Amaç ve Önem: Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma tutumları ile akademik başarıları
arasındaki ilişki sorgulanmaktadır. Okuma ve yazma becerisi bireylerin eğitim yaşantıları ve bu
yaşantılarındaki pek çok unsurun temel belirleyicisi olmuştur. Okuma ve yazma becerisine doğrudan etki eden
unsurların başında bu becerilere ilişkin tutumlar gelmektedir. Tutumların davranışlar üzerindeki belirleyici
etkisinin olması eğitim sürecinde tutumların değiştirilmesi için uygun eğitim ortamlarının hazırlanmasını
gündeme getirmiştir. Bu değişiklik sürecinin en önemli basamaklarından biri tutumların ölçülmesidir. Bu
ölçme hem sürecin başında hem de eğitim sürecinin sonunda tutumların değişim düzeyini belirlemek amacıyla
kullanılmaktadır (Balcı, 2009, p. 1313). Öğretmen adaylarının okuma ve yazma tutumlarının akademik
başarıları üzerindeki etkisinin ortaya konması bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır.
Yöntem: Nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi ile tasarlanan bu çalışmada yapısal eşitlik
modellemesi ile hipotezler test edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın hipotezleri aşağıdaki gibi belirlenmiştir: (1)
Öğretmen adaylarının okuma tutumları yazma tutumlarının anlamlı bir yordayıcısıdır, (2) Öğretmen
adaylarının okuma tutumları onların akademik başarılarının anlamlı bir yordayıcısıdır, (3) Öğretmen
adaylarının yazma tutumları onların akademik başarılarının anlamlı bir yordayıcısıdır. Araştırmada kullanılan
okuma ve yazma tutum ölçeği Temizkan ve Sallabaş (2009) tarafından geliştirilmiştir. Öğretmen adaylarına
uygulanan “Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Yazmaya İlişkin Tutum Ölçeği” geliştirenlerin yazılı izni
alındıktan sonra kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2009-2010 eğitim öğretim yılında öğrenim gören
Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ana bilim dalı öğrencileri oluşturmaktadır. Okuma ve
yazma tutum ölçeğini doldurmaya gönüllü olan kişilerden veriler toplanmış, araştırmanın çalışma grubu toplam
255 kişiden oluşmuştur. Ölçekler üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak, yapısal eşitlik
modeli kullanılarak çözümlemeler gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Hipotez 1 için oluşturulan modelde uyum iyiliği sonuçlarına göre RMSEA, CFI değerleri kabul
edilebilir, diğerleri ise iyi uyum sınırları içerisinde kalmıştır. Bu da hipotez 1 için oluşturulan modelin kabul
edildiği anlamına gelmektedir. Hipotez 2 için oluşturulan modelde uyum iyiliği sonuçlarına göre NFI, CFI,
GFI değerleri kabul edilebilir, RMSEA ve AGFI değeri ise iyi uyum sınırları içerisinde kalmıştır. Bu da
modelin hipotez 2 için oluşturulan modelin kabul edildiği anlamına gelmektedir. Hipotez 3 için oluşturulan
modelde uyum iyiliği sonuçlarına göre RMSEA NFI, GFI değerleri kabul edilebilir, CFI ve AGFI değeri ise iyi
uyum sınırları içerisinde kalmıştır. Bu da modelin hipotez 3 için oluşturulan modelin kabul edildiği anlamına
gelmektedir. Okuma tutumu yazma tutumunun anlamlı bir yordayısıcı olduğu hipotezi desteklenirken, okuma
ve yazma tutumlarının akademik başarıyı anlamlı bir şekilde yordamadığı, dolayısıyla bu hipotezlerin
reddedildiği görülmektedir.
Tartışma, Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonucunda da öğretmen adaylarının okuma tutumları yazma
tutumlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılırken, okuma ve yazma tutumlarının akademik
başarılarının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Günümüzde başarıya etki eden pek çok
faktörün (sınıfın fiziksel yapısı, ailenin sosyo ekonomik durumu, öğrencinin ders çalışma alışkanlıkları vb.
gibi) varlığından söz edilmektedir. Çalışkan (2000), ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ailelerinin gelir düzeyleri
ile öğrencinin okuduğunu anlama başarısı arasında doğrusal bir ilişki olduğunu tespit etmiştir. Akay (2004),
ilköğretim 2. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini
çözme başarısını olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Şeflek (2006) ise araştırmasında anne ve baba
davranışlarının öğrencilerin okuduğunu anlama becerisini etkilediği ortaya koymuştur. Sabak (2007) yapmış
olduğu çalışmada ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ile cinsiyetleri, yaşadıkları
evin kendilerine ait olma durumu, evlerinin bulunduğu çevrenin ekonomik durumu, kardeş sayısı betimsel
değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonuçlarına ulaşmıştır. Bu kapsamda değerlendirildiğinde
araştırma neticesinde elde edilen sonucun okuma ve yazma tutumlarının tek başına akademik başarıyı
yordayamadığı da anlaşılabilir bir durum olmaktadır. Bu çalışma sonucu elde edilen bulgular neticesinde dört
temel dil becerisinin birbirlerini yordama düzeylerine ilişkin bir araştırmanın yapılması, yazma başarısı ile
yazma tutumu arasındaki ve okuduğunu anlama düzeyi ile okuma tutumu arasındaki ilişkileri deşifre
edebilecek çalışmaların yapılması, akademik başarıyı yordamada tümleşik dil becerilerinin tamamının ne
derece etki ettiğinin ortaya konması önerilmektedir
Reading and writing skills are the main determinants of individuals' educational lives and many
other elements in their lives. The most prominent of the factors directly influencing reading and writing skills
is the attitudes towards these skills. The fact that attitudes have determining impact on behaviors has given rise
to the idea that suitable educational environments should be provided in order to improve attitudes in the
education process. The aim of this research was to investigate the impact of teacher candidates' reading and
writing attitudes on their academic achievements. In this study, designed with the survey method which is one
of the quantitative research methods, hypotheses were tested through the structural equation modeling. The
participants of the research were Classroom Teaching students enrolled at Niğde University, Faculty of
Education in the 2009-2010 Academic Year. The data were collected from people who volunteered to fill the
reading and writing attitude scale, and the working group of the research consisted of a total of 255
participants. It was concluded after the research that teacher candidates' reading attitudes are significant
predictors of their writing attitudes, and that their reading and writing attitudes are not significant predictors of
their academic achievements
Reading attitude Writing attitude Academic achievement Structural equation model.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 4 |