Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 1, 51 - 74, 26.06.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı matematiğin popülerleştirilmesine yönelik tasarlanan bir eğitim-öğretim ortamının değerlendirilmesidir. Söz konusu ortam, alana özgü bazı teori ve yaklaşımlar üzerine inşa edilmiş ve Eskişehir Matematik Okulu (EMO) adında bir proje çerçevesinde hayata geçirilmiştir. İki yıl süren projenin katılımcı kitlesini Eskişehir 4.-7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Durum çalışması niteliğinde olan bu çalışmanın verileri temelde katılımcı görüş anketleri ile toplanmış, öğrenci ve eğitmen raporlarından elde edilen veriler anket sonuçlarını desteklemek amacıyla kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, projenin 4000’in üzerinde katılımcıya ulaşabildiği, programın başarı ile uygulandığı ve katılımcılar üzerinde matematikle ilgili olumlu izleminler bıraktığı görülmüştür. Bu izlenimlerin bir kısmının tasarlanan eğitim-öğretim ortamının matematiğin popülerleşmesine katkı olarak nitelendirilebileceği sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Altun M., Yazgan Y. & Arslan Ç. (2004), Lise matematik ders kitaplarının kullanım şekli ve sıklığı, MAT-DER Matematik Sempozyumu, Ankara, 5-7 Mayıs 2004.
  • ARİSE (2011). Project ARISE. ( http://ed.fnal.gov/arise/index.html)
  • Audin, P. & Duchet, P. (1992). La recherche à l’école : Math. en. Jeans. Actes du Séminaire de Didactique des Mathématiques et de l’informatique, 121, 107-131.
  • Bal, A.-P.(2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Barman, C. (1997). Students’ views of scientist and science: Results from a national study. Science and Children, 35, 18-23.
  • Baştürk, S. & Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı 2. Cilt 7, 135-157
  • Bogdan, R.C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (5th Ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Brousseau, G.(1998), Theory of Didactical Situations in Mathematics. Kluwer Academic Publishers.
  • Chambers, D.W. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255–265.
  • Charpak, G., Léna, P. & Quéré, Y. (2009). L’Enfant et la Science, l’aventure de La main à la pâte. Odile Jacob.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Dilci, T. & Gürol, M. (2009). Yeni İlköğretim Programı ve Sürece İlişkin Yeterlilikler Bağlamında Öğretmen Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildirisi, 1-3 Ekim, İzmir : Ege Üniversitesi.
  • Duchene, E. & Gravier, S. (2006 ). Une axion “Maths à Modeler” au CIES de Grenoble. 8eme Biennale http://www.inrp.fr/biennale/8biennale/contrib/longue/267.pdf tarihinde indirilmiştir. l'education et de la formation [Online]: adresinden Temmuz 2010
  • Erdoğan, A. (2011). İnteraktif bir matematik sergisinin matematiğin popülerleştirilmesine olan katkısının incelenmesi. Hakem incelemesinde.
  • Ernest, P. (1996). Popularization: Myths, Mass media and Modernism. In A.J. Bishop (Eds.), International Handbook of Research in Mathematics Education (pp. 785-817), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Grenier, D. (2009). Changer le rapport des élèves aux mathématiques en intégrant l'activité de recherche dans les classes, Séminaire national de didactique des mathématiques, 27 et 28 mars 2009, Paris, ARDM.
  • Grenier, D.& Payan Ch. (1998). Spécificités de la preuve et de la modélisation en Mathématiques Discrètes. Recherches en didactique des mathématiques, 18(2), 59 -100.
  • Grenier, D. & Payan, Ch. (2003). Situation de recherche en classe : essai de caractérisation et proposition de modélisation. Actes du séminaire national de recherche en didactique des mathématiques, Paris, 19 Octobre 2002.
  • Howson, A. G. & Kahane, J.P. (1990). A study overview. In A. G. Howson & J.P. Kahane (Eds.), The Popularization of Mathematics (pp. 1-37). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Korkmaz, H. & Kavak, G. (2010). Primary school students’ images of science and scientists. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 27 Ocak 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Lim, C. S. & Ernest, P. (1999). Public images of mathematics, Philosophy of Mathematics Education Journal, 11, 43-55.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: Sage Publication.
  • Nimier, J. (2006). Camille a la haine et… Léo adore les maths: L’imaginaire dans l’enseignement. Lyon: ALEAS.
  • OECD. (2006). Evolution of student interest in science and technology studies policy report. [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/16/30/36645825.pdf
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • PISA. (2006).Science competencies for tomorrow’s world. [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/30/17/39703267.pdf
  • Picker, S. H. & Berry, J. (2000). Investigating pupils' images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43(1), 65-94.
  • POLLEN (2011). Pollen Seed cities for science, A community approach for a sustainable growth of science education in europe. (http://www.pollen-europa.net/?page=CLDGDJVwskY%3D)
  • Sjİberg, S.(2002). Science and Technology EducationCurrent Challenges and Possible Solutions. In Jenkins, Edgar (Eds), Innovations in Science and Technology Education, vol VIII. Paris, UNESCO.
  • TED, (2005), Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri. Sonuç Raporu. [Online] http://portal.ted.org.tr/yayinlar/195dk.pdf adresinden 27 Mart 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Toluk Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E.N. & Taşcı, D. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Matematikçiler Hakkındaki İnançları, Eğitim ve Bilim, 35 (155), 131-144.
  • Türkmen, H.(2008). Turkish Primary Students’ Perceptions About Scientist And What Factors Affecting The Image Of The Scientists. Eurasia Journal Of Mathematics, Science And Technology Education. 4(1), 55–61
  • UNESCO. (2006). Science education in danger? [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://portal.unesco.org/education/en//ev.php- URL_ID=35802&URL_DO=DO_PRINTPAGE&URL_SECTION=201.html
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara : Seçkin Yayınları.

Assessing an Environment Designed for the Popularization of Mathematics

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 1, 51 - 74, 26.06.2012

Öz

The purpose of this study is to assess a learning environment created in order to popularize
mathematics among young pupils (10 - 13 years old). The environment was designed on the basis of some
theories and approaches in mathematics education and was integrated in a project called Eskisehir Mathematics
School. Conducted in case study method, the data was collected from various sources. A questionnaire was
administrated to the participants. Pupils’ and teachers’ written reports were used to complete the questionnaire
findings. The results indicated that the activities were appreciated by the majority of participants and had some
positive effects on participants’ views and attitudes towards mathematics, meaning - with certain limits - the
contribution of such an environment to the popularization of mathematics.

Kaynakça

  • Altun M., Yazgan Y. & Arslan Ç. (2004), Lise matematik ders kitaplarının kullanım şekli ve sıklığı, MAT-DER Matematik Sempozyumu, Ankara, 5-7 Mayıs 2004.
  • ARİSE (2011). Project ARISE. ( http://ed.fnal.gov/arise/index.html)
  • Audin, P. & Duchet, P. (1992). La recherche à l’école : Math. en. Jeans. Actes du Séminaire de Didactique des Mathématiques et de l’informatique, 121, 107-131.
  • Bal, A.-P.(2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Barman, C. (1997). Students’ views of scientist and science: Results from a national study. Science and Children, 35, 18-23.
  • Baştürk, S. & Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı 2. Cilt 7, 135-157
  • Bogdan, R.C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (5th Ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Brousseau, G.(1998), Theory of Didactical Situations in Mathematics. Kluwer Academic Publishers.
  • Chambers, D.W. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255–265.
  • Charpak, G., Léna, P. & Quéré, Y. (2009). L’Enfant et la Science, l’aventure de La main à la pâte. Odile Jacob.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Dilci, T. & Gürol, M. (2009). Yeni İlköğretim Programı ve Sürece İlişkin Yeterlilikler Bağlamında Öğretmen Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildirisi, 1-3 Ekim, İzmir : Ege Üniversitesi.
  • Duchene, E. & Gravier, S. (2006 ). Une axion “Maths à Modeler” au CIES de Grenoble. 8eme Biennale http://www.inrp.fr/biennale/8biennale/contrib/longue/267.pdf tarihinde indirilmiştir. l'education et de la formation [Online]: adresinden Temmuz 2010
  • Erdoğan, A. (2011). İnteraktif bir matematik sergisinin matematiğin popülerleştirilmesine olan katkısının incelenmesi. Hakem incelemesinde.
  • Ernest, P. (1996). Popularization: Myths, Mass media and Modernism. In A.J. Bishop (Eds.), International Handbook of Research in Mathematics Education (pp. 785-817), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Grenier, D. (2009). Changer le rapport des élèves aux mathématiques en intégrant l'activité de recherche dans les classes, Séminaire national de didactique des mathématiques, 27 et 28 mars 2009, Paris, ARDM.
  • Grenier, D.& Payan Ch. (1998). Spécificités de la preuve et de la modélisation en Mathématiques Discrètes. Recherches en didactique des mathématiques, 18(2), 59 -100.
  • Grenier, D. & Payan, Ch. (2003). Situation de recherche en classe : essai de caractérisation et proposition de modélisation. Actes du séminaire national de recherche en didactique des mathématiques, Paris, 19 Octobre 2002.
  • Howson, A. G. & Kahane, J.P. (1990). A study overview. In A. G. Howson & J.P. Kahane (Eds.), The Popularization of Mathematics (pp. 1-37). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Korkmaz, H. & Kavak, G. (2010). Primary school students’ images of science and scientists. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 27 Ocak 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Lim, C. S. & Ernest, P. (1999). Public images of mathematics, Philosophy of Mathematics Education Journal, 11, 43-55.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: Sage Publication.
  • Nimier, J. (2006). Camille a la haine et… Léo adore les maths: L’imaginaire dans l’enseignement. Lyon: ALEAS.
  • OECD. (2006). Evolution of student interest in science and technology studies policy report. [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/16/30/36645825.pdf
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • PISA. (2006).Science competencies for tomorrow’s world. [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/30/17/39703267.pdf
  • Picker, S. H. & Berry, J. (2000). Investigating pupils' images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43(1), 65-94.
  • POLLEN (2011). Pollen Seed cities for science, A community approach for a sustainable growth of science education in europe. (http://www.pollen-europa.net/?page=CLDGDJVwskY%3D)
  • Sjİberg, S.(2002). Science and Technology EducationCurrent Challenges and Possible Solutions. In Jenkins, Edgar (Eds), Innovations in Science and Technology Education, vol VIII. Paris, UNESCO.
  • TED, (2005), Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri. Sonuç Raporu. [Online] http://portal.ted.org.tr/yayinlar/195dk.pdf adresinden 27 Mart 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Toluk Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E.N. & Taşcı, D. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Matematikçiler Hakkındaki İnançları, Eğitim ve Bilim, 35 (155), 131-144.
  • Türkmen, H.(2008). Turkish Primary Students’ Perceptions About Scientist And What Factors Affecting The Image Of The Scientists. Eurasia Journal Of Mathematics, Science And Technology Education. 4(1), 55–61
  • UNESCO. (2006). Science education in danger? [Online]: Retrieved on 29-January-2011, at URL: http://portal.unesco.org/education/en//ev.php- URL_ID=35802&URL_DO=DO_PRINTPAGE&URL_SECTION=201.html
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara : Seçkin Yayınları.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkadir Erdoğan

Emel Özdemir Erdoğan

Ömer Garan Bu kişi benim

Mine Güler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, A., Erdoğan, E. Ö., Garan, Ö., Güler, M. (2012). Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(1), 51-74.
AMA Erdoğan A, Erdoğan EÖ, Garan Ö, Güler M. Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İOO. Mart 2012;11(1):51-74.
Chicago Erdoğan, Abdulkadir, Emel Özdemir Erdoğan, Ömer Garan, ve Mine Güler. “Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 11, sy. 1 (Mart 2012): 51-74.
EndNote Erdoğan A, Erdoğan EÖ, Garan Ö, Güler M (01 Mart 2012) Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 11 1 51–74.
IEEE A. Erdoğan, E. Ö. Erdoğan, Ö. Garan, ve M. Güler, “Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi”, İOO, c. 11, sy. 1, ss. 51–74, 2012.
ISNAD Erdoğan, Abdulkadir vd. “Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 11/1 (Mart 2012), 51-74.
JAMA Erdoğan A, Erdoğan EÖ, Garan Ö, Güler M. Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İOO. 2012;11:51–74.
MLA Erdoğan, Abdulkadir vd. “Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 1, 2012, ss. 51-74.
Vancouver Erdoğan A, Erdoğan EÖ, Garan Ö, Güler M. Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İOO. 2012;11(1):51-74.