Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Development of a Middle School Students\' Attitudes towards Mathematics Scale

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 4, 938 - 948, 26.06.2013

Öz

The purpose of this study was to develop a “Likert-type scale” for middle school students’ attitudes toward mathematics. Data were collected from 6th, 7th and 8th grade students (n=311) attending two private tutoring institutions in Cankaya, Ankara by using convenience sampling method. As a result of the analysis, it has been determined that this scale has 4 sub-compositions. As a result of factor analysis, the number of items has become 22 and in order to determine the coherence of this scale Cronbach Alpha coefficient has been calculated as 0.90. At the end of the confirmatory factor analysis, cohesion indices were calculated as GFI=0,91, AGFI=0,88, NFI=0,96, NNFI=0,98, CFI=0,98, RMSEA=0.050. According to the results of this study, middle school students’ attitudes toward mathematic can be identified.

Kaynakça

  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Altun, M. (1995). İlkokul 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme davranışları üzerine bir çalışma. Yayınlanmış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62).
  • Aydınlı, B. (1997). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (1990), İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci yerleştirme sınavındaki başarı ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1–5.Sınıflar İçin). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, H.C. ve Bindak, R. (2005).Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 427-436.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, istatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum(6.baskı). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
  • Dede, Y. ve Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim. 134, 49-54.
  • Dreger, R.M. & Aiken, L.R. (l957). The idenlifical of number anxiety in a college populalion. Journal of Educational Psyhology, 48(6), 344-351. Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16-17, 45-52
  • Duru, A., Akgün, L. ve Özdemir, M. E. (2005). İlköğretim öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 2005-2
  • Eldemir, H.H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (İkinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik eğitimi-l:Gelişmeler, politikalar ve stratejiler. İlköğretim-Online, 2 (1), 18-27.
  • Fennema, E. & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by males and females. Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(1), 31.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L, & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Marsh, H.W., Balla J.R. & McDonald, R.P. (1988). Goodness of fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Pshychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Miller, L.D. ve Mitchell,C.E. (1994). Mathematics anxiety and alternative methods of evaluation. Journal of Instractional Psychology. 21 (4). 353-358.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özgen, K. ve Pesen, C. (2008). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 69-83
  • Özgün-Koca, S.A. ve Şen,A.İ. (2006). Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen derslerine yönelik olumsuz tutumlarının nedenleri. Eğitim Araştırmaları, 23, 137-147.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Rock, D. & Shaw, J.M. (2000). Exploring children's thinking about mathematicians and their work. Theaching Children Mathematics, 6(9), 550-555.
  • Şen, A.İ. ve Özgün-Koca,S.A. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen derslerine yönelik olan olumlu tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları, 18, 186-201.
  • Şimşek, O.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel lisrel uygulamaları). Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri temel kavramlar ve uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74 Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-96.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (Dördüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turanlı, N., Türker, N.K ve Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi 34, 254-262.
  • Turanlı, N. ve Türker, N.K (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3),17-29
  • Uslu, G. (2006). Ortaöğretim matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldız, S. ve Turanlı, N. (2010). Öğrenci seçme sınavına hazırlanan öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi,(30) 361-377

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 4, 938 - 948, 26.06.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarını belirlemek için Likert tipte bir tutum ölçeğinin geliştirilmesidir. Araştırmada uygun örnekleme yöntemi kullanılarak, veriler Ankara’nın Çankaya İlçesi'nde yer alan iki özel dershanede öğrenim gören 6., 7. ve 8.sınıf öğrencilerinden (n=311) elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin 4 alt bileşene sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Faktör analizi sonucu madde sayısı 22 bulunan ölçeğin iç tutarlığını saptamak için hesaplanan Cronbach Alpha katsayısı 0.90 olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonunda ise uyum indeksleri GFI=0,91, AGFI=0,88, NFI=0,96, NNFI=0,98, CFI=0,98, RMSEA=0.050 olarak hesaplanmıştır. Bu ölçekle elde edilecek bulgular sayesinde ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumları ortaya koyulabilecektir

Kaynakça

  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Altun, M. (1995). İlkokul 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme davranışları üzerine bir çalışma. Yayınlanmış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62).
  • Aydınlı, B. (1997). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (1990), İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci yerleştirme sınavındaki başarı ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1–5.Sınıflar İçin). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, H.C. ve Bindak, R. (2005).Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 427-436.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, istatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum(6.baskı). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
  • Dede, Y. ve Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim. 134, 49-54.
  • Dreger, R.M. & Aiken, L.R. (l957). The idenlifical of number anxiety in a college populalion. Journal of Educational Psyhology, 48(6), 344-351. Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16-17, 45-52
  • Duru, A., Akgün, L. ve Özdemir, M. E. (2005). İlköğretim öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 2005-2
  • Eldemir, H.H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (İkinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik eğitimi-l:Gelişmeler, politikalar ve stratejiler. İlköğretim-Online, 2 (1), 18-27.
  • Fennema, E. & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by males and females. Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(1), 31.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L, & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Marsh, H.W., Balla J.R. & McDonald, R.P. (1988). Goodness of fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Pshychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Miller, L.D. ve Mitchell,C.E. (1994). Mathematics anxiety and alternative methods of evaluation. Journal of Instractional Psychology. 21 (4). 353-358.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özgen, K. ve Pesen, C. (2008). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 69-83
  • Özgün-Koca, S.A. ve Şen,A.İ. (2006). Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen derslerine yönelik olumsuz tutumlarının nedenleri. Eğitim Araştırmaları, 23, 137-147.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Rock, D. & Shaw, J.M. (2000). Exploring children's thinking about mathematicians and their work. Theaching Children Mathematics, 6(9), 550-555.
  • Şen, A.İ. ve Özgün-Koca,S.A. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen derslerine yönelik olan olumlu tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları, 18, 186-201.
  • Şimşek, O.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel lisrel uygulamaları). Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri temel kavramlar ve uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74 Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-96.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (Dördüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turanlı, N., Türker, N.K ve Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi 34, 254-262.
  • Turanlı, N. ve Türker, N.K (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3),17-29
  • Uslu, G. (2006). Ortaöğretim matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldız, S. ve Turanlı, N. (2010). Öğrenci seçme sınavına hazırlanan öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi,(30) 361-377
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nezih Önal

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Önal, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
AMA Önal N. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. Aralık 2013;12(4):938-948.
Chicago Önal, Nezih. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online 12, sy. 4 (Aralık 2013): 938-48.
EndNote Önal N (01 Aralık 2013) Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online 12 4 938–948.
IEEE N. Önal, “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”, İOO, c. 12, sy. 4, ss. 938–948, 2013.
ISNAD Önal, Nezih. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online 12/4 (Aralık 2013), 938-948.
JAMA Önal N. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. 2013;12:938–948.
MLA Önal, Nezih. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 4, 2013, ss. 938-4.
Vancouver Önal N. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. 2013;12(4):938-4.