Çizgi
filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri
alanyazında çok fazla araştırılmamış bir konu olduğundan geçerliği ve
güvenirliği belirlenmiş herhangi bir ölçme aracına rastlanmamıştır. Bu yönde;
araştırmanın amacı, çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özellikleri
üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlayan bir ölçek geliştirmektir.
Araştırmanın çalışma grubunu, Afyonkarahisar ilinde öğrenim gören 234 ve Aydın
ilinde öğrenim gören 220 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme
aşamasında madde geçerliğine yönelik olarak madde ölçek korelasyonları
hesaplanmıştır ve alt grup-üst grup ortalamalarının karşılaştırılmasına dayalı
madde analizleri gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek
üzere açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Açımlayıcı faktör analizinde faktör çıkarma yöntemi olarak temel bileşenler
analizi seçilmiştir. İki boyutlu bir yapıda olduğu gözlenen ölçekte boyutlar
arasında ilişki bulunduğundan döndürme yöntemi olarak eğik döndürme yöntemlerinden
PROMIN seçilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi yöntemi olarak güçlü ağırlıklı
en küçük kareler yöntemi kullanılmıştır. Ölçek güvenirliğine kanıt sağlamak
amacıyla Cronbach Alpha, Tabakalı Alfa, Armor Teta, McDonald Omega katsayıları
hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda üçlü derecelendirilen ve 12 maddeden oluşan
ölçekten elde edilen verilerin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Buna göre benzer örneklemler için ölçme aracının geçerli ve güvenilir
sonuçlar vermesi beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |