Bu çalışmanın amacı, okul öncesi
öğretmen adaylarının erken müdahale kavramına ilişkin algılarını metaforlar
aracılığıyla belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda okul öncesi öğretmen
adaylarının erken müdahale kavramına ilişkin metaforları belirlenmiş ve kategorilere
ayrılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının erken müdahale kavramına ilişkin
algılarının sınıf düzeyi, cinsiyet, mezun oldukları lise türü, daha önce erken
müdahale ile ilgili herhangi bir ders, eğitim ya da seminer alma durumlarına
göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Çalışmada nitel veri toplama
yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik bilgileri de alınmıştır. Araştırma katılımcılarını 167 katılımcı
oluşturmaktadır. Araştırma verileri incelendikten sonra 8 katılımcının verisi
belli bir metafor geliştirilmediği için araştırmadan çıkarılmış ve araştırma
159 katılımcı üzerinden yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi
öğretmen adaylarının ürettikleri metaforlar 4 kavramsal kategoriye ayrılmıştır.
Veri analizi sonucunda metaforlara ilişkin kategoriler; “kurtarıcı”,
“önleyici”, “tıbbi müdahale” ve “fayda”
şeklindedir. Erken müdahale kavramına ilişkin oluşturulan kavramsal
kategoriler bir bütün olarak düşünüldüğünde en çok geliştirilen
metaforlar; ilkyardım, ilaç, hayat
kurtaran, hayat kurtarma, su cankurtaran ve can simididir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |