Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fifth Grade Students' Misconceptions about Heat - Temperature and Evaporation - Boiling

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 1, 2 - 14, 26.06.2008

Öz

The purpose of this study is to identify the misconceptions of the fifth grade primary
education students about heat - temperature and evaporation - boiling. For this research both quantitive
and qualitative methods were used. In order to carry out this research, a conceptual test containing
multiple choice and open ended questions was distributed to 300 fifth grade students in 10 randomly
selected elementary schools in Kocaeli. In addition, semi-structured interview was done with 60 students.
The results of this study revealed that the students in primary level have some misconceptions about the
basic concepts of heat - temperature and boiling - evaporation

Kaynakça

  • Ayas, A. & Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M.F. (1997), Kimya ö retimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli E itimi Geli tirme Projesi Hizmet Öncesi Ö retmen E itimi yayınları.
  • Ayas, A. & Co tu, B. (2001). Lise 1 Ö rencilerinin buharla ma, yo unla ma ve kaynama kavramlarını anlama seviyeleri, Fen Bilimleri E itim Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 270- 280). stanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Aydo an, S. , Güne , B. & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları, G.Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi , 23( 2), 111–124.
  • Baki, A. (1999). Cebirle ilgili i lem yanılgılarının de erlendirilmesi. III. Fen Bilimleri E itimi Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 46-55). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Cleminson, A. (1990), Establishing and epistemological base for science teaching in the light of contemporary notions of the nature of science and of how children learn science, Journal of Research in Science Teaching, 27(5), 429-445
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji (4.baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Co tu, B. (2002). Ortaö retimin farklı seviyelerindeki ö rencilerin buharla ma, yo unla ma ve kaynama kavramlarını anlama düzeylerine ili kin bir çalı ma. Yayınlanmamı yüksek lisans tezi. Trabzon: K.T.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • Co tu, B., Aya , A. & Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu E itim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Ericson, G.L. (1979). Children’s conceptions of heat and temperature. Science Education, 63(3), 221-230.
  • Ericson, G. L. (1980). Children's viewpoint ofheat: A second look. Science Educatin, 64(3), 223-236.
  • Ericson, G. & Tiberghien, A. (1985). Heat and Temperature. In R. Driver, E. Guesne, & A Tiberghien(Eds.), Children' s ideas in science . Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Eryılmaz, A. & Tatlı, A. (2000).ODTÜ ö rencilerinin mekanik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 18, 93-98.
  • Gülçiçek, Ç. (2002). Lise 2. sınıf ö rencilerinin mekanik enerjinin korunumu konusundaki kavram yanılgıları. Gazi E itim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi)
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F. (1999). Investigation a grade II student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87.
  • Gönen, S & Akgün, A. (2005). Isı ve sıcaklık kavramları arasındaki ili ki ile ilgili olarak geli tirilen çalı ma yapra ının uygulanabilirli inin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(11), 92-106.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Ö retimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). hizmet öncesi sınıf ö retmenlerinin fen e itiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 59- 65
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Ara tırma Yöntemi: Kavramlar, lkeler ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kesidou, S. & Duit, R. (1993). Students' conceptions of the second law of thermodynamics- an interpretive study. Journal of Research in Science Teaching, 30(1), 85-106.
  • MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • McDermott, L.C. (2003). Improving student learning in sciences. Physical Science News, 4(2), 6–10.
  • Nakibo lu,C. & Özkılıç, R. (2006). 4. sınıf ö rencilerinin gazlar ile ilgili kavram yanılgılarının V-diyagramı kullanılarak belirlenmesi. www.istekyasam.com/edu7dergi2/edu7/makale1 adresinden 10 Mart 2007 tarihinde indirilmi tir.
  • Paik S-H., Kim H-N., Cho B-K & Park J-W. (2004). K-8th grade Korean students’ conceptions of changes of state and conditions for changes of state, International Journal of Science Education, 26(2), 207-224.
  • Rowell, A. J. Dawson, C. J. & Harry, L. (1990). Changing misconceptions: a challenge to science education. International Journal Science Education, 12( 2), 167-175.
  • Türnüklü, A. (2000). E itim bilim ara tırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir ara tırma tekni i: Görü me. Kuram ve Uygulamada E itim Yönetimi, 6 (24), 543-559.
  • Wessel, W. E. (2000). Knowledge construction in high school physics: A study of student/teacher ınteractions. Physics in Canada, 56 (4), 205-210.

İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 1, 2 - 14, 26.06.2008

Öz

Öğrenciler, fen alanındaki kavramlarla, resmi olarak ilk kez ilköğretimin birinci kademesinde karşılaştıklarından bu kademedeki kavram öğretimi oldukça önemlidir. Bu çalışma ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı - sıcaklık ve buharlaşma - kaynama, ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemek amacı ile nitel ve nicel yöntemler birlikte yapıldı. Bu amaçla çalışmada Kocaeli ilinde rastgele Seçmeli 10 ilköğretim okulunda beşinci sınıfta öğrenim gören 300 öğrenci çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan bir test hazırlanarak uygulanmış, 60 öğrenciyle de yarı oluşmuş görüşme gerçekleştirilerek nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı - sıcaklık ve buharlaşma - kaynama ifadeleri ile ilgili olarak birçok kavram yanılgısına sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ayas, A. & Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M.F. (1997), Kimya ö retimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli E itimi Geli tirme Projesi Hizmet Öncesi Ö retmen E itimi yayınları.
  • Ayas, A. & Co tu, B. (2001). Lise 1 Ö rencilerinin buharla ma, yo unla ma ve kaynama kavramlarını anlama seviyeleri, Fen Bilimleri E itim Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 270- 280). stanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Aydo an, S. , Güne , B. & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları, G.Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi , 23( 2), 111–124.
  • Baki, A. (1999). Cebirle ilgili i lem yanılgılarının de erlendirilmesi. III. Fen Bilimleri E itimi Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 46-55). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Cleminson, A. (1990), Establishing and epistemological base for science teaching in the light of contemporary notions of the nature of science and of how children learn science, Journal of Research in Science Teaching, 27(5), 429-445
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji (4.baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Co tu, B. (2002). Ortaö retimin farklı seviyelerindeki ö rencilerin buharla ma, yo unla ma ve kaynama kavramlarını anlama düzeylerine ili kin bir çalı ma. Yayınlanmamı yüksek lisans tezi. Trabzon: K.T.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • Co tu, B., Aya , A. & Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu E itim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Ericson, G.L. (1979). Children’s conceptions of heat and temperature. Science Education, 63(3), 221-230.
  • Ericson, G. L. (1980). Children's viewpoint ofheat: A second look. Science Educatin, 64(3), 223-236.
  • Ericson, G. & Tiberghien, A. (1985). Heat and Temperature. In R. Driver, E. Guesne, & A Tiberghien(Eds.), Children' s ideas in science . Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Eryılmaz, A. & Tatlı, A. (2000).ODTÜ ö rencilerinin mekanik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 18, 93-98.
  • Gülçiçek, Ç. (2002). Lise 2. sınıf ö rencilerinin mekanik enerjinin korunumu konusundaki kavram yanılgıları. Gazi E itim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi)
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F. (1999). Investigation a grade II student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87.
  • Gönen, S & Akgün, A. (2005). Isı ve sıcaklık kavramları arasındaki ili ki ile ilgili olarak geli tirilen çalı ma yapra ının uygulanabilirli inin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(11), 92-106.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Ö retimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). hizmet öncesi sınıf ö retmenlerinin fen e itiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 59- 65
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Ara tırma Yöntemi: Kavramlar, lkeler ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kesidou, S. & Duit, R. (1993). Students' conceptions of the second law of thermodynamics- an interpretive study. Journal of Research in Science Teaching, 30(1), 85-106.
  • MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • McDermott, L.C. (2003). Improving student learning in sciences. Physical Science News, 4(2), 6–10.
  • Nakibo lu,C. & Özkılıç, R. (2006). 4. sınıf ö rencilerinin gazlar ile ilgili kavram yanılgılarının V-diyagramı kullanılarak belirlenmesi. www.istekyasam.com/edu7dergi2/edu7/makale1 adresinden 10 Mart 2007 tarihinde indirilmi tir.
  • Paik S-H., Kim H-N., Cho B-K & Park J-W. (2004). K-8th grade Korean students’ conceptions of changes of state and conditions for changes of state, International Journal of Science Education, 26(2), 207-224.
  • Rowell, A. J. Dawson, C. J. & Harry, L. (1990). Changing misconceptions: a challenge to science education. International Journal Science Education, 12( 2), 167-175.
  • Türnüklü, A. (2000). E itim bilim ara tırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir ara tırma tekni i: Görü me. Kuram ve Uygulamada E itim Yönetimi, 6 (24), 543-559.
  • Wessel, W. E. (2000). Knowledge construction in high school physics: A study of student/teacher ınteractions. Physics in Canada, 56 (4), 205-210.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esma Buluş Kırıkkaya Bu kişi benim

Doğan Güllü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırıkkaya, E. B., & Güllü, D. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İlköğretim Online, 7(1), 2-14.
AMA Kırıkkaya EB, Güllü D. İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İOO. Mart 2008;7(1):2-14.
Chicago Kırıkkaya, Esma Buluş, ve Doğan Güllü. “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık Ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları”. İlköğretim Online 7, sy. 1 (Mart 2008): 2-14.
EndNote Kırıkkaya EB, Güllü D (01 Mart 2008) İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İlköğretim Online 7 1 2–14.
IEEE E. B. Kırıkkaya ve D. Güllü, “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları”, İOO, c. 7, sy. 1, ss. 2–14, 2008.
ISNAD Kırıkkaya, Esma Buluş - Güllü, Doğan. “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık Ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları”. İlköğretim Online 7/1 (Mart 2008), 2-14.
JAMA Kırıkkaya EB, Güllü D. İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İOO. 2008;7:2–14.
MLA Kırıkkaya, Esma Buluş ve Doğan Güllü. “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık Ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları”. İlköğretim Online, c. 7, sy. 1, 2008, ss. 2-14.
Vancouver Kırıkkaya EB, Güllü D. İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İOO. 2008;7(1):2-14.