Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Science Education Based on Science Process Skills on Scientific Problem Solving

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 512 - 527, 26.06.2013

Öz

The purpose of this study is to determine the effects of the primary science education based on science process skills on the scientific problem solving skills of elementary students. In the study, quasiexperimental design with a control group was used. In order to determine the scientific problem solving skills of the students, Scientific Problem Solving Test was applied to the experimental and control groups as pre and post test. The coefficient of the Cronbach alpha reliability of the test was found as 0,86. Results showed that the science education based on science process skills enhances the scientific problem solving skills of students.

Kaynakça

  • Aksoy, G. (2005). Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünme Temelli Bilimsel Yöntem Sürecinin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 11-23.
  • Aktamış, H. (2007). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7. Sınıf Fizik Ünitesi Örneği. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydoğdu, B. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bahadır, H. (2007). Bilimsel Yöntem Sürecine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Süreç Becerilerine, Tutuma, Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bass, J. E., Contant, T. L. & Carin, A. A. (2009). Teaching Science As Inquiry. Boston: Pearson Education Inc.
  • Batı, K. ve Kaptan, F. (2010). A Study of Development Science Process Skills Assessment Tool; Scientific Problem Solving Test. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II 16 – 18 Mayıs, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-Ankara.
  • Bentley, M., Ebert, C. & Ebert, E. (2000). The Natural Investigator: A Constructivist Approach to Elementary and Middle School Science. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Bjorklund, D. F. (1999). Children’s Thinking Development Function and Individual Differences. Wadsworth Thomson Learning.
  • Duran, M. (2008). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Germann, P. J. & Aram, R. J., (1996). Student Performances on the Science Process of Recording Data, Analyzing Data, Drawing Conclusions and Providing Evidence. Journal Of Research In Scıence Teachıng. Vol. 33, No. 7, 773-798.
  • Harlen, W. (2006). Teaching, Learning and Assessing Science 5-12. London: Sage Publications.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in Education, Vol. 6, No.I.
  • IEA, (2007). TIMSS 2007 International Science Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Johnston J. (2005). Early Explorations in Science. Berkshire; Open University Press.
  • Jonassen, D. H. (2007). Learning to Solve Complex Scientific Problems. New York: Taylor & Francis Group.
  • Kain, D. L. (2003). Problem-Based Learning for Teachers, Grades K-8. Pearson Education Inc.
  • Karahan, Z. (2006). Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi,.Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Martin, D. J. (2001). Constructing Early Childhood Science. Delmar Thomson Learning.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary Science Methods, A Constructivist Approach. Albany, New York: Delmar Publisher.
  • MEB. (2005). Fen Ve Teknoloji Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Molitor, L. L. & Kenneth, D. G. (1976). Development of A Test Of Science Process Skills. Journal of Research In Science Teaching. Vol. 13, No. 5, 405-412.
  • National Research Council, (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • OECD, (2007). PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s World Executive Summary.
  • Ornstein, A. C. & Lasley, T. J. (2004). Strategies for Effective Teaching. The McGraw-Hill Companies.
  • Peters, J. M. & Stout, D. L. (2006). Science in Elementary Education, Methods, Concepts and Inquiries. New Jersey; Pearson Prentice Hall.
  • Preece, P. F. & Brotherton, P. N. (1997). Teaching Science Process Skills: Long-Term Effects On Science Achievement, International Journal of Science Education, Vol. 19, No. 8, 895-901 Rezba, R. J., Sprague, C. R. , McDonnough, J. T. & Matkins, J. J. (2007). Learning and Assessing Science Process Skills. Iova:.Kendall, Hunt Publishing Company.
  • Ritz, W. C. (2007). A Head Start on Science: Encouraging a Sense of Wonder: Grades PreK – 2; NSTA Press.
  • Settlage, J. & Southerland, S. A. (1998). Teaching Science To Every Child Using Culture As A Starting Point, Washington: National Academies Press.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya Ve Tutuma Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 512 - 527, 26.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, bilimsel süreç becerilerine dayalı ilköğretim fen eğitiminin, öğrencilerin bilimsel problem çözme becerilerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla, ilköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 6. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesi kapsamında bilimsel süreç becerilerine dayalı bir program uygulanmıştır. Araştırmada, yarı deneysel yöntemin ön test – son test kontrol gruplu deseni kullanılmıştır. Öğrencilerin bilimsel problem çözme becerilerinin belirlenmesi amacıyla Bilimsel Problem Çözme Testi deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Testin pilot uygulamasında cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,86 bulunmuştur. Araştırma sonunda, bilimsel süreç becerilerine dayalı yürütülen fen eğitiminin, öğrencilerin bilimsel problem çözme becerilerini arttırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, G. (2005). Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünme Temelli Bilimsel Yöntem Sürecinin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 11-23.
  • Aktamış, H. (2007). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7. Sınıf Fizik Ünitesi Örneği. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydoğdu, B. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bahadır, H. (2007). Bilimsel Yöntem Sürecine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Süreç Becerilerine, Tutuma, Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bass, J. E., Contant, T. L. & Carin, A. A. (2009). Teaching Science As Inquiry. Boston: Pearson Education Inc.
  • Batı, K. ve Kaptan, F. (2010). A Study of Development Science Process Skills Assessment Tool; Scientific Problem Solving Test. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II 16 – 18 Mayıs, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-Ankara.
  • Bentley, M., Ebert, C. & Ebert, E. (2000). The Natural Investigator: A Constructivist Approach to Elementary and Middle School Science. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Bjorklund, D. F. (1999). Children’s Thinking Development Function and Individual Differences. Wadsworth Thomson Learning.
  • Duran, M. (2008). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Germann, P. J. & Aram, R. J., (1996). Student Performances on the Science Process of Recording Data, Analyzing Data, Drawing Conclusions and Providing Evidence. Journal Of Research In Scıence Teachıng. Vol. 33, No. 7, 773-798.
  • Harlen, W. (2006). Teaching, Learning and Assessing Science 5-12. London: Sage Publications.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in Education, Vol. 6, No.I.
  • IEA, (2007). TIMSS 2007 International Science Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Johnston J. (2005). Early Explorations in Science. Berkshire; Open University Press.
  • Jonassen, D. H. (2007). Learning to Solve Complex Scientific Problems. New York: Taylor & Francis Group.
  • Kain, D. L. (2003). Problem-Based Learning for Teachers, Grades K-8. Pearson Education Inc.
  • Karahan, Z. (2006). Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi,.Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Martin, D. J. (2001). Constructing Early Childhood Science. Delmar Thomson Learning.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary Science Methods, A Constructivist Approach. Albany, New York: Delmar Publisher.
  • MEB. (2005). Fen Ve Teknoloji Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Molitor, L. L. & Kenneth, D. G. (1976). Development of A Test Of Science Process Skills. Journal of Research In Science Teaching. Vol. 13, No. 5, 405-412.
  • National Research Council, (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • OECD, (2007). PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s World Executive Summary.
  • Ornstein, A. C. & Lasley, T. J. (2004). Strategies for Effective Teaching. The McGraw-Hill Companies.
  • Peters, J. M. & Stout, D. L. (2006). Science in Elementary Education, Methods, Concepts and Inquiries. New Jersey; Pearson Prentice Hall.
  • Preece, P. F. & Brotherton, P. N. (1997). Teaching Science Process Skills: Long-Term Effects On Science Achievement, International Journal of Science Education, Vol. 19, No. 8, 895-901 Rezba, R. J., Sprague, C. R. , McDonnough, J. T. & Matkins, J. J. (2007). Learning and Assessing Science Process Skills. Iova:.Kendall, Hunt Publishing Company.
  • Ritz, W. C. (2007). A Head Start on Science: Encouraging a Sense of Wonder: Grades PreK – 2; NSTA Press.
  • Settlage, J. & Southerland, S. A. (1998). Teaching Science To Every Child Using Culture As A Starting Point, Washington: National Academies Press.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya Ve Tutuma Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kaan Bati Bu kişi benim

Fitnat Kaptan

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bati, K., & Kaptan, F. (2013). Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 12(2), 512-527.
AMA Bati K, Kaptan F. Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İOO. Haziran 2013;12(2):512-527.
Chicago Bati, Kaan, ve Fitnat Kaptan. “Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 512-27.
EndNote Bati K, Kaptan F (01 Haziran 2013) Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online 12 2 512–527.
IEEE K. Bati ve F. Kaptan, “Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 512–527, 2013.
ISNAD Bati, Kaan - Kaptan, Fitnat. “Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 512-527.
JAMA Bati K, Kaptan F. Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İOO. 2013;12:512–527.
MLA Bati, Kaan ve Fitnat Kaptan. “Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 512-27.
Vancouver Bati K, Kaptan F. Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı İlköğretim Fen Eğitiminin, Bilimsel Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İOO. 2013;12(2):512-27.