarihi, Felsefe Tarihi, Mantık.
İslam Tarihi ve Sanatları: İslam Tarihi, İslam Sanatları Tarihi, Türk-İslam Edebiyatı, Dini Musiki.
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Eğitimi.
Yayın Sıklığı
İlahiyat Akademi Dergisi, yılda 2 sayı (Haziran. – Aralık) yayımlanan hakemli bir dergidir.
Makale Değerlendirme Süreci
Dergimize gönderilen yazılar, önce Yayın Kurulu’nca dergi ilkelerine uygunluk açısından incelenir.
Uygun görülmeyenler düzeltilmesi için yazarına iade edilir.
Yayın için teslim edilen makalelerin değerlendirilmesinde akademik tarafsızlık ve bilimsel kalite en önemli ölçütlerdir.
Değerlendirme için uygun bulunanlar, ilgili alanda en az iki hakeme gönderilir. Hakemlerin isimleri gizli tutulur ve raporlar beş yıl süreyle saklanır. Hakem raporlarından biri olumlu, diğeri olumsuz olduğu takdirde, yazı, üçüncü bir hakeme gönderilebilir veya Yayın Kurulu, hakem raporlarını inceleyerek nihai kararı verebilir. Yazarlar, hakem ve Yayın Kurulunun eleştiri ve önerilerini dikkate alırlar. Katılmadıkları hususlar varsa, gerekçeleriyle birlikte itiraz etme hakkına sahiptirler. Yayına kabul edilmeyen yazılar, yazarlarına iade edilmez.
Yayınlanmak üzere gönderilen makaleler, intihal tespitinde kullanılan özel bir program aracılığıyla intihal kontrolünden geçirilir.
Yayın Dili
İlahiyat Akademi Dergisi’nin yazım dili Türkiye Türkçesidir. Ancak her sayıda derginin üçte bir oranını geçmeyecek şekilde İngilizce ve Arapça ile yazılmış yazılara da yer verilebilir. Arapça makalelerin Türkçe ve İngilizce başlık ve özet ile Latin Alfabesi kullanılarak yazılmış kaynakça içermesi de gereklidir.
Makaleler, İngilizce başlık, öz (en az 120 kelime), anahtar kelimeler (en az 5 kavram), özet (en az 750 kelime) ve İSNAD atıf stilinde hazırlanan kaynakça içerir.
Atıf ve Referans Sistemi
İlahiyat Akademi Dergisi, atıf ve kaynakça yazımında İsnad Atıf Sistemi'nin (www.isnadsistemi.org) kullanılmasını şart koşmaktadır.
İntihal Tespit Politikası
İntihal tespitinde kullanılan özel bir program aracılığıyla makalelerin daha önce yayımlanmamış olduğu ve intihal içermediği teyit edilir.
Açık Erişim Politikası
Bu dergi; bilimsel araştırmaları halka ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.
Arşivlenme
Dergi, Yayın Kurulu tarafından belirlenen yurt içi ve dışındaki kütüphanelere uluslararası indeks kurumlarına, yayımlandığı tarihten itibaren bir ay içerisinde gönderilir.
Yayın ve Değerlendirme Ücreti
İlahiyat Akademi Dergisi, yazarlardan makale değerlendirme ve yayın süreci için herhangi bir ücret talep etmemektedir.
Telif Hakkı
İlahiyat Akademi Dergisi’nde yayımlanması kabul edilen yazıların telif hakkı İlahiyat Akademi Dergisi Editörlüğü'ne devredilmiş sayılır.
Makale Kabul
İlahiyat Akademi Dergisi'ne gönderilecek yazılarda; alanında bir boşluğu dolduracak özgün bir makale olması veya daha önce yayımlanmış çalışmaları değerlendiren, bu konuda yeni ve dikkate değer görüşler ortaya koyan bir inceleme olma şartı aranır.
Makalelerin İlahiyat Akademi Dergisi’nde yayımlanabilmesi için, daha önce bir başka yerde yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere kabul edilmemiş olması gerekir. Daha önce bilimsel bir toplantıda sunulmuş bildiriler, bu durum açıkça belirtilmek şartıyla kabul edilebilir.
İlahiyat Akademi Dergisi, yazarlardan makale değerlendirme ve yayın süreci için herhangi bir ücret talep etmemektedir.
1970’te Muş’ta doğdu. İlköğrenimini Muş’ta, orta ve lise öğrenimini Batman İHL’de tamamladıktan sonra, 1993 yılında Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 1996 yılında Uludağ Üniversitesi SBE’de Hz. Peygamber’in İstişâreleri adlı çalışmasıyla yüksek lisansını; 2007 yılında Ankara Üniversitesi SBE’de Suyûtî’nin Hadis İlmindeki Yeri adlı doktora çalışmasını tamamladı. 2009 yılında yardımcı doçent, 2015 yılında doçent, 2021 yılında da profesör oldu. 1995-2009 yılları arasında Kırşehir-Akpınar Lisesi, Bursa Yıldırım İmam Hatip Lisesi, Muş Anadolu Öğretmen Lisesi ve Muş Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde öğretmenlik yaptı. 2009-2018 yılları arasında Muş Alparslan Üniversitesinde öğretim üyesi olarak çalıştı. Halen Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Evli ve üç çocuk babasıdır. Yazarın İhvân-ı Safâ ve Hadis, Suyûtî’nin Hadis İlmindeki Yeri, Sünnet ve Sünnetin Günümüze Taşınması, Hz. Peygamber’in (s.a.v.) İstişâreleri kitaplarının yanı sıra yayınlanmış çeşitli makaleleri ve tebliğleri bulunmaktadır.
1989 Kayseri doğumlu. Marmara Üniversitesi İİBF'den 2011 yılında mezun oldu. Yüksek lisansını 2014 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tefsir ana bilim dalında tamamladı. Doktorasını 2023 yılında Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları ana bilim dalında tamamladı. Aynı üniversitenin İlahiyat Fakültesinde 2015-2023 yılları arasında araştırma görevlisi olarak çalıştı. Şu anda yine aynı fakültede Siyer-i Nebî ve İslâm Tarihi ana bilim dalında doktor öğretim üyesi olarak çalışmaya devam etmektedir.
1978’de Erzurum'un Tekman ilçesinde doğdu. İlköğrenimini Tekman'da, ortaöğrenimini Hınıs İmam-Hatip Lisesi’nde tamamladı. 1997'de Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde başladığı lisans öğrenimini 2002 yılında Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. Yüksek Lisansını, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü Din Psikolojisi Anabilim Dalında “Haris el-Muhâsibî'de Dini Davranış Teorisi” adlı çalışmayla 2006’de tamamladı. Doktorasını aynı enstitüde “Yalnızlık Umutsuzluk ve Dindarlık İlişkisi” adlı çalışmayla 2011’de tamamladı.
2002’de Diyanet İşleri Başkanlığı’nda İmam-Hatip olarak göreve başladı. 2004-2011 yılları arasında MEB'de Öğretmen olarak görev aldı. 2012’de Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Psikolojisi Öğretim Üyesi olarak atandı. 2015 yılında, dil eğitimi için İngiltere/Eastbourn şehrinde bulundu. 2018’te Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne geçiş yaptı. Akademik etkinlikler çerçevesinde Suriye, Tunus ve Ürdün'de bulundu. Halen adı geçen fakültede Din Psikolojisi Anabilim Dalı’nda Profesör olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda 05.11.2020 tarihinden itibaren de dekan yardımcılığı görevini ifa etmektedir. Evli ve iki çocuk babasıdır. Arapça ve İngilizce bilmektedir.
Emin Uz;
1983 yılında Kütahya’nın Domaniç ilçesinde doğdu. İlköğrenimini köyünde tamamladıktan sonra İzmir’de hafızlığını ikmal etti. 1996-2003 tarihleri arasında Tavşanlı Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde ortaöğrenimini tamamladı. 2003-2007 yılları arasında Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü’nde lisans eğitimini tamamladı. 2012 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hadis Anabilim dalında yüksek lisansını; 2017 yılında da Arap Dili ve Belagatı Anabilim Dalında doktorasını tamamladı. Yaklaşık 10 yıl kadar Diyanet İşleri Başkanlığın’da imam-hatip, vaiz ve ilçe müftüsü olarak görev yaptı.
2013 yılında araştırma görevlisi olarak başladığı Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Arap Dili ve Belagatı Bölümüne, 2017 yılında Dr. Öğr. Üyesi olarak atandı. Halen aynı üniversitede öğretim üyeliğine devam etmektedir. Evli ve 4 çocuk babasıdır
Eserleri:
Kitapları:
• Hadiste İsnadın Doğuşu
• Kur’ân-ı Kerîm Müdafaası: Te'vîlü Müşkili'l-Kur'ân
• Arap Kültüründe Bilginin İntikal Seyri
• Bir Mizah Antolojisi Örneği: Cevâmiu'l-Hikâyât
• Sufi Mizahı
• İslâm’da Aile
• 14. yy. Osmanlı Dönemi İlk Yazılı Edebî Metinlerinden TÂBİRNÂME
• Türk İslâm Kültüründe Rivâyet Geleneği
• Türk İslâm Edebiyatındaki İstiâre Sanatına Kur'ân Temelli Yaklaşım
• Kinâye ve Ta’rîz Yoluyla Edebî Dili Tahkîrden Kurtarma
Makale/Bildiri:
• Bir Kardeşlik ve Vefa Örneği Hz. Ebubekir
• Din Öğretimi Sürecinde Mizah Yönteminin Kullanımı
• Arap Nevâdir Eserleri Örnekliğinde Mizahın Toplumsal ve Siyasal İşlevi
• İsnâd Sisteminin Arap Edebiyatında Kullanımı
• Klasik Doğu ve Batı Edebiyatındaki Cimri Karakteri….
2001-2012- DİB Vaiz
2012- Temel İslam Bilimleri Kelam ABD Öğretim Üyesi
1990 yılında İstanbul’da dünyaya gelen yazar, ilk ve orta okulu İstanbul’da tamamladı. 2008 yılında Kartal Anadolu İmam-Hatip Lisesinden 2012 senesinde Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. Aynı yıl Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Mezhepleri Tarihi bilim dalına araştırma görevlisi olarak atandı. 2015 yılında "Haşviyye Fırkası" isimli yüksek lisans ve 2021 yılında "Hanbelîlik-Eş‘arîlik İlişkisi" adlı doktora tezini hazırladı. İslam düşüncesinin teşekkülü, Hanbelîlik, Eş‘arîlik ve mezhepler arası ilişki gibi konularda çalışmalar yürütmektedir. İngilizce ve Arapça bilen yazar, evli ve iki çocuk babasıdır.
1989 yılında Muş, Bulanık’ta doğdu. İlk ve ortaokulu Bulanık Yatılı Bölge Okulu’nda, Liseyi İzmir Bergama İmam Hatip Lisesi’nde okudu. Lisans öğrenimini Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde aldı. Yüksek lisansını 2014 yılında İngiltere’deki Birmingham Üniversitesi’nde
tamamladı. 2015’te Muş Alparlsan Üniversitesi, İslami İlimler Fakültesi’nde Araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2017-2018 yılları arasında 2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı ile Delaware Üniversitesi’nde altı ay ziyaretçi araştırmacı olarak bulundu. 2021 yılında "Teizm ve Ateizm: Delilci Kötülük Problemi" başlıklı teziyle doktorasını aldı. 2021 yılından itibaren Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Din Felsefesi Anabilim dalında Dr. Öğr. Üyesi olarak çalışmaya devam etmektedir.
Muhammet Kasım ERDEN 1984 yılında Siirt’te doğdu. 2001 yılında Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde lisans eğitimine başladı ve 2006 yılında buradan mezun oldu. 2007-2013 yılları arasında Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde imam-hatip olarak görev yaptı. 2013 yılında Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Araştırma Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2014 yılında aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde bütünleşik doktora programına başladı. 2023 yılında Lafız-Mâna Ekseninde Arap Anlambilim Kavramları doktora çalışması ile bu programdan mezun olarak Doktor unvanını aldı. Halen aynı fakültede Dr. Öğr. Üyesi olarak görevine devam etmektedir.
1975 yılında Giresun‐Dereli ilçesinde doğdu. 1996’da Giresun İmam Hatip Lisesi’nden, 2001’de Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 2003 yılında Diyanet İşleri Başkanlığı Bursa İl Müftülüğü bünyesinde din görevlisi olarak memuriyete başladı. 2007’de Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelâm Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisansını tamamladı. 2008’de aynı üniversitede Kelâm Anabilim Dalı’nda doktoraya başladı. 2009’da Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Norveç/Oslo Büyükelçiliği bünyesinde beş yıllığına Drammen Merkez Camii’ne Din Görevlisi olarak görevlendirildi.
2013 yılında Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelâm Anabilim Dalı’nda doktorasını tamamladı ve aynı yılda Balıkesir Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Kelâm ve İslâm Mezhepleri Tarihi Anabilim Dalı’na yardımcı doçent olarak atandı. Sahasıyla ilgili araştırmalar yapmak üzere dört ay (Ocak‐Nisan 2014) Ürdün/Amman’da bulundu. 17 Temmuz 2018 tarihinde doçent unvanını alan Önal, 07.08.2020 tarihinde Giresun Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü’ne öğretim üyesi olarak atandı. 07.11.2023’te profesör kadrosuna atanan Önal, halen, Giresun Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü başkanlığı ve dekan yardımcılığı görevlerini yürütmektedir.
Önal’ın Ebû Mansur el‐Mâtürîdî’ye Göre İslâm Dışı Dinler (Emin Yayınları, Bursa 2013); Avrupa’da İslâm ve Müslüman Azınlıklıklar: Norveç Örneği (Emin Yayınları, Bursa 2016; Ebü’l‐Berekât en‐Nesefî ve Kelamî Polemikleri (Emin Yayınları, Bursa 2017); İmam Birgivî’de Bilgi ve İnanç Paradigması (Emin Yayınları, Bursa 2019); Mevlânâ Teolojisinden Psiko-Kelam İçerikli Semantik Analizler (Berikan Yayınları, Akara 2022) ve Matüridi Kitaplığı Aile ve Toplumsal İlişkiler (İlke Yayıncılık, İstanbul 2021) adlı kitapları ile ulusal ve uluslararası nitelikte yayımlanmış pek çok telif makale çalışmaları mevcuttur.
Kayseri’de doğan Biçer, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Öğretmen olarak atandığı İstanbul’da, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelam Bilim Dalı’nda yüksek lisans ve doktorasını tamamladı ve ardından Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde göreve başladı. Halen Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Kelam Ana Bilim Dalı’nda görev yapan Biçer’in çalışma sahası, kelam temel alanı yanında Din-Bilim İlişkisi, Türk-İslam dünyası sosyolojisi, küreselleşme, dini istismar eden radikal örgütler, Ortadoğu, Balkanlar ve Afrika’dır. İyi derecede İngilizce, Fransızca ve Arapça bilen Biçer’in, çok sayıda uluslararası ve ulusal nitelikte kitap, makale ve bildiri çalışmaları bulunmaktadır.
İslam Hukuku alanında çalışmlar yapmaktadır
Mahmut ÇINAR, 1965 yılında Adıyaman’da doğdu. İlk tahsilini köyünde tamamladı. 1985 yılında Kayseri/Develi İmam-hatip Lisesi’nden mezun oldu. Bu süre zarfında klasik yöntemle Arapça ve dinî ilimler eğitimi aldı. 1996 yılında Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Sosyal Bilimler Ön Lisans programından, 2003 yılında ise Harran Üniversitesi İlahiyat fakültesinden mezun oldu. Aynı yıl DİB İstanbul Haseki İhtisas Eğitim Merkezine kursiyer olarak başlayıp 2005 yılında buradan mezun oldu. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat/Kelâm Ana Bilim Dalı bünyesinde (2006) yüksek lisans ve doktorasını (2011) doktorasını tamamladı. Diyanet İşleri Başkanlığı taşra teşkilatında İmam-Hatip, Vaiz ve Müftü (1985-2011) olarak Kayseri, Adıyaman, Şanlıurfa, Hakkâri ve İstanbul illerinde görev yaptı. 2011 yılında Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr.) olarak atandı. 2014’te Doçent, 2019 yılında Profesör unvanını aldı. Bu süre içerisinde Anabilim Dalı başkanlığı, bölüm başkanlığı ve dekan yardımcılığı gibi idari görevler icra etti. 2019 yılında Gaziantep Üniversitesine bağlı olarak Kuzey Suriye’nin Azez kentinde açılan Azez İslami İlimler Fakültesi’ne dekan olarak atandı. Bu süre içerisinde Güvenli Bölgelerde bulunan kanaat ve ilim önderleriyle diyaloglar kurarak etkin bir şekilde sosyal faaliyetler yürüttü. 04.03.2023 tarihi itibariyle bu görevi sona erdi. 11.04.2023 tarihinden itibaren Gaziantep Üniversitesi Afrin Eğitim Fakültesi Dekanlığına atandı ve halen bu görevini sürdürmektedir. Çeşitli yerel, ulusal ve uluslararası yayın kuruluşlarında makale ve değerlendirme yazıları yazmaktadır. Arapça, Farsça ve İngilizce bilmekte olup evli, dört çocuk babası ve iki torun dedesidir.
Yayınlanmış Kitaplarından Bazıları Şunlardır:
Ammar b. Yasir (1998), İstanbul: Denge Y.
İmam Şa ‘rânî ve Muhyiddin İbnü’l-Arabî’ye Göre Nübüvvet İnancı (2013), İstanbul: Rağbet. Y.
Tarihte ve Günümüzde Mehdîlik (2013, 2016), İstanbul: Rağbet Y.
Nûr-i Muhammedî İnancının Ortaya Çıkışı ve Kaynakları (2014, 2016), İstanbul: Rağbet Y.
Selefîlik Tarihsel Süreci ve Görüşleri (2018), Köln: Plural Publication (Ramazan Yıldırım ile Birlikte).
el-Yevâkît ve’l-Cevahir İbnü’l-Arabî’nin Görüşleri II cilt (Tercüme 2019), İstanbul: YEK.
İnsan ve Peygamber Hz. Muhammed (2018), İstanbul: Beyan Y.
Teftâzânî (2022), İstanbul: Ensar Y.
Lisans: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi.
Yüksek Lisans: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri/Kelâm. Tez: Gazzali'nin Nübüvvet Anlayışı.
Doktora: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri/İslam Felsefesi. Tez: İbn Sînâ'nın Tabiat Felsefesinde Hareket.
1989 yılında Muş, Bulanık’ta doğdu. İlk ve ortaokulu Bulanık Yatılı Bölge Okulu’nda, Liseyi İzmir Bergama İmam Hatip Lisesi’nde okudu. Lisans öğrenimini Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde aldı. Yüksek lisansını 2014 yılında İngiltere’deki Birmingham Üniversitesi’nde
tamamladı. 2015’te Muş Alparlsan Üniversitesi, İslami İlimler Fakültesi’nde Araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2017-2018 yılları arasında 2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı ile Delaware Üniversitesi’nde altı ay ziyaretçi araştırmacı olarak bulundu. 2021 yılında "Teizm ve Ateizm: Delilci Kötülük Problemi" başlıklı teziyle doktorasını aldı. 2021 yılından itibaren Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Din Felsefesi Anabilim dalında Dr. Öğr. Üyesi olarak çalışmaya devam etmektedir.
1990 yılında İstanbul’da dünyaya gelen yazar, ilk ve orta okulu İstanbul’da tamamladı. 2008 yılında Kartal Anadolu İmam-Hatip Lisesinden 2012 senesinde Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. Aynı yıl Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Mezhepleri Tarihi bilim dalına araştırma görevlisi olarak atandı. 2015 yılında "Haşviyye Fırkası" isimli yüksek lisans ve 2021 yılında "Hanbelîlik-Eş‘arîlik İlişkisi" adlı doktora tezini hazırladı. İslam düşüncesinin teşekkülü, Hanbelîlik, Eş‘arîlik ve mezhepler arası ilişki gibi konularda çalışmalar yürütmektedir. İngilizce ve Arapça bilen yazar, evli ve iki çocuk babasıdır.
1989 Kayseri doğumlu. Marmara Üniversitesi İİBF'den 2011 yılında mezun oldu. Yüksek lisansını 2014 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tefsir ana bilim dalında tamamladı. Doktorasını 2023 yılında Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları ana bilim dalında tamamladı. Aynı üniversitenin İlahiyat Fakültesinde 2015-2023 yılları arasında araştırma görevlisi olarak çalıştı. Şu anda yine aynı fakültede Siyer-i Nebî ve İslâm Tarihi ana bilim dalında doktor öğretim üyesi olarak çalışmaya devam etmektedir.
Emin Uz;
1983 yılında Kütahya’nın Domaniç ilçesinde doğdu. İlköğrenimini köyünde tamamladıktan sonra İzmir’de hafızlığını ikmal etti. 1996-2003 tarihleri arasında Tavşanlı Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde ortaöğrenimini tamamladı. 2003-2007 yılları arasında Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü’nde lisans eğitimini tamamladı. 2012 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hadis Anabilim dalında yüksek lisansını; 2017 yılında da Arap Dili ve Belagatı Anabilim Dalında doktorasını tamamladı. Yaklaşık 10 yıl kadar Diyanet İşleri Başkanlığın’da imam-hatip, vaiz ve ilçe müftüsü olarak görev yaptı.
2013 yılında araştırma görevlisi olarak başladığı Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Arap Dili ve Belagatı Bölümüne, 2017 yılında Dr. Öğr. Üyesi olarak atandı. Halen aynı üniversitede öğretim üyeliğine devam etmektedir. Evli ve 4 çocuk babasıdır
Eserleri:
Kitapları:
• Hadiste İsnadın Doğuşu
• Kur’ân-ı Kerîm Müdafaası: Te'vîlü Müşkili'l-Kur'ân
• Arap Kültüründe Bilginin İntikal Seyri
• Bir Mizah Antolojisi Örneği: Cevâmiu'l-Hikâyât
• Sufi Mizahı
• İslâm’da Aile
• 14. yy. Osmanlı Dönemi İlk Yazılı Edebî Metinlerinden TÂBİRNÂME
• Türk İslâm Kültüründe Rivâyet Geleneği
• Türk İslâm Edebiyatındaki İstiâre Sanatına Kur'ân Temelli Yaklaşım
• Kinâye ve Ta’rîz Yoluyla Edebî Dili Tahkîrden Kurtarma
Makale/Bildiri:
• Bir Kardeşlik ve Vefa Örneği Hz. Ebubekir
• Din Öğretimi Sürecinde Mizah Yönteminin Kullanımı
• Arap Nevâdir Eserleri Örnekliğinde Mizahın Toplumsal ve Siyasal İşlevi
• İsnâd Sisteminin Arap Edebiyatında Kullanımı
• Klasik Doğu ve Batı Edebiyatındaki Cimri Karakteri….
2001-2012- DİB Vaiz
2012- Temel İslam Bilimleri Kelam ABD Öğretim Üyesi
Lisans: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi.
Yüksek Lisans: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri/Kelâm. Tez: Gazzali'nin Nübüvvet Anlayışı.
Doktora: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri/İslam Felsefesi. Tez: İbn Sînâ'nın Tabiat Felsefesinde Hareket.
1978’de Erzurum'un Tekman ilçesinde doğdu. İlköğrenimini Tekman'da, ortaöğrenimini Hınıs İmam-Hatip Lisesi’nde tamamladı. 1997'de Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde başladığı lisans öğrenimini 2002 yılında Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. Yüksek Lisansını, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü Din Psikolojisi Anabilim Dalında “Haris el-Muhâsibî'de Dini Davranış Teorisi” adlı çalışmayla 2006’de tamamladı. Doktorasını aynı enstitüde “Yalnızlık Umutsuzluk ve Dindarlık İlişkisi” adlı çalışmayla 2011’de tamamladı.
2002’de Diyanet İşleri Başkanlığı’nda İmam-Hatip olarak göreve başladı. 2004-2011 yılları arasında MEB'de Öğretmen olarak görev aldı. 2012’de Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Psikolojisi Öğretim Üyesi olarak atandı. 2015 yılında, dil eğitimi için İngiltere/Eastbourn şehrinde bulundu. 2018’te Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne geçiş yaptı. Akademik etkinlikler çerçevesinde Suriye, Tunus ve Ürdün'de bulundu. Halen adı geçen fakültede Din Psikolojisi Anabilim Dalı’nda Profesör olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda 05.11.2020 tarihinden itibaren de dekan yardımcılığı görevini ifa etmektedir. Evli ve iki çocuk babasıdır. Arapça ve İngilizce bilmektedir.
Muhammet Kasım ERDEN 1984 yılında Siirt’te doğdu. 2001 yılında Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde lisans eğitimine başladı ve 2006 yılında buradan mezun oldu. 2007-2013 yılları arasında Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde imam-hatip olarak görev yaptı. 2013 yılında Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Araştırma Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2014 yılında aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde bütünleşik doktora programına başladı. 2023 yılında Lafız-Mâna Ekseninde Arap Anlambilim Kavramları doktora çalışması ile bu programdan mezun olarak Doktor unvanını aldı. Halen aynı fakültede Dr. Öğr. Üyesi olarak görevine devam etmektedir.
Mahmut ÇINAR, 1965 yılında Adıyaman’da doğdu. İlk tahsilini köyünde tamamladı. 1985 yılında Kayseri/Develi İmam-hatip Lisesi’nden mezun oldu. Bu süre zarfında klasik yöntemle Arapça ve dinî ilimler eğitimi aldı. 1996 yılında Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Sosyal Bilimler Ön Lisans programından, 2003 yılında ise Harran Üniversitesi İlahiyat fakültesinden mezun oldu. Aynı yıl DİB İstanbul Haseki İhtisas Eğitim Merkezine kursiyer olarak başlayıp 2005 yılında buradan mezun oldu. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat/Kelâm Ana Bilim Dalı bünyesinde (2006) yüksek lisans ve doktorasını (2011) doktorasını tamamladı. Diyanet İşleri Başkanlığı taşra teşkilatında İmam-Hatip, Vaiz ve Müftü (1985-2011) olarak Kayseri, Adıyaman, Şanlıurfa, Hakkâri ve İstanbul illerinde görev yaptı. 2011 yılında Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr.) olarak atandı. 2014’te Doçent, 2019 yılında Profesör unvanını aldı. Bu süre içerisinde Anabilim Dalı başkanlığı, bölüm başkanlığı ve dekan yardımcılığı gibi idari görevler icra etti. 2019 yılında Gaziantep Üniversitesine bağlı olarak Kuzey Suriye’nin Azez kentinde açılan Azez İslami İlimler Fakültesi’ne dekan olarak atandı. Bu süre içerisinde Güvenli Bölgelerde bulunan kanaat ve ilim önderleriyle diyaloglar kurarak etkin bir şekilde sosyal faaliyetler yürüttü. 04.03.2023 tarihi itibariyle bu görevi sona erdi. 11.04.2023 tarihinden itibaren Gaziantep Üniversitesi Afrin Eğitim Fakültesi Dekanlığına atandı ve halen bu görevini sürdürmektedir. Çeşitli yerel, ulusal ve uluslararası yayın kuruluşlarında makale ve değerlendirme yazıları yazmaktadır. Arapça, Farsça ve İngilizce bilmekte olup evli, dört çocuk babası ve iki torun dedesidir.
Yayınlanmış Kitaplarından Bazıları Şunlardır:
Ammar b. Yasir (1998), İstanbul: Denge Y.
İmam Şa ‘rânî ve Muhyiddin İbnü’l-Arabî’ye Göre Nübüvvet İnancı (2013), İstanbul: Rağbet. Y.
Tarihte ve Günümüzde Mehdîlik (2013, 2016), İstanbul: Rağbet Y.
Nûr-i Muhammedî İnancının Ortaya Çıkışı ve Kaynakları (2014, 2016), İstanbul: Rağbet Y.
Selefîlik Tarihsel Süreci ve Görüşleri (2018), Köln: Plural Publication (Ramazan Yıldırım ile Birlikte).
el-Yevâkît ve’l-Cevahir İbnü’l-Arabî’nin Görüşleri II cilt (Tercüme 2019), İstanbul: YEK.
İnsan ve Peygamber Hz. Muhammed (2018), İstanbul: Beyan Y.
Teftâzânî (2022), İstanbul: Ensar Y.
Kayseri’de doğan Biçer, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Öğretmen olarak atandığı İstanbul’da, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelam Bilim Dalı’nda yüksek lisans ve doktorasını tamamladı ve ardından Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde göreve başladı. Halen Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Kelam Ana Bilim Dalı’nda görev yapan Biçer’in çalışma sahası, kelam temel alanı yanında Din-Bilim İlişkisi, Türk-İslam dünyası sosyolojisi, küreselleşme, dini istismar eden radikal örgütler, Ortadoğu, Balkanlar ve Afrika’dır. İyi derecede İngilizce, Fransızca ve Arapça bilen Biçer’in, çok sayıda uluslararası ve ulusal nitelikte kitap, makale ve bildiri çalışmaları bulunmaktadır.
İslam Hukuku alanında çalışmlar yapmaktadır
1975 yılında Giresun‐Dereli ilçesinde doğdu. 1996’da Giresun İmam Hatip Lisesi’nden, 2001’de Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 2003 yılında Diyanet İşleri Başkanlığı Bursa İl Müftülüğü bünyesinde din görevlisi olarak memuriyete başladı. 2007’de Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelâm Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisansını tamamladı. 2008’de aynı üniversitede Kelâm Anabilim Dalı’nda doktoraya başladı. 2009’da Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Norveç/Oslo Büyükelçiliği bünyesinde beş yıllığına Drammen Merkez Camii’ne Din Görevlisi olarak görevlendirildi.
2013 yılında Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelâm Anabilim Dalı’nda doktorasını tamamladı ve aynı yılda Balıkesir Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Kelâm ve İslâm Mezhepleri Tarihi Anabilim Dalı’na yardımcı doçent olarak atandı. Sahasıyla ilgili araştırmalar yapmak üzere dört ay (Ocak‐Nisan 2014) Ürdün/Amman’da bulundu. 17 Temmuz 2018 tarihinde doçent unvanını alan Önal, 07.08.2020 tarihinde Giresun Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü’ne öğretim üyesi olarak atandı. 07.11.2023’te profesör kadrosuna atanan Önal, halen, Giresun Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü başkanlığı ve dekan yardımcılığı görevlerini yürütmektedir.
Önal’ın Ebû Mansur el‐Mâtürîdî’ye Göre İslâm Dışı Dinler (Emin Yayınları, Bursa 2013); Avrupa’da İslâm ve Müslüman Azınlıklıklar: Norveç Örneği (Emin Yayınları, Bursa 2016; Ebü’l‐Berekât en‐Nesefî ve Kelamî Polemikleri (Emin Yayınları, Bursa 2017); İmam Birgivî’de Bilgi ve İnanç Paradigması (Emin Yayınları, Bursa 2019); Mevlânâ Teolojisinden Psiko-Kelam İçerikli Semantik Analizler (Berikan Yayınları, Akara 2022) ve Matüridi Kitaplığı Aile ve Toplumsal İlişkiler (İlke Yayıncılık, İstanbul 2021) adlı kitapları ile ulusal ve uluslararası nitelikte yayımlanmış pek çok telif makale çalışmaları mevcuttur.
İlahiyat Akademi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.