Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Improving an Attitude Scale of Parents Concerning Music Education in Elementary Schools and Analyzing Attitudes According to the Different Variables

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 308 - 319, 26.06.2013

Öz

There are two main objectives of this resarch: The first is to develop an attitude scale measuring the attitude of parents regarding music education in elementary schools. And the second is to search the attirudes of parents whose children attend elementary schools, in terms of different variables (sex, educational level, music listening frequency, having an instrument in residence, being able to play any instrument). 172 parents whoso children attend 3 elementary schools in the city center of Samsun in the 2010-2011 spring semester participated in the research. An attitude scale including 34 items and an individual information form have been used to collect the data. This is a single dimension scale and reliabilitiy calculated with Cronbah Alfa reliability coefficient is 0,97. Regarding the second purpose of this resarch, a meaningful difference was detected in parental attitudes in terms of their educational level, music listening frequency, presence of a musical instrument in residence, and being able to play an instrument.

Kaynakça

  • Arul, M.J. (2002). Measurement of Attitudes. Web üzerinde: http://www.geocities.com/arulmj/atti2-b.html adresinde 27. 04. 2011’de alınmıştır.
  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve Örgütsel Psikolojide Tutumlar.İsatanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Ders Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2003). Anadolu Öğretmen Lisesi ve Düz Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Eripek, S. (1982). Kuramsal Açıdan Çocuklardaki Problem Davranışların Nedenleri ve Bir Sınıflandırma, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(2), 26-35. Ankara: Eğitim Bilimleri Fak. Yayını. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No:24
  • Fındıkçı, İ. (1989). Kişilik Nedir? Nasıl Oluşur?, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 7, 18-27
  • İnam, A. (1992). Aynı Çatı Altında Canlar: Aile Kavramının Bir Yorumu. Din Öğretimi Dergisi, 32(1) 36-41.
  • Jersıld, A. T. (1983). Çocuk Psikolojisi, Gülseren Günçe (Çev.), (4. Basım). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Kelly, D . F. (1961). A Study of The Musical Preferences of A Selectgroup of Adolescents. Journal of Research In Music Education, 9, 118-124.
  • Kolasa, J. B. (1979). İşletmeler İçin Davranış Bilimlerine Giriş. Kemal Tosun ve diğerleri (Çev.). İstanbul: İ.Ü. İşletme Fak. İşletme İktisadı Enstitüsü Yayını.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., ve Morgan, G. A., (2005). SPSS for İntermediate Statistics: Use and İnterpretation (2th Ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass.
  • Morgan, C. T. (1995). Psikolojiye Giriş. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Mull, H . K. (1957). The Effect of Repetition Upon The Enjoyment of Modern Music. Journal of Psychology, 43, 155-162.
  • Munn, N.L., Fernald, L.D. & Fernald, P.S. (1969). Introduction to Psychology. (Ed. L. Carmicheal). Boston: Houghton Mifflin.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 2329 Web üzerinde: http://ilkogretim-online.org.tr. adresinden 25.2.2011’de alınmıştır.
  • Özmenteş, G. (2008). Müzik Eğitimi Araştırmalarında Tutum Ölçme Yaklaşımları. http://gozmentes.blogspot.com/2008/06/mzik-eitimi-aratirmalarinda-tutum-lme.html- adresinden 02011’de alınmıştır.
  • Pehlivan, I. (2000). Okul-Çevre İlişkileri, (Yönetici Adayların Eğitimi Ders Notları), Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Saraç, C. (2002). Türk Dili ve Edebiyatı/Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yeterlilikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Saraçoğlu, S., Bozkurt, N., Serin, O. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi. 18(3), 311-322
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taymaz, H. (2001). Okul Yönetimi. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • Tebiş, C. (2006). Türkiye’de Müzik Öğretmenliğine Yönelme Nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 14-22
  • Temiz, E. (2008). Okul Korolarının Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkilerine Etkileri ve Gerekliliği Hakkında Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1). 39-48
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları. Türkmen, U. (2010). Çocuğun Bireysel Toplumsal ve Kültürel Gelişiminde Amatör Müzik Eğitiminin Yeri Problemleri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 9(3), 960-970. Web üzerinde: http://ilkogretim-online.org.tr. adresinden 28.3.2011’de alınmıştır.
  • Üstünoğlu, Ü. (1991). Aile Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar. Ankara: Aile Eğitimi. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Verveer, E . M.,&Barry, H.; Bousfield, W.A. (1933). Change In Affectivity With Repetition. American Journal of Psychology, 45, 130-134.
  • Wapnick, J . (1976). A Review of Research on Attitude and Preference. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 48, 1-20
  • Wiebe, G . (1940). The Effects of Radio Plugging on Students’ Opinions of Popular Songs. Journal of Applied Psychology, 24, 261-279.
  • Yörükoğlu, A. (1998) Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayıncılık.

İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 308 - 319, 26.06.2013

Öz

ÖZ.Bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amacı, ilköğretim okullarında verilen müzik eğitimine ilişkin anne ve babaların tutumlarını ölçmek amacıyla geçerliliği ve güvenirliliği sağlanmış bir ölçme aracı geliştirmektir. İkinci amacı ise çocukları ilköğretim okullarında okumakta olan anne-babaların (ebeveynlerin) müzik eğitimine ilişkin tutumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılının güz döneminde, Samsun büyükşehir belediye sınırları içerisindeki üç ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan çocukların velileri arasından 172 anne-babaya uygulanmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla 34 maddeden oluşan bir tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçek tek boyutlu olup Cronbah Alfa güvenirlik katsayısıyla hesaplanan güvenirliği 0.97’dir. Araştırmanın ikinci amacına ilişkin olarak anne-baba tutumlarının; eğitim düzeylerine, müzik dinleme sıklığına, evde herhangi bir müzik çalgısına sahip olup olmamaya ve müzik çalgısını çalıp çalamamaya göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ebeveyn tutumlarının cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Arul, M.J. (2002). Measurement of Attitudes. Web üzerinde: http://www.geocities.com/arulmj/atti2-b.html adresinde 27. 04. 2011’de alınmıştır.
  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve Örgütsel Psikolojide Tutumlar.İsatanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Ders Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2003). Anadolu Öğretmen Lisesi ve Düz Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Eripek, S. (1982). Kuramsal Açıdan Çocuklardaki Problem Davranışların Nedenleri ve Bir Sınıflandırma, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(2), 26-35. Ankara: Eğitim Bilimleri Fak. Yayını. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No:24
  • Fındıkçı, İ. (1989). Kişilik Nedir? Nasıl Oluşur?, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 7, 18-27
  • İnam, A. (1992). Aynı Çatı Altında Canlar: Aile Kavramının Bir Yorumu. Din Öğretimi Dergisi, 32(1) 36-41.
  • Jersıld, A. T. (1983). Çocuk Psikolojisi, Gülseren Günçe (Çev.), (4. Basım). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Kelly, D . F. (1961). A Study of The Musical Preferences of A Selectgroup of Adolescents. Journal of Research In Music Education, 9, 118-124.
  • Kolasa, J. B. (1979). İşletmeler İçin Davranış Bilimlerine Giriş. Kemal Tosun ve diğerleri (Çev.). İstanbul: İ.Ü. İşletme Fak. İşletme İktisadı Enstitüsü Yayını.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., ve Morgan, G. A., (2005). SPSS for İntermediate Statistics: Use and İnterpretation (2th Ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass.
  • Morgan, C. T. (1995). Psikolojiye Giriş. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Mull, H . K. (1957). The Effect of Repetition Upon The Enjoyment of Modern Music. Journal of Psychology, 43, 155-162.
  • Munn, N.L., Fernald, L.D. & Fernald, P.S. (1969). Introduction to Psychology. (Ed. L. Carmicheal). Boston: Houghton Mifflin.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 2329 Web üzerinde: http://ilkogretim-online.org.tr. adresinden 25.2.2011’de alınmıştır.
  • Özmenteş, G. (2008). Müzik Eğitimi Araştırmalarında Tutum Ölçme Yaklaşımları. http://gozmentes.blogspot.com/2008/06/mzik-eitimi-aratirmalarinda-tutum-lme.html- adresinden 02011’de alınmıştır.
  • Pehlivan, I. (2000). Okul-Çevre İlişkileri, (Yönetici Adayların Eğitimi Ders Notları), Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Saraç, C. (2002). Türk Dili ve Edebiyatı/Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yeterlilikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Saraçoğlu, S., Bozkurt, N., Serin, O. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi. 18(3), 311-322
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taymaz, H. (2001). Okul Yönetimi. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • Tebiş, C. (2006). Türkiye’de Müzik Öğretmenliğine Yönelme Nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 14-22
  • Temiz, E. (2008). Okul Korolarının Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkilerine Etkileri ve Gerekliliği Hakkında Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1). 39-48
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları. Türkmen, U. (2010). Çocuğun Bireysel Toplumsal ve Kültürel Gelişiminde Amatör Müzik Eğitiminin Yeri Problemleri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 9(3), 960-970. Web üzerinde: http://ilkogretim-online.org.tr. adresinden 28.3.2011’de alınmıştır.
  • Üstünoğlu, Ü. (1991). Aile Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar. Ankara: Aile Eğitimi. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Verveer, E . M.,&Barry, H.; Bousfield, W.A. (1933). Change In Affectivity With Repetition. American Journal of Psychology, 45, 130-134.
  • Wapnick, J . (1976). A Review of Research on Attitude and Preference. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 48, 1-20
  • Wiebe, G . (1940). The Effects of Radio Plugging on Students’ Opinions of Popular Songs. Journal of Applied Psychology, 24, 261-279.
  • Yörükoğlu, A. (1998) Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Gudek Bu kişi benim

İsmail Karakaya

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gudek, B., & Karakaya, İ. (2013). İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(2), 308-319.
AMA Gudek B, Karakaya İ. İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İOO. Haziran 2013;12(2):308-319.
Chicago Gudek, Bahar, ve İsmail Karakaya. “İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 308-19.
EndNote Gudek B, Karakaya İ (01 Haziran 2013) İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İlköğretim Online 12 2 308–319.
IEEE B. Gudek ve İ. Karakaya, “İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 308–319, 2013.
ISNAD Gudek, Bahar - Karakaya, İsmail. “İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 308-319.
JAMA Gudek B, Karakaya İ. İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İOO. 2013;12:308–319.
MLA Gudek, Bahar ve İsmail Karakaya. “İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 308-19.
Vancouver Gudek B, Karakaya İ. İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İOO. 2013;12(2):308-19.