BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.16857

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf matematik dersi Ondalık Kesirler konusunun Matematik Tarihi kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı, hatırda tutma düzeyi ve motivasyonu üzerindeki etkilerini belirlemektir. Bu araştırma nicel araştırma desenlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel araştırma deseninde kurgulanmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci yarısında Aydın ilinde iki devlet ilkokulunun 4. sınıflarında okuyan 26’sı deney grubunda ve 26’sı kontrol grubunda olmak üzere toplam 52 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubuna Matematik Tarihi kullanılarak, kontrol grubuna ise Matematik Tarihi kullanılmadan matematik öğretimi gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubuna uygulama öncesi ve sonrasında “İlkokul Matematik Motivasyon Ölçeği (İMMÖ)” ile uygulama öncesi, sonrası ve uygulamanın bitiminden sekiz hafta sonra hatırda tutma düzeylerini belirlemek amacıyla “Ondalık Kesirler Başarı Testi (OKBT)”  uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda Matematik Tarihi kullanımının ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Ondalık Kesirler konusundaki akademik başarılarını, hatırda tutma düzeylerini ve matematik öğrenmeye yönelik motivasyonlarını önemli ölçüde yükselttiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak, Ö. (2011). Effects of history of mathematics integrated instruction on mathematics self-efficacy and achievement, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Alpaslan, M. (2011). Prospective elementary mathematics teachers' knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards the use of history of mathematics in mathematics education, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. Baskı), Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi (1. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. &Bütüner, S.Ö. (2013). 6-7 ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında matematik tarihinin kullanım şekilleri. İlköğretim Online, 12(3), 849-872.
  • Başıbüyük, K. (2012). Matematik tarihinin matematik derslerinin öğretiminde kullanılması: İbrahim Hakkı perspektifi ve Babil yöntemi örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Erzurum.
  • Bayam, S. B. (2012). İlköğretim matematik eğitiminde öğrencilerin matematik tarihi bilmelerinin matematiğe yönelik başarı ve tutumlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Kastamonu.
  • Bütüner, S. Ö. (2008). Sekizinci sınıf denklemler konusunun matematik tarihi kullanılarak öğretimi. İlköğretim Online, 7(3), 6-10.
  • Bütüner, S. Ö. (2011). Örüntü ve ilişkiler: Eski Çin matematiğinden alınmış birim küp modelleri. İlköğretim Online, 10(3), 1-8.
  • Bütüner, S. Ö. (2014). Matematik tarihi etkinlikleriyle zenginleştirilmiş sınıf ortamlarından yansımalar: Bir aksiyon araştırması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (Genişletilmiş 21. Baskı), Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dittrich, A. B. (1973). An experiment in teaching the history of mathematics. Mathematics Teacher, 66(1), 35–37.
  • Dündar S. &Çakıroğlu M. (2014). Matematik Tarihi matematik eğitiminde neden kullanılmalı? Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 522-534.
  • Ersoy, E. &Öksüz, C. (2015). Primary school mathematics motivation scale. Europan Scientific Journal, 11(16), 37-50.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3–6.
  • Furinghetti, F. (1997). History of Mathematics, mathematics education, school practice: Case studies in linking different domains. For the Learning of Mathematics, 17(1), 55-61.
  • Furinghetti, F., & Radford, L. (2008). Contrasts and Oblique Connections Between Historical Conceptual Developments and Classroom Learning in Mathematics. Handbook of International Research in Mathematics Education, 2nd Edition, New York , 626-655.
  • Genç, G & Öksüz C. (2015). (2015). İlkokul Dördüncü Sınıf Ondalık Kesirler Başarı Testi (OKBT)’nin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Rapor.
  • Green, S. B., Salkind, N. J. &Akey, T. M. (2000). Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data (2nd ed.). Uppersaadle River, NJ: PrenticeHall.
  • Gulikers, I. &Blom, K. (2001). “A historical angle”, a survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 223-258.
  • Gürsoy, K. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılmasına ilişkin inanç ve tutumlarının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Trabzon.
  • Haverhals, N. &Roscoe, M. (2010). The history of mathematics as a pedagogical tool: Teaching the integral of the secant via Mercator' s projection. The Montana Mathematics Enthusiast, 7, 339-368.
  • Ho, W. K. (2008). Using history of mathematics in the teaching and learning of mathematics in Singapore. Department of Mathematics and Science Singapore Polytechnic, 1-38.
  • İdikut, N. (2007). Matematik öğretiminde tarihten yararlanmanın öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına ve matematik başarılarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Van.
  • Karakuş, F. (2009). Matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılması: Karekök hesaplamada babil metodu. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 195-206.
  • Lim, S.Y. (2011). Effect of using history of mathematics on junior college students’ attitudes and achievement. Mathematics: traditions and (new) practices: proceedings of the AAMT-MERGA conference held in Alice Springs, 3-7 July 2011, incorporating the 23rd Biennial Conference of The Australian Association of Mathematics Teachers Inc. and the 34th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia Inc. http://www.merga.net.au/documents/RP_SIEW.YEE.LIM_MERGA34-AAMT.pdf adresinden 13.05 .2015 tarihinde alınmıştır.
  • Lit, C. K., Siu, M. K. &Wong, N. Y. (2001). The use of history in the teaching of mathematics: Theory, practice, and evaluation of effectiveness. Educational Journal, 29(1), 17–31.
  • McBride, J.C. &Rollins, J.H. (1977). The effects of history of mathematics on attitudes toward mathematics of college algebra students. Journal for Research in Mathematics Education, 8, 57-61.
  • MEB, (2009). İlköğretim matematik dersi (1-5.Sınıflar) öğretim programı. Ankara: TC MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2013). PISA 2012 Ulusal ön raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf adresinden 13.02.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Ng, W. L. (2006). Effects of an ancient Chinese mathematics enrichment programme on secondary school students achievements in mathematics. International Journal of Science and Mathematical Education, 4, 485–511.
  • Oğuz, A. (2013). Tarihle desteklenmiş geometri öğretiminin orta öğretim öğrencilerinin geometri bilimine ve bilim insanlarına yönelik imajlarına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Antalya.
  • Oprukçu Gönülateş, F. (2004). Prospective teachers' views on the integration of history of mathematics in mathematics courses, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Özcan, D. (2014). Anadolu lisesi öğrencilerine uygulanan matematik tarihiyle zenginleştirilmiş öğretim programının matematik başarısına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Özdemir, A. Ş. &Göktepe, S. (2012). Matematik tarihi etkinlikleriyle matematik derslerinin ilişkilendirilmesi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (X. UFBMEK). Niğde, Türkiye. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2354-30_05_2012-11_07_11.pdf adresinden 12.05.2013 tarihinde alınmıştır.
  • PISA 2003 (2007), PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Raporu, T.C. MEB Eğitimi Araştırma Geliştirme Dairesi Başkanlığı: Ankara.
  • PISA 2006. Highlights From PISA 2006: Performance of U.S.15-Year-Old Students in Science and Mathematics Literacy in an International Context National Center for Education Statistics. Washington, DC.
  • PISA 2009. Highlights From PISA 2009: Performance of U.S.15-Year-Old Students Reading, Mathematics, and Science Literacy in an International Context National Center for Education Statistics. Washington, DC.
  • PISA 2012. Highlights From PISA 2012: Performance of U.S.15-Year-Old Students in Mathematics, Science, and Reading Literacy in an International Context National Center for Education Statistics. Washington, DC.
  • Ponza, M. V. (1998). A role for the history of mathematics in the teaching and learning of mathematics: An Argentinean experience. Mathematics in School, 27(4), 10–13.
  • Sözen, S. (2013). Sınıf ve matematik öğretmenlerine göre matematik tarihinin matematik öğretimine katılıması üzerine bir olgubilim çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Tekin, B. & Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. MATDER. http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=77:matematik-ogretmen-adaylarinin-matematiksel-okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematik-kosesi-makaleleri&Itemid=172 adresinden 15.05.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Tözlüyurt, E. (2008). Sayılar öğrenme alanı ile ilgili matematik tarihinden seçilen etkinliklerle yapılan dersler hakkında lise son sınıf öğrencilerinin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Yenilmez, K.(2011). Matematik öğretmeni adaylarının matematik tarihi dersine ilişkin düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 79-9.
  • Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE'den yansımalar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Trabzon.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cumali Öksüz

Ezgi Ersoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öksüz, C., & Ersoy, E. (2016). İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.16857
AMA Öksüz C, Ersoy E. İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. İOO. Nisan 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.16857
Chicago Öksüz, Cumali, ve Ezgi Ersoy. “İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. İlköğretim Online 15, sy. 2 (Nisan 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.16857.
EndNote Öksüz C, Ersoy E (01 Nisan 2016) İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. İlköğretim Online 15 2
IEEE C. Öksüz ve E. Ersoy, “İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”, İOO, c. 15, sy. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.16857.
ISNAD Öksüz, Cumali - Ersoy, Ezgi. “İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. İlköğretim Online 15/2 (Nisan 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.16857.
JAMA Öksüz C, Ersoy E. İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.16857.
MLA Öksüz, Cumali ve Ezgi Ersoy. “İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.16857.
Vancouver Öksüz C, Ersoy E. İlkokul 4. Sınıflarda Matematik Tarihi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. İOO. 2016;15(2).