Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 903 - 911, 26.06.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının sınıf ortamında materyal kullanımına yönelik tutumlarını ölçecek geçerli ve
güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Çalışmanın örneklemini Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören 187 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada 33 maddelik bir tutum ölçeği geliştirilerek, ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda materyal kullanımına yönelik 20 madde ve 2 faktörden oluşan 5’li likert tipi
tutum ölçeği geliştirilmiştir. Materyal kullanımına yönelik geliştirilen tutum ölçeğinin alfa iç tutarlılık katsayısı 0,890 olarak
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Al-Khaldi, M. A. & Al-Jabri, I. M. (1998). The relationship of attitudes to computer utilization: new evidence from developing nation. Computers in Human Behavior, 14(1), 23–42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Conners, R., Nettle, E., & Placing, K. (1990). Learning to become a teacher: An analysis of student teachers' perspectives on teaching and their developing craft knowledge. AARE the Association Active Educational Researchers http://www.aare.edu.au/90pap/conne90270.txt Editor: Peter L. Jeffery.
  • Doğdu, S.& Arslan, Z. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç Gereçleri. Ankara: Tekışık A. Ş. Web Ofset Tesisleri.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları [Teacher Candidates Attitudes towards Teaching Certificate Courses], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 11, 99-104.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Boston, MA:Addison-Wesley.
  • Gilbert, S. (1995). Quality education: Does class size matter?, CSSHE Professional File, 1.1.
  • Gündüz, Ş. & Odabaşı, F.(2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi [The Importance of Instructional Technologies and Material Development Course at Pre-Service Teacher Education in Information Age], The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 7.
  • Kaya Şengören, S., Tanel, R. & Kavcar, N. (2007). Optik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Pamukkale Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2).
  • Köseoğlu, P. & Soran, H. (2006). Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları [The Attıtudes Of Bıology Teachers Towards Materıal Use]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education),, 30, 159-165.
  • Liwa, S. (2002). An internet survey for perceptions of computers and the world wide web: relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18, 17-35.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye Giriş. (8. Baskı) (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. vd.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Noyes, J. & Garland, K. (2005). Students’ attitudes toward books and computers. Computer in Human Behavior, 21, 233- 241.
  • Rajasekar, S. & Philpose, S. (2008). Development and standardization of attitude towards using new technology scale, EJournal of All India Association for Educational Research, 20(1&2).
  • Selwyn, N. (1997). Students' attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16- 19. Computer Education, 28(1), 35-41.
  • Şahin T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayınevi.
  • Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezici, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. 2008. The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (1).
  • Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change. New York: John Wiley.
  • Yaşar, O. 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi [Education And Instruction Of The Subjects Of Visual Material Usage And Geography In Primary Education Social Studies Courses], Milli Eğitim Dergisi (Journal of National Education., 163.
  • Wiske. M.S. (1988). How technology affects teaching, Educational Technology Center, Cambridge, MA, Eric No=ED296706. 1 http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/  contentstorage  01/0000019b/80/1d/aa/f8.pdf adresinden 23 Mart 2010 yılında indirilmiştir.
  • Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına
  • Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi

Developing an Attitude Scale for Pre-Service Student Teachers’ Material Usage in Classroom Environment

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 903 - 911, 26.06.2013

Öz

The aim of this study is to develop a valid and reliable attitude scale in order to measure pre-service teachers’ attitudes toward material usage in classroom environment. The study was carried out with 187 pre-service teachers from Fatih Faculty of Education at Karadeniz Technical University. Validity and assessment of the 33-item attitude scale was done with a pilot study. According to the results of the pilot study, a 5-point likert-type scale of attitude towards material usage in classroom environment, consisting of 20 items and two factors was developed and administered to 187 students, who formed the sampling. The alpha internal consistence coefficient that was calculated for the reliability of the scale was found to be 0,890

Kaynakça

  • Al-Khaldi, M. A. & Al-Jabri, I. M. (1998). The relationship of attitudes to computer utilization: new evidence from developing nation. Computers in Human Behavior, 14(1), 23–42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Conners, R., Nettle, E., & Placing, K. (1990). Learning to become a teacher: An analysis of student teachers' perspectives on teaching and their developing craft knowledge. AARE the Association Active Educational Researchers http://www.aare.edu.au/90pap/conne90270.txt Editor: Peter L. Jeffery.
  • Doğdu, S.& Arslan, Z. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç Gereçleri. Ankara: Tekışık A. Ş. Web Ofset Tesisleri.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları [Teacher Candidates Attitudes towards Teaching Certificate Courses], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 11, 99-104.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Boston, MA:Addison-Wesley.
  • Gilbert, S. (1995). Quality education: Does class size matter?, CSSHE Professional File, 1.1.
  • Gündüz, Ş. & Odabaşı, F.(2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi [The Importance of Instructional Technologies and Material Development Course at Pre-Service Teacher Education in Information Age], The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 7.
  • Kaya Şengören, S., Tanel, R. & Kavcar, N. (2007). Optik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Pamukkale Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2).
  • Köseoğlu, P. & Soran, H. (2006). Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları [The Attıtudes Of Bıology Teachers Towards Materıal Use]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education),, 30, 159-165.
  • Liwa, S. (2002). An internet survey for perceptions of computers and the world wide web: relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18, 17-35.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye Giriş. (8. Baskı) (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. vd.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Noyes, J. & Garland, K. (2005). Students’ attitudes toward books and computers. Computer in Human Behavior, 21, 233- 241.
  • Rajasekar, S. & Philpose, S. (2008). Development and standardization of attitude towards using new technology scale, EJournal of All India Association for Educational Research, 20(1&2).
  • Selwyn, N. (1997). Students' attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16- 19. Computer Education, 28(1), 35-41.
  • Şahin T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayınevi.
  • Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezici, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. 2008. The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (1).
  • Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change. New York: John Wiley.
  • Yaşar, O. 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi [Education And Instruction Of The Subjects Of Visual Material Usage And Geography In Primary Education Social Studies Courses], Milli Eğitim Dergisi (Journal of National Education., 163.
  • Wiske. M.S. (1988). How technology affects teaching, Educational Technology Center, Cambridge, MA, Eric No=ED296706. 1 http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/  contentstorage  01/0000019b/80/1d/aa/f8.pdf adresinden 23 Mart 2010 yılında indirilmiştir.
  • Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına
  • Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hava İpek Akbulut

Zeynep Haliloğlu Tatli

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akbulut, H. İ., & Tatli, Z. H. (2013). Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 12(3), 903-911.
AMA Akbulut Hİ, Tatli ZH. Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. Eylül 2013;12(3):903-911.
Chicago Akbulut, Hava İpek, ve Zeynep Haliloğlu Tatli. “Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 12, sy. 3 (Eylül 2013): 903-11.
EndNote Akbulut Hİ, Tatli ZH (01 Eylül 2013) Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İlköğretim Online 12 3 903–911.
IEEE H. İ. Akbulut ve Z. H. Tatli, “Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”, İOO, c. 12, sy. 3, ss. 903–911, 2013.
ISNAD Akbulut, Hava İpek - Tatli, Zeynep Haliloğlu. “Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 12/3 (Eylül 2013), 903-911.
JAMA Akbulut Hİ, Tatli ZH. Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. 2013;12:903–911.
MLA Akbulut, Hava İpek ve Zeynep Haliloğlu Tatli. “Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 3, 2013, ss. 903-11.
Vancouver Akbulut Hİ, Tatli ZH. Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. 2013;12(3):903-11.