Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 14, 26.06.2011

Öz

Araştırmanın amacı, drama dersini almış öğretmen adaylarının dramaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve bu dersi almış olan öğretmen adaylarının bu derse yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma, tarama modeline uygun olarak, 2008–2009 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 222 öğrenci üzerinde gerçekleşmiştir. Gruplara “Yaratıcı drama derslerine ilişkin tutum ölçeği” uygulanmıştır. Bunun yanında drama dersine ilişkin sorunları ve öğretmen adaylarının bu derse ilişkin beklentilerini öğrenmeye yönelik olarak 14 öğretmen adayı ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın sonunda ise, cinsiyet ve akademik not ortalamasına göre öğretmen adaylarının tutum puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Ancak anabilim dalları arasında öğrencilerin drama dersine ilişkin tutum puanlarında fen bilgisi öğretmenliği lehine anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca yapılan görüşmeler sonucunda drama dersine ilişkin sorunlar dile getirilmekle birlikte, etkili kullanıldığında kalıcı öğrenme sağladığı, kendine güveni, hayal gücünü ve yaratıcılığı geliştirdiği, eğlenerek öğrenmeyi sağladığı, iletişim becerilerini artırdığı öğretmen adaylarınca dile getirilmiştir

Kaynakça

  • Akoğuz, M. (2002). İletişim becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Andersen, C. (2000), Process drama and classroom inquiry. Üçüncü Uluslararası Drama Eğitimi Araştırmaları Enstitüsü Sempozyumunda sunulmuş bildiri 21-25 Temmuz, Columbus, OH.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel Sanatlar Eğitiminde) bir uzmanlık alanı olarak kültür pedagojisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006) Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(1) 17-27.
  • Bennett, O. G. (1982). An investigation into the effects of a creative experience in drama upon the creativity, self-concept and achievement of fifth and sixth grade students. Yayınlanmamış doktora tezi. Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Chiriga, L., J. (1997) Creative dramatics as an effective strategy. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, ABD: Virginia Üniversitesi.
  • Coney, R. & Kanel S. (1997) Opening the world of literature to children through interactive drama experiences. Erken Çocukluk Eğitimi Derneği Uluslararası Yıllık Konferansında sunulan bildiri [ED 412 577]
  • Dikici, H. Koç, M. Gündoğdu, R., (2003). Yaratıcı dramanın problem çözme becerilerine etkisi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Duatepe, A. & Akkuş. O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1) 89-95.
  • Duatepe, A. & Ubuz, B. (2010). Drama based instruction and geometry. Erişim 29 Ağustos 2010, http:\\citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.86.4979&rep1&type=pdf.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erdem, A., Kızılhan, P. & Sarıçam, M. H. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemine göre işlenen dersten önce ve sonra yaratıcı dramaya yönelik görüşleri arasındaki farklar. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme (10. Baskı). Ankara: Meteksan.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: What students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Fenli, A., Acar, V. & Şahin, H. (2009). Drama dersinin iletişim becerilerine katkısı. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C.R. (2003). Effects of creative drama on selfconcept,social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research,96, 131-139.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fouth grade children. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Missisipi, the USA.
  • HMSO,Drama from 5 to 16 (1989). Curriculum matters and HMI series. Department of Education and
  • Science. England: HMSO Drama Crown.
  • Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Washington. UMI: 9418311.
  • Kara, Y & Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145–155.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi- kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Mantione, R. & Smead, S. (2003). Weaving through words: using the arts to teach reading comprehension strategies. Inernational Reading Association: Delaware, the USA.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom (5. baskı.). Londra: Longman.
  • Metin G. G. (1999). Dramanın 5-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal gelişimlerine etkisinin incelenmesi. M. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. Social studies, 92(1), 41-45.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Okul öncesi öğretmeninin niteliğinin geliştirmesinde yaratıcı drama eğitimin rolü eğitimde nitelik geliştirme. Eğitimde Arayışlar Sempozyumu: Ankara Kültür Koleji Yayınları, No:1.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Widener University, Chester, PA.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 573-582.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
  • Sökmen, N. (2000). Ön lisans öğrencilerine kimya dersinde uygulanan aktif öğretim yöntemleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(117), 29-32.
  • Teyfur, M. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkisi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Turner, H., Mayall, B. Dickinson, R., Clark, A. Hood, S., Samuels, J. & Wiggings, M. (2004). An evaluation of the National Theatre’s drama work in primary schools. Social Science Research Unit Institute of Education University of London.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama derslerine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(2), 1-15.
  • Üstündağ, T. (1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretimde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 133-138.
  • Üstündağ, T. (2010). Drama dersinin öğretimi ve örtük programı. 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri. 13-15 Mayıs, Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi, Balıkesir.
  • Yaffe, S. (1989). Drama as a teaching tool. Educational Leadership, 46 (6), 29-35.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social interaction in high school students. Lakehead University, Ontario, Canada: Thunder Bay.
  • Yurdakul B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrenenlerin problem çözme becerilerine bilişsel farkındalık ve derse yönelik tutum düzeyine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

The Attitudes and Opinions of Prospective Teachers Related to Drama Course: The Case of Atatürk University

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 14, 26.06.2011

Öz

The purpose of this research was to investigate the attitudes of prospective teachers toward drama
program implemented in a public university. Both quantitative and qualitative methodologies were benefited in this
study. Two hundred and twenty-two prospective teachers from Classroom Teaching, Science Education, Early
Childhood and Turkish Language Education departments participated into the survey. An attitude scale for
prospective teachers toward drama course was administered to all participants. Then, face-to-face voluntary
interviews were done with 14 prospective teachers from all departments, in order to gather information about their
perceptions concerning several issues in drama education. The results of the t test and ANOVA indicated that there
are no statistical differences between the attitudes of prospective teachers toward drama, considering gender and
academic achievement scores. However, a meaningful difference was observed with regard to departmental variable,
in favor of Science Education Department. Although certain problems were emphasized within the implementation
of the course, the analysis of the interviews generally showed that drama education was effective in permanence of
learning, providing positive learning atmosphere, developing communication skills, and positive (affective) attitudes
such as self-trust, imagination when effectively implemented.

Kaynakça

  • Akoğuz, M. (2002). İletişim becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Andersen, C. (2000), Process drama and classroom inquiry. Üçüncü Uluslararası Drama Eğitimi Araştırmaları Enstitüsü Sempozyumunda sunulmuş bildiri 21-25 Temmuz, Columbus, OH.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel Sanatlar Eğitiminde) bir uzmanlık alanı olarak kültür pedagojisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006) Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(1) 17-27.
  • Bennett, O. G. (1982). An investigation into the effects of a creative experience in drama upon the creativity, self-concept and achievement of fifth and sixth grade students. Yayınlanmamış doktora tezi. Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Chiriga, L., J. (1997) Creative dramatics as an effective strategy. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, ABD: Virginia Üniversitesi.
  • Coney, R. & Kanel S. (1997) Opening the world of literature to children through interactive drama experiences. Erken Çocukluk Eğitimi Derneği Uluslararası Yıllık Konferansında sunulan bildiri [ED 412 577]
  • Dikici, H. Koç, M. Gündoğdu, R., (2003). Yaratıcı dramanın problem çözme becerilerine etkisi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Duatepe, A. & Akkuş. O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1) 89-95.
  • Duatepe, A. & Ubuz, B. (2010). Drama based instruction and geometry. Erişim 29 Ağustos 2010, http:\\citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.86.4979&rep1&type=pdf.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erdem, A., Kızılhan, P. & Sarıçam, M. H. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemine göre işlenen dersten önce ve sonra yaratıcı dramaya yönelik görüşleri arasındaki farklar. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme (10. Baskı). Ankara: Meteksan.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: What students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Fenli, A., Acar, V. & Şahin, H. (2009). Drama dersinin iletişim becerilerine katkısı. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C.R. (2003). Effects of creative drama on selfconcept,social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research,96, 131-139.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fouth grade children. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Missisipi, the USA.
  • HMSO,Drama from 5 to 16 (1989). Curriculum matters and HMI series. Department of Education and
  • Science. England: HMSO Drama Crown.
  • Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Washington. UMI: 9418311.
  • Kara, Y & Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145–155.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi- kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Mantione, R. & Smead, S. (2003). Weaving through words: using the arts to teach reading comprehension strategies. Inernational Reading Association: Delaware, the USA.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom (5. baskı.). Londra: Longman.
  • Metin G. G. (1999). Dramanın 5-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal gelişimlerine etkisinin incelenmesi. M. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. Social studies, 92(1), 41-45.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Okul öncesi öğretmeninin niteliğinin geliştirmesinde yaratıcı drama eğitimin rolü eğitimde nitelik geliştirme. Eğitimde Arayışlar Sempozyumu: Ankara Kültür Koleji Yayınları, No:1.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Widener University, Chester, PA.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 573-582.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
  • Sökmen, N. (2000). Ön lisans öğrencilerine kimya dersinde uygulanan aktif öğretim yöntemleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(117), 29-32.
  • Teyfur, M. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkisi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Turner, H., Mayall, B. Dickinson, R., Clark, A. Hood, S., Samuels, J. & Wiggings, M. (2004). An evaluation of the National Theatre’s drama work in primary schools. Social Science Research Unit Institute of Education University of London.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama derslerine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(2), 1-15.
  • Üstündağ, T. (1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretimde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 133-138.
  • Üstündağ, T. (2010). Drama dersinin öğretimi ve örtük programı. 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri. 13-15 Mayıs, Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi, Balıkesir.
  • Yaffe, S. (1989). Drama as a teaching tool. Educational Leadership, 46 (6), 29-35.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social interaction in high school students. Lakehead University, Ontario, Canada: Thunder Bay.
  • Yurdakul B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrenenlerin problem çözme becerilerine bilişsel farkındalık ve derse yönelik tutum düzeyine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Başçı

Kerim Gündoğdu

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online, 10(2), 1-14.
AMA Başçı Z, Gündoğdu K. Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İOO. Haziran 2011;10(2):1-14.
Chicago Başçı, Zeynep, ve Kerim Gündoğdu. “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları Ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online 10, sy. 2 (Haziran 2011): 1-14.
EndNote Başçı Z, Gündoğdu K (01 Haziran 2011) Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online 10 2 1–14.
IEEE Z. Başçı ve K. Gündoğdu, “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”, İOO, c. 10, sy. 2, ss. 1–14, 2011.
ISNAD Başçı, Zeynep - Gündoğdu, Kerim. “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları Ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online 10/2 (Haziran 2011), 1-14.
JAMA Başçı Z, Gündoğdu K. Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İOO. 2011;10:1–14.
MLA Başçı, Zeynep ve Kerim Gündoğdu. “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları Ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 2, 2011, ss. 1-14.
Vancouver Başçı Z, Gündoğdu K. Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İOO. 2011;10(2):1-14.