BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 4, 0 - 0, 01.09.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.06677

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilimler Atıf İndeksine (Social Sciences Citation Index, SSCI) girmiş beş Türk dergisinde yayınlanan özel eğitimle ilgili makalelerin analizi yoluyla ülkemizdeki özel eğitim alanındaki bilimsel araştırmaların eğilimlerini incelemektir. Araştırma kapsamına, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Türk Psikoloji Dergisi, Eğitim ve Bilim Dergisi, Eğitim Araştırmaları Dergisi ve Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi alınmıştır. Veri analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış; bu amaçla araştırma kapsamına alınan dergilerin ulaşılabilen sayıları belirlenen kodlar çerçevesinde sayısallaştırılmıştır. Bulgulara göre, beş derginin 334 sayısında yer alan toplam makale sayısı 4478; dergilerde yer alan özel eğitim alanında yayınlanmış makale sayısı 113 ve özel eğitim makalelerin tüm makaleler içindeki oranı %2.52’dir. Ayrıca yıllar içinde yayınlanan makale sayısının giderek artış gösterdiği ve en çok makale yayınlanan dönemin 2011 yılından sonraki dönem olduğu belirlenmiştir. Elde edilen veriler ülkemizde özel eğitim alanındaki gelişmeler bağlamında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Ağca, Ö. (2014, Eylül). Türkiye’deki üniversitelerin lisans ve lisansüstü programlarının özel eğitim açısından incelenmesi, 24. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde sözlü bildiri, Edirne.
  • Al, P., Al, U. ve Bahşişoğlu, H.K. (2004). Science Citation Index'de Hacettepe Üniversitesi: 1975-2003. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 21(2), 229-244.
  • Al, U. (2008). Bilimsel yayınların değerlendirilmesi: h-endeksi ve Türkiye'nin performansı. Bilgi Dünyası, 9(2),263-285.
  • Al, U. (2012). Avrupa birliği ülkeleri ve Türkiye’nin yayın ve atıf performansı. Bilig, 62, 1-20.
  • Al, U. ve Afzali, M. (2006). İran ve Türkiye'nin dünya bilgibilim literatürüne katkıları: Karşılaştırmalı bir çalışma. Bilgi Dünyası, 7(2), 181-201.
  • Al, U., Sezen, U. ve Soydal, İ. (2012). Hacettepe Üniversitesi bilimsel yayınlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 29(1), 53-71.
  • Al, U. ve Soydal, İ. (2014). Akademinin atıf dizinleri ile savaşı. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 31(1), 23-42.
  • Asan, A. (2006). SCI-Expanded, SSCI, AHCI kapsamındaki Türk Dergileri. O. Yılmaz (Ed.), Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, Sempozyum Kitabı (s. 86-92). Ankara: TÜBİTAK ULAKBİM.
  • Asan, A. (2010). Web of Science kapsamındaki dergilerde yayın bakımından Türkiye’de bir üniversite örneği: Trakya Üniversitesi. O. Yılmaz (Ed.), Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık 8. Ulusal Sempozyum Kitabı (s. 80-99). Ankara: TÜBİTAK ULAKBİM.
  • Baykoç-Dönmez, N. ve Şahin, S. (2011). Özel eğitimin tarihi gelişimi. N. Baykoç¸ (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (s. 535-556). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Binici, K. (2012). Türkiye’de yayın göçü: Web of Science ve ULAKBİM ulusal veri tabanlarında indekslenen yayınlar üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 13(1), 165-181.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan-Tür, F. ve Aksay, E. (2012). Acil tıp uzmanlarının uluslar arası yayın üretimi: Amaç sadece doçentlik mi? Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(2), 77-81.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Diken, İ. H., Bozkurt, F. ve Güldenoğlu, B. (2009). Türkiye kaynaklı özel eğitimde makale bibliyografyası (1990-2009). Ankara: Maya Akademi.
  • Diken, İ. H., Ünlü, E. ve Karaaslan, Ö. (2008). Zihinsel yetersizlik ve yaygın gelişimsel bozukluk alanlarında lisansüstü tez bibliyografyası (1974-2008). Ankara: Maya Akademi.
  • Edyburn, D. L. (2001). 2000 in review: A synthesis of the special education technology literature. Journal of Special Education Technology, 16(2), 5-25.
  • Edyburn, D. L. (2003). 2002 in review: A synthesis of the special education technology literature. Journal of Special Education Technology, 18(3), 5-28.
  • Edyburn, D. L. (2004). 2003 in review: A synthesis of the special education technology literature. Journal of Special Education Technology, 19(4), 57-80.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Güner-Yıldız, N. ve Sazak-Pınar, E. (2012). Examining teachers behavior related to students with special needs in inclusive classrooms. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 475-488.
  • Hansen, J. H. (2012). Limits to inclusion. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 89-98.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın.
  • Kozak, N. (2003). Türkiye’de yayınlanan akademik dergilerin niteliklerindeki zaman içerisindeki değişim nedenleri: Sağlık, sosyal ve teknik bilim alanlarında yayınlanan dergiler üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 4(2), 146-174.
  • Lopez-Munoz, F., Alamo, C., Quintero-Gutierrez, F. J., ve Garcia-Garcia, P. (2008). A bibliometric study of international scientific productivity in attention-deficit hyperactivity disorder covering the period 1980–2005. European Child and Adolescent Psychiatry, 17(6), 381-391.
  • Martin, B. R. (2011). What can bibliometrics tell us about changes in the mode of knowledge production? Prometheus, 29(4), 455-479.
  • MEB. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 31 Mayıs ve 26184 sayılı Resmi Gazete.
  • Melekoğlu, M. A. (2014). Special education today in Turkey. A. F. Rotatori, J. P. Bakken, S. Burkhardt, F. E. Obiakor, & U. Sharma (Eds.). Special education international perspectives: Practices across the globe (sf. 529-557). Bingley, UK: Emerald Group Publishing.
  • Onat, A. (2011a). Türkiye ve üniversitelerinin bilime halis katkılarına nicesel bir bakış. Turkish Journal of Medical Sciences, 41(5), 909-917.
  • Onat, A. (2011b). Tıbba ülkemizden hangi alanlarda ve makalelerle katkıda bulunuldu? Marmara Medical Journal, 24(3), 156-161.
  • ÖSYM. (2014). 2014-Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. 20.10.2014 tarihinde http://dokuman.osym. gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/Tercih/2014-OSYSKONTKILAVUZU14072014 .pdf adresinden alınmıştır.
  • Polat, C., Sağlam, M. ve Sarı, T. (2013). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27( 2), 273-288.
  • Rubin, A. & Babbie, E. R. (2011). Research methods for social work. Belmont, CA: Brooks/Cole.
  • Summers, E. G. (1986). The information flood in learning disabilities: A bibliometric analysis of the journal literature. Remedial and Special Education, 7(1),49-60.
  • Şengül, M. ve Çakır-Sümer, G. (2008). Türkiye’de İİBF dergilerinde yayınlanan çevre konulu makaleler üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 301-334.
  • Tekin-İftar, E. (2014). Uygulamalı davranış analizi: Tanım, tarihçe ve özellikleri. E. Tekin-İftar (Ed.). Uygulamalı davranış analizi, (s. 3-40), Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tonta, Y. ve Al, U. (2007). Türkiye’nin bilimsel yayın haritası: Türkiye’de dergi yayıncılığı üzerine bibliyometrik bir araştırma. TÜBİTAK Proje No: 105K088.
  • Tonta, Y. ve İlhan, M. (2002). Contribution of Hacettepe University Faculty of Medicine to the world’s biomedical literature (1988-1997). Scientometrics, 55(1),123-136.
  • Usubütün, A., Balcı, S. ve Al, P. (2010). Uluslararası indekslerde yer alan patoloji dergilerinde yayımlanan Türkiye adresli yayınların değerlendirilmesi. Türk Patoloji Dergisi, 26(2), 107-113.
  • Uyanık-Balat, G., Şahsuvaroğlu, T. ve Açar, K. (2010). Kaynaştırma ile ilgili yüksek lisans-doktora tezler bibliyografisi ve kaynaştırma alanında yapılan çalışmalar indeksi (1989-2010). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yurtsever, E., Gülgöz, S., Yedekçioğlu, Ö. A. ve Tonta, M. (2001). Sosyal Bilimler Atıf Dizini’nde (SSCI) Türkiye: 1970-1999. Ankara: TÜBA.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevin Güner Yıldız

Macid Ayhan Melekoğlu

Ayşe Tunç Paftalı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Güner Yıldız, N., Melekoğlu, M. A., & Tunç Paftalı, A. (2016). Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler. İlköğretim Online, 15(4). https://doi.org/10.17051/io.2016.06677
AMA Güner Yıldız N, Melekoğlu MA, Tunç Paftalı A. Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler. İOO. Eylül 2016;15(4). doi:10.17051/io.2016.06677
Chicago Güner Yıldız, Nevin, Macid Ayhan Melekoğlu, ve Ayşe Tunç Paftalı. “Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler”. İlköğretim Online 15, sy. 4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.06677.
EndNote Güner Yıldız N, Melekoğlu MA, Tunç Paftalı A (01 Eylül 2016) Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler. İlköğretim Online 15 4
IEEE N. Güner Yıldız, M. A. Melekoğlu, ve A. Tunç Paftalı, “Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler”, İOO, c. 15, sy. 4, 2016, doi: 10.17051/io.2016.06677.
ISNAD Güner Yıldız, Nevin vd. “Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler”. İlköğretim Online 15/4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.06677.
JAMA Güner Yıldız N, Melekoğlu MA, Tunç Paftalı A. Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.06677.
MLA Güner Yıldız, Nevin vd. “Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 4, 2016, doi:10.17051/io.2016.06677.
Vancouver Güner Yıldız N, Melekoğlu MA, Tunç Paftalı A. Türkiye’de Özel Eğitim Araştırmalarında Eğilimler. İOO. 2016;15(4).

Cited By