BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 3, 1247 - 1261, 21.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330254

Öz

 Bu çalışmada öncelikle Güzel Sanatlar Lisesi (GSL) öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ve en sık dinledikleri müzik türünün ne olduğu belirlenerek aralarındaki ilişki değerlendirilmiştir. Ayrıca, yalnızlık düzeyi ve en sık dinlenilen müzik türüne ilişkin bulgular cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenleri boyutunda ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Balıkesir Kadriye Kemal Gürel Güzel Sanatlar Lisesi’nde öğrenim görmekte olan 182 resim ve müzik bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak UCLA yalnızlık ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin düşük olduğu; cinsiyet, bölüm ve sınıf düzeyinde anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin en sık dinledikleri müzik türü Türkçe pop müzik, en az dinledikleri müzik türü ise klasik batı müziğidir. Dinlenilen müzik türü ile yalnızlık düzeyi arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin dinledikleri müzik türü ile cinsiyetleri ve bölümleri arasında anlamlı farklılık bulunurken müzik türü ile sınıf düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Elde edilen bulgular ilgili literatüre dayanarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akça, R. P. ve Şenol, V. (2012). Müzik, Reklam ve Kitle İletişimin Ergen Üzerindeki Etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 28, 1-19.
  • Artemiz, B. (2009). Ergenlerin Farklı Müzik Türlerine İlişkin İlgileri İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Avcı, Ö. H. ve Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde Şiddet Eğilimi, Yalnızlık ve Sosyal Destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Boer, D., Fischer, R., Strack, M., Bond, M. H., Lo, E. & Lam, J. (2011). How shared preferences in music create bonds between people: values as the missing link. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(9), 1159-1171.
  • Borys, S. & Perlman, D. (1985). Gender differences in loneliness, Personality and Social Psychology Bulletin, 11(1), 63-74.
  • Bozkurt, S. S., Zahal, O. ve Uyan, Z.D. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Duygu Durumlarına Göre Dinledikleri Müzik Türlerinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 541-567.
  • Brage, D., Meredith, W. & Woodward, J. (1993). Correlates of loneliness among midwestern adolescents. Adolescence, 28, 685-693.
  • Brennan, T. (1982). Loneliness at adolescence. In L.A Peplau and D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory research and therapy, (269- 290). New York: Wiley.
  • Buluş, M. (1996). Ergen Öğrencilerde Denetim Odağı ve Yalnızlık Düzeyi İlişkisi (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 82-90.
  • Bulut, D. ve Altay, E. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Müzik Profilleri: Yozgat İli Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 237-254.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanım Düzeyleri İle Algılanan Esenlik Halleri ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Çeçen, A. R. (2008). Öğrencilerin Cinsiyetlerine ve Ana Baba Tutum Algılarına Göre Yalnızlık ve Sosyal
  • Destek Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 415-431.
  • Çoban, A. (2005). Müzikterapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Demir, A. (1989). U.C.L.A. Yalnızlık Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenilirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18.
  • Demir, A. (1990). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden tez özetine erişilmiştir.
  • Demir, A. ve Tarhan, N. (2001). Loneliness and social dissatisfaction in Turkish adolescents. The Journal of Psychology, 135(1), 113-123.
  • Duy, B. (2003). Bilişsel-Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Yalnızlık ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Üzerine Etkisi (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Duyan, V., Duyan, G. Ç., Çiftçi, E. G., Sevin, Ç., Erbay, E. ve İkizoğlu, M. (2008). Lisede Okuyan Öğrencilerin Yalnızlık Durumlarına Etki Eden Değişkenlerin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33, 28-41.
  • Eren, A. (1994). Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden tez özetine erişilmiştir.
  • Erözkan, A. (2004). Lise Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ve Yalnızlık Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 155-175.
  • Güner, N. (1995). Ergenlerin Dinledikleri Müzik Türünün Depresyon ve Saldırganlık Düzeyine Etkisi (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden tez özetine erişilmiştir.
  • İstanbullu, S. ve Vural, G. H. (2012). İç Anadolu Bölgesi Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinin Müzik Bölümünde Eğitim Gören Kırsal ve Kent Kökenli Öğrencilerin Müziksel Profilleri. Akademik Bakış Dergisi, 29, 1-17.
  • Jones, W. H., Freemon, J. E. & Goswick, R. A. (1981). The persistence of loneliness: Self and other determinants, Journal of Personality, 49(1), 27–48.
  • Kalyoncu, N. (2011). Ergenlerin Televizyon Müzik Programı Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 43-57.
  • Karaoğlu, N., Avşaroğlu, S. ve Deniz, M. E. (2009). Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinde Yalnızlık Düzeyi ile İlgili Bir Çalışma, Marmara Medical Journal, 22(1), 19-26.
  • Kılıç, I. (2004). Üniversitelerin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Dalı Anabilim/Ana Sanat Birinci Sınıf Öğrencilerinin Kişisel Profilleri Üzerine Bir Araştırma. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, Isparta.
  • Lamm, H. & Stephan, E. (1987). Loneliness among German university students: Some correlates. Social Behavior and Personality: An international journal, 15(2), 161-164.
  • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African Journal of Psychology, 31(2), 46-52.
  • Martin, G., Clarke, M. & Pearce, C. (1993). Adolescent suicide: Music preference as an indicator of vulnerability. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 32(3), 530-535.
  • McWhirter, B. T. (1990). Factor analysis of the revised UCLA loneliness scale. Current Psychology, 9(1) 56-68.
  • Medora, N., Woodward, J., & Larson, J. (1987). Adolescent loneliness: A cross-cultural comparison of American and Asian Indians. International Journal of Comparative Sociology, 28, 204-210.
  • North, A. C., Desborough, L. & Skarstein, L. (2005). Musical preference, deviance, and attitudes towards music celebrities. Personality and Individual Differences, 38(8), 1903-1914.
  • Ostrov, E. & Offer, D. (1991). Loneliness and the adolescent. In J. Hartog, J.R. Audy and Y.A. Cohen(Eds), The anatomy of loneliness, (170-185), New York: International University Press.
  • Pancar, A. (2009). Parçalanmış ve Tam Aileye Sahip Ergenlerin Yalnızlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Peplau, L. A. & Perlman, D. (1982). Loneliness. A sourcebook of current theory. research and therapy. New York: Wiley.
  • Rentfrow, P. J., Mcdonald, J. A. & Oldmeadow, J. A. (2009). You are what you listen to: Young people's stereotypes about music fans. Group Processes & Intergroup Relations, 12(3), 329-344.
  • Rubenstein, C. M. & Shaver, P. (1982). The experience of loneliness, In L.A Peplau and D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory research and therapy, (123-134). New York: Wiley.
  • Russell, D, Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA loneliness scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39(3), 472-480.
  • Sağır, A. ve Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 121-154.
  • Sakar, M. H. ve Maba, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Müziksel Tercihleri ve Dinleme Pratikleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 36, 980-996.
  • Saraçoğlu, Y. (2000). Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden tez özetine erişilmiştir.
  • Scheel, K. R. & Westefeld, J. S. (1999). Heavy metal music and adolescent suicidality: An emprical investigation. Adolescence, 34, 253-273.
  • Schultz, N. R., Jr. & Moore, D. W. (1986). The loneliness experience of college students: Sex differences. Personality and Social Psychology Bulletin, 12(1), 111-119.
  • Sezer, F. (2011). Öfke ve Psikolojik Belirtiler Üzerine Müziğin Etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1472-1493.
  • Tarhan, N. (1996). Sosyometrik Statü, Cinsiyet, Akademik Başarı, Okul Türü ve Sınıf Düzeyi ile Ortaokul Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki (Yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden tez özetine erişilmiştir.
  • Tan, D. (2000). Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri İle Denetim Odaklarının Aile Destek Düzeyleri ve Özlük Nitelikleri Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Took, K. J. & Weiss, D. S. (1994). The relationship between heavy metal and rap music and adolescent turmoil: Real or artifact? Adolescence, 29, 613-621.
  • Ulutürk, N. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Dinlemeyi Tercih Ettikleri Müzik Türleri (Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Williams, E. G. (1983). Adolescent loneliness. Adolescence, 18, 51-66.
  • Wittenberg, M. T. & Reis, H. T. (1986). Loneliness, social skills, and social perception. Personality and Social Psychology Bulletin, 12(1), 121-130.
  • Yağışan, N. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Müzik Tercihleri ve Saldırganlıkla İlişkisi. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 96-113.
  • Yıldırım, M. (2007). Şiddete Başvuran ve Başvurmayan Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri ve Akran Baskısı Düzeyleri Açısından İncelenmesi (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E. ve Karaca, F. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Yalnızlık
  • Düzeylerinin İncelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71-79.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, www.ogm.meb.gov.tr adresinden indirilmiştir.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Güven

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güven, E. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 16(3), 1247-1261. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330254
AMA Güven E. Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki. İOO. Nisan 2017;16(3):1247-1261. doi:10.17051/ilkonline.2017.330254
Chicago Güven, Elif. “Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online 16, sy. 3 (Nisan 2017): 1247-61. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330254.
EndNote Güven E (01 Nisan 2017) Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki. İlköğretim Online 16 3 1247–1261.
IEEE E. Güven, “Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki”, İOO, c. 16, sy. 3, ss. 1247–1261, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.330254.
ISNAD Güven, Elif. “Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online 16/3 (Nisan 2017), 1247-1261. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330254.
JAMA Güven E. Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki. İOO. 2017;16:1247–1261.
MLA Güven, Elif. “Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 3, 2017, ss. 1247-61, doi:10.17051/ilkonline.2017.330254.
Vancouver Güven E. Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Dinledikleri Müzik Türü Arasındaki İlişki. İOO. 2017;16(3):1247-61.