This research aims to reveal the primary school teachers’ views on the realization level of primary education objectives, obstacles to the realization of these objectives and the behaviors of the teachers against the obstacles. Research was carried out by using quantitative and qualitative methods together. To collect quantitative data, 325 teachers working at 10 primary schools in Adıyaman were consulted fortheir opinions . Qualitative data were collected by applying to the views of two teachers from each 10 schools. As a result of this research, it has been concluded that the objectives of primary education have been performed at ‘high’ and ‘very high’ level according to the teachers. As a result of the qualitative study, it has been found out d that social objectives were realized more than academic objectives, the most important obstacle for the realization of the objective is the lack of interaction with school council and for more effective realization of the primary school objectives , the work of the family unit should be given more attention.
Objective primary education objectives of primary education teacher.
İlköğretim okullarının amaçlarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri ile bu amaçların
gerçekleştirilmesinin önündeki engeller ve öğretmenlerin engeller karşısındaki davranışları bu araştırma ile ortaya
konulmaya çalışılmaktadır. Araştırma nicel ve nitel yöntem birlikte kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin
toplanmasında Adıyaman ilinde 10 ilköğretim okulunda görev yapan 325 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Nitel
veriler on okulda görev yapan her okuldan iki öğretmenin görüşlerine başvurularak toplanmıştır. Araştırma sonucunda
ilköğretim öğretmenlerinin, “yüksek” ve “oldukça yüksek” düzeyde ilköğretimin amaçlarının gerçekleştirildiğini ifade
ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Nitel çalışma sonucunda ise sosyal amaçların akademik amaçlara göre daha fazla
gerçekleştirildiği, amaçların gerçekleştirilmesinin önündeki en önemli engelin okul aile birliği etkileşimin eksikliği
olduğu ve ilköğretimin amaçlarının daha etkili gerçekleştirilmesi için okul aile birliğinin çalışmalarına daha fazla önem
verilmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 1 |