Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preschool teacher candidates' self-efficacy beliefs regarding science teaching lesson and opinions about science

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 2, 456 - 467, 26.06.2008

Öz

Researches point out that preschool education has long-term effects over child’s development
and the quality of education given in this term is really important (Evans, 1996; Weikart, 1993; akt, Yavuzer,
2203). One of the main goals of preschool education is to prepare children for elementary school ideally and
during the process of attaining this goal preschool teachers have some important duties. Belief of selfefficacy
is defined as someone’s belief of his/her capacity in getting any kind of success (Bandura, 1986).
Studies done on this field showed that self-efficacy beliefs affect teachers’ classroom activities and teacher
who has strong self-efficacy belief, behaves more desirous and ambitious in teaching (Bıkmaz, 2004). By
these points of views, aim of the study was to examine preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs
regarding science teaching lesson by using qualitative and quantitative methods. At the end of the study third
class preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs and outcome expectation points were higher
according to the first class preschool teacher candidates and there were significant differences between selfefficacy
points in favor of third class preschool teacher candidates. Also, opinions of the teacher candidates
towards science teaching support the results of scale.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2006). Müzik Ö retmeni Adaylarının Mesleklerine li kin Öz Yeterlik nançları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, E itim Fakültesi Dergisi. Aralık 2006. Cilt:II1, Sayı:II, 24-33
  • Arnas A.Y.(Edt.), Bilalo lu, R.G., Aslan, D. (2007). Okul Öncesi Dönemde Fen E itimi. Ankara: Kök Yayıncılık. 39-42.
  • A kar, P. ve Umay, A. (2001). lkö retim matematik ö retmenli i ö retmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bıkmaz, F.H.(2002). Fen ö retiminde öz-yeterlik inancı ölçe i. E itim Bilimleri ve Uygulama.1.(1),197-210.
  • Bıkmaz, F. H.(2004).Öz yeterlik nançları. E itimde Bireysel Farklılıklar. Y.Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.).Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Bıkmaz, F. (2006). Fen ö retiminde öz-yeterlik inançları ve etkili fen dersine ili kin görü ler. E itim Ara tırmaları . 25, 34-44.
  • Bandura, A.(1986). Social Foundations of Thought:A social cognative theory. New Jersey:Practice Hall.
  • Bilgin, N.(2000). çerik Analizi. zmir: Ege Üniversitesi Yayını.
  • Erba , S., Ergül, R., im ekli, Y. ve Özdilek, Z. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Ö retimi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Gürdal, A. ( 1992). lkö retim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 8. 185-189.
  • Hamurcu, H. (2006 a) Okul Öncesi Ö retmen Adaylarının Fen Ö retimi Hakkındaki Görü leri. Gazi Üniversitesi, Gazi E itim Fakültesince Düzenlenen 7. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik E itimi Kongresi. 07- 09 Eylül . 2006. Ankara.
  • Hamurcu, H. (2006 b). Sınıf Ö retmeni Adaylarının Fen Ö retimine Yönelik Öz-Yeterlik nançları. E itim Ara tırmaları, 24, 112-122.
  • Harlen,W. (1990). Primary Science: Taking The Plunge. Great Britain: Heinemann Educational Books.
  • Kandır, A., (2001). Çocuk Geli iminde Okul Öncesi E itim Kurumlarının Yeri ve Önemi. Milli E itim Dergisi. 151:102-104
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Ara tırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • Küçükyılmaz, E.A. ve Duban, N. (2006). Sınıf Ö retmeni Adaylarının Fen Ö retimi Öz-Yeterlik nançlarının Artırılabilmesi çin Alınacak Önlemlere li kin Görü leri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, E itim Fakültesi Dergisi. Aralık 2006. Cilt:I1, SayıII, 1-23.
  • ahin, F. (1997) Okulöncesi Ö retmenlerin Fen Kavramlarını Ö retimde Kullandıkları Metodların
  • Tespiti, Marmara Üniversitesi Atatürk E itim Fakültesi II. Ulusal E itim Sempozyumu
  • Bildiri Kitabı. stanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk E itim Fakültesi Yayını, Cilt.I,(74- 91).
  • ahin, F. (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Ö retimi ve Aktivite Örnekleri. stanbul: Ya-Pa Yayınevi.
  • Ya-Pa (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi E itim Programı. stanbul:Ya-Pa Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk Psikolojisi, stanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. im ek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Ara tırma Yöntemleri.2.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 2, 456 - 467, 26.06.2008

Öz

Yapılan araştırmalar, okul öncesi eğitimin çocuğun gelişimi üzerinde uzun vadeli etkileri Bu dönemdeki eğitimin niteliğinin önemli olduğunu gösteriyor (Evans, 1996; Weikart, 1993; akt, Yavuzer, 2003). Okul öncesi eğitimin temel amaçlarından biri de çocuklara en iyi şekilde ilköğretime hazırlanmaktır ve bu amaca ulaşma sürecinde okul öncesi öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Özkan yeterlik inancı; bireyin, belli bir eksikliğe imza attığını gösteren yetenekleri. (Bandura, 1986). Bu alanda yapılan çalışmalarda; öz-yeterlik inançlarının öğretmenlerin sınıfında gerçekleştirdikleri uygulamalar etkilediği ve öz-yeterlik inancı güçlü olan öğretmenin öğretimiyle ilgili Daha çok arzulu ve tutkulu davrandı ortaya çıkmıştır (Bıkmaz, 2004). Bukadar hareketle araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının fene yönelik öz-yeterlik inancının gelişiminin nitel ve nicel araştırma yöntemleri çıktı incelemek. Çalışmanın sonucunda; 3. sınıf öğretmen adaylarına öz- yeterlik inancı ve sonuç beklentisi puanlarının 1. sınıflara göre yüksek olan ve öğretmen adaylarına öz- yeterlik puanları arasında 3.sınıflar lehine anlamlı farkında görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarının görüşlerinin de ölçekten alınan sonuçları desteklediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2006). Müzik Ö retmeni Adaylarının Mesleklerine li kin Öz Yeterlik nançları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, E itim Fakültesi Dergisi. Aralık 2006. Cilt:II1, Sayı:II, 24-33
  • Arnas A.Y.(Edt.), Bilalo lu, R.G., Aslan, D. (2007). Okul Öncesi Dönemde Fen E itimi. Ankara: Kök Yayıncılık. 39-42.
  • A kar, P. ve Umay, A. (2001). lkö retim matematik ö retmenli i ö retmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bıkmaz, F.H.(2002). Fen ö retiminde öz-yeterlik inancı ölçe i. E itim Bilimleri ve Uygulama.1.(1),197-210.
  • Bıkmaz, F. H.(2004).Öz yeterlik nançları. E itimde Bireysel Farklılıklar. Y.Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.).Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Bıkmaz, F. (2006). Fen ö retiminde öz-yeterlik inançları ve etkili fen dersine ili kin görü ler. E itim Ara tırmaları . 25, 34-44.
  • Bandura, A.(1986). Social Foundations of Thought:A social cognative theory. New Jersey:Practice Hall.
  • Bilgin, N.(2000). çerik Analizi. zmir: Ege Üniversitesi Yayını.
  • Erba , S., Ergül, R., im ekli, Y. ve Özdilek, Z. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Ö retimi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Gürdal, A. ( 1992). lkö retim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 8. 185-189.
  • Hamurcu, H. (2006 a) Okul Öncesi Ö retmen Adaylarının Fen Ö retimi Hakkındaki Görü leri. Gazi Üniversitesi, Gazi E itim Fakültesince Düzenlenen 7. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik E itimi Kongresi. 07- 09 Eylül . 2006. Ankara.
  • Hamurcu, H. (2006 b). Sınıf Ö retmeni Adaylarının Fen Ö retimine Yönelik Öz-Yeterlik nançları. E itim Ara tırmaları, 24, 112-122.
  • Harlen,W. (1990). Primary Science: Taking The Plunge. Great Britain: Heinemann Educational Books.
  • Kandır, A., (2001). Çocuk Geli iminde Okul Öncesi E itim Kurumlarının Yeri ve Önemi. Milli E itim Dergisi. 151:102-104
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Ara tırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • Küçükyılmaz, E.A. ve Duban, N. (2006). Sınıf Ö retmeni Adaylarının Fen Ö retimi Öz-Yeterlik nançlarının Artırılabilmesi çin Alınacak Önlemlere li kin Görü leri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, E itim Fakültesi Dergisi. Aralık 2006. Cilt:I1, SayıII, 1-23.
  • ahin, F. (1997) Okulöncesi Ö retmenlerin Fen Kavramlarını Ö retimde Kullandıkları Metodların
  • Tespiti, Marmara Üniversitesi Atatürk E itim Fakültesi II. Ulusal E itim Sempozyumu
  • Bildiri Kitabı. stanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk E itim Fakültesi Yayını, Cilt.I,(74- 91).
  • ahin, F. (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Ö retimi ve Aktivite Örnekleri. stanbul: Ya-Pa Yayınevi.
  • Ya-Pa (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi E itim Programı. stanbul:Ya-Pa Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk Psikolojisi, stanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. im ek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Ara tırma Yöntemleri.2.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Ekinci Vural

Hülya Hamurcu

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vural, D. E., & Hamurcu, H. (2008). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467.
AMA Vural DE, Hamurcu H. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İOO. Ağustos 2008;7(2):456-467.
Chicago Vural, Deniz Ekinci, ve Hülya Hamurcu. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları Ve Görüşleri”. İlköğretim Online 7, sy. 2 (Ağustos 2008): 456-67.
EndNote Vural DE, Hamurcu H (01 Ağustos 2008) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İlköğretim Online 7 2 456–467.
IEEE D. E. Vural ve H. Hamurcu, “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri”, İOO, c. 7, sy. 2, ss. 456–467, 2008.
ISNAD Vural, Deniz Ekinci - Hamurcu, Hülya. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları Ve Görüşleri”. İlköğretim Online 7/2 (Ağustos 2008), 456-467.
JAMA Vural DE, Hamurcu H. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İOO. 2008;7:456–467.
MLA Vural, Deniz Ekinci ve Hülya Hamurcu. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları Ve Görüşleri”. İlköğretim Online, c. 7, sy. 2, 2008, ss. 456-67.
Vancouver Vural DE, Hamurcu H. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İOO. 2008;7(2):456-67.