BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 4, 0 - 0, 17.08.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.54792

Öz

ÖZ. Bu araştırmanın amacı TIMSS bilişsel alan becerilerini temel alarak, ortaokul matematik dersi öğretim programındaki kazanımların hem sınıf düzeyine hem de öğrenme alanlarına göre analiz etmektir. Çalışma doküman analizi olarak gerçekleştirilmiş olup, 2013 yılında Talim Terbiye Kurulunca yayımlanan ortaokul (5, 6, 7, 8) matematik dersi öğretim programı, TIMSS 2015 matematik çerçevesinde ifade edilen bilişsel alanlar ve alt boyutlar dâhilinde analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre bilişsel alanların yoğunluğu sınıflara göre değişim göstermektedir. Bilme alanının en fazla oranda beşinci sınıf kazanımlarında yer aldığı diğer sınıf seviyelerinde daha düşük ama fazla bir değişiklik göstermediği görülmektedir. Uygulama alanı tüm sınıflar içinde en sık olarak yedinci sınıf müfredatında yer bulmaktadır. Bilme bilişsel alanında olduğu, uygulama alanının dağılımı da yedinci sınıf dışında ki sınıf seviyelerinde daha düşük olduğu ama fazla bir değişiklik göstermediği görülmektedir. Muhakeme alanına ise müfredatında en fazla yer veren sınıf düzeyi altıncı sınıftır ve en aza yedinci sınıftadır. Öğrenme alanlarında ise sayılar ve işlemler alanında bilme, cebir, geometri ve ölçme alanlarında uygulama, veri işleme ve olasılık alanlarında ise muhakeme basamaklarıyla ilişkili olan kazanımlar yoğunluktadır. Hatırlama, karar verme, genelleme ve doğrulama alt boyutları ile ilişkili kazanım(lar) hiçbir sınıf düzeyinde ve paralel olarak öğrenme alanında yer almamaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Acar, T. (2008). Yeni ilkögretim matematik programında yer alan alternatif değerlendirme yaklaşımlarının uygulamadaki etkinliği (Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Akça, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf 2005 matematik programının öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği)(Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-10.
  • Akyüz, G. (2006). Investigation of the effect of teacher and class characteristics on mathematics achievement in Turkey and European Union Countries. Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmen ve sınıf niteliklerinin matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Elementary Education Online, 5(2), 75-86.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R.(Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. (Çeviri: Durmuş A.Ö., 2010.). Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Bekdemir, M. ve Selim, Y. (2008). Revize edilmiş Bloom taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2) 185-196.
  • Bal, A. P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Bilican, S, Demirtaşlı, R. N., & Kilmen, S. (2011). Matematik dersine ilişkin Türk öğrencilerinin tutum ve görüşleri: TIMSS 1999 ve TIMSS 2007 karşılaştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1267-1283.
  • Butakın, V. ve Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5.sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 82–94.
  • Cai, J. (1995). A cognitive analysis of U.S and Chinese students’ mathematical performance on tasks involving computation, simple problem solving, and complex problem solving. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Dağlar, G. S. (2008). 2005 yılı ilköğretim 6. sınıf matematik dersi programının değerlendirilmesi üzerine bir çalışma. (Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Duru, A. Ve Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 67-81.
  • Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 11–16.
  • Holaway-Johnson, C. A. (2005). Best practies in middle school mathematics. (PhD Dissertation. University of Arkansas, Arkansas).
  • İncikabi, L. (2011). The coherence of the curriculum, textbooks and placement examinations in geometry education: How reform in Turkey brings balance to the classroom. Education as Change, 15(2), 239-255.
  • İncikabi, L. (2012). After the reform in Turkey: A content analysis of SBS and TIMSS assessment in terms of mathematics content, cognitive domains, and item types. Education as Change, 16(2), 301-312. (ISI: SSCI)
  • İncikabi, L., Kurnaz, M. A., & Pektas, M. (2013). An analysis of the mathematics and science questions in the examinations for entrance to the secondary education institutions in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 12(3), 352-364. (SSCI)
  • İncikabi, L., Ozgelen, S., & Hartono, T. (2012). A comparative analysis of numbers and biology content domains between Turkey and the USA. International Journal of Environment & Science Education, 7(4), 523-536.
  • İncikabı, L., & Hartono, T. (2013). A Comparative Analysis of Ratio and Proportion Problems inTurkish and the US Middle School Mathematics Textbooks. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(1).
  • Kablan, Z., Baran, T., & Hazer, Ö. (2013). İlköğretim matematik 6-8 öğretim programında hedeflenen davranışların bilişsel süreçler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Karagöz, E. (2010). İlköğretim ikinci kademe matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Karagözoğlu, G. (1987). Yükseköğretime geçişte öğretmenlik mesleğine yönelme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 34-46.
  • Kartallıoğlu, F. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulandığı pilot okullardaki öğretmenlerin yeni program ve pilot çalışmalar hakkındaki görüşleri (Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Kay, O. (2007). Yeni 2005 ilköğretim matematik öğretim programının veli görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Afyonkarahisar il örneği) (Yüksek lisans tezi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi.
  • Lamb, S. & Fullarton, S. (2001). Classroom and school factors affecting mathematics achievement: A comparative study of the US and Australia using TIMSS of the US and Australia using TIMSS. Australian Council for Educational Research.
  • Li, Y. (2000). A comparison of problems that follow selected content presentations in American and Chinese mathematics textbooks. Journal for Research in Mathematics Education, 31, 234-241.
  • Lim, L., & Colgan, L. (2005). Implementing multiple assessments in mathematics: An Action research study of one teacher and his students, The Ontario Action Researcher, 7(1), 1-6.
  • Mayer, R. E., Sims, V., & Tajika, H. (1995). A comparison of how textbooks teach mathematical problem solving in Japan and the United States. American Educational Research Journal, 32, 443-460.
  • MEB. (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı. Ankara.
  • MEB. (2015). Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması 2015 Tanıtım Kitapçığı. http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/Tanitim_Kitapcigi.pdf adresinden 05/05/2015 tarihinde alınmıştır.
  • Memnun, D. ve Akkaya, R. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi hakkındaki düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 100-117.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. Sınıflar öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). Matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Orbeyi, S. (2007). İlkögretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Özgün Koca, S. A. ve Şen, A. İ. (2002). 3. Uluslararası matematik ve fen bilgisi çalışması-Tekrar sonuçlarının Türkiye için değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 145-154.
  • Papanastasiou, C. (2002). Effects of background and schooll factors on the mathematics achievement, Educational Research and Evaluation, 8(1), 55-70.
  • Pesen, C. (2006). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Phan, H. T. (2008). Correlates of mathematics achievement in developed and developing countries: An HLM analysis of TIMSS 2003 eighth-grade mathematics scores (Doctoral Dissertation. University of South Florida).
  • Ponte, J. P., Matos, J. F., Guimarães, H. M., Leal, L. C. & Canavarro, A.P. (1990). Teachers' and students' views and attitudes towards a new mathematics curriculum: A case study. Educational Studies in Mathematics, 4, 347-365.
  • Robitaille, D. F., & Garden, R. A. (Eds.) (1989). The IEA study of mathematics II: Contexts and outcomes of school mathematics. Oxford: Pergamon.
  • Sevgi, S. (2009). The connection between school and student characteristics achievement in Turkey (Yüksek lisans tezi. ODTÜ, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Stemler, E. S. (2001). Examining school effectiveness at the fourth grade: A hierarchical analysis of the third international mathematics and science study (TIMSS). Boston College The Graduate School of Education.
  • Stodolsky, S. S. , Salk ,S. & Glaessner, B. (1991). Student views about learning math and social studies. American Educational Research Journal, 28, 89-116.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 6(2), 284-304.
  • Taşpınar, M. (2009). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik programının ölçme değerlendirme kısmının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda incelenmesi (Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243.
  • Varış, F. (1998). Temel kavramlar ve program geliştirmeye sistematik yaklaşım, (Editör: A. Hakan) Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Eskişehir: A.Ü Açık Ögretim Fakültesi Yayınları, 3-19.
  • Yayan, B. (2003). A cross-cultural comparison of mathematics achievement in the Third International Mathematics and Science Study-Repeat ( TIMSS-R ) (Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Universitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yayan, B. ve Berberoğlu, G. (2004). A re- analysis of the TIMSS 1999 mathematics assessment data of the Turkish students. Studies in Educational Evaluation, 30(1), 87-108.
  • Yazıcı, E. (2009). İlkögretim matematik dersi 6. sınıf öğretim programının değerlendirilmesi üzerine bir çalışma (Doktora tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yılmaz, T. (2006). Yenilenen 5. sınıf matematik programı hakkında öğretmen görüşleri (Sakarya ili örneği) (Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lutfi İncikabı

Oktay Mercimek

Perihan Ayanoğlu Bu kişi benim

Feyza Aliustaoğlu

Nurcan Tekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İncikabı, L., Mercimek, O., Ayanoğlu, P., Aliustaoğlu, F., vd. (2016). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(4). https://doi.org/10.17051/io.2016.54792
AMA İncikabı L, Mercimek O, Ayanoğlu P, Aliustaoğlu F, Tekin N. Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İOO. Eylül 2016;15(4). doi:10.17051/io.2016.54792
Chicago İncikabı, Lutfi, Oktay Mercimek, Perihan Ayanoğlu, Feyza Aliustaoğlu, ve Nurcan Tekin. “Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 15, sy. 4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.54792.
EndNote İncikabı L, Mercimek O, Ayanoğlu P, Aliustaoğlu F, Tekin N (01 Eylül 2016) Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 15 4
IEEE L. İncikabı, O. Mercimek, P. Ayanoğlu, F. Aliustaoğlu, ve N. Tekin, “Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi”, İOO, c. 15, sy. 4, 2016, doi: 10.17051/io.2016.54792.
ISNAD İncikabı, Lutfi vd. “Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 15/4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.54792.
JAMA İncikabı L, Mercimek O, Ayanoğlu P, Aliustaoğlu F, Tekin N. Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.54792.
MLA İncikabı, Lutfi vd. “Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 4, 2016, doi:10.17051/io.2016.54792.
Vancouver İncikabı L, Mercimek O, Ayanoğlu P, Aliustaoğlu F, Tekin N. Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İOO. 2016;15(4).