Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Pre Service Elementary School Teachers' Occupational Respect According to Different Variables

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 53, 26.06.2008

Öz

This study was performed by the end of the autumn semester of 2006-2007 Education
Seasons. The main aim of the study is to clarify whether occupational respect (i.e.the value judge
which the individual has developed according to his professional choice) may vary according to
university, branches, sex of students, teaching type and reasons in choosing the profession. The sample
of the study was comprised of last year branches at Pamukkale University and Gazi University. In this
research totally 633 students were included the study. Moreover, Professional-Self Concept Criteria
which was developed by Arıcak (2001) was used by his permission to clarify self-respect of the
sample group. As a result of the study, it was observed that self-respect approachments of students at
Pamukkale University and Gazi University was almost at the same level and that sex of students and
the reason to choose the teaching profession was an important factor but not the branches at which
they study and teaching type.

Kaynakça

  • Arıcak, Tolga. (2001). Mesleki Benlik Saygısı Ölçe inin Geli tirilmesi, Güvenirlik Ve Geçerlik Çalı maları. 6. Ulusal Psikolojik Danı ma ve Rehberlik Kongresi. 5-7 Eylül 2001, ODTÜ, Ankara.
  • Büyüköztürk, ener. (2002). Sosyal Bilimler çin Veri Analiz El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dilmaç, Bülent ve Arıcak, Tolga (2003). Psikolojik Danı ma Ve Rehberlik Ö rencilerinin Bir Takım De i kenler Açısından Benlik Saygısı le Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin ncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 3 No1, s.1-7.
  • I ık, E. Nuri. (2006). Ö retmen Adaylarının Benlik Kavramları le Mesleki Benlik Kavramları Arasındaki Ba da ımın Bazı De i kenlere Göre ncelenmesi: Selçuk Üniversitesi Örne i. Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jeong, Jinchul. (2004). Analysis Of The Factors And The Roles Of Hrd In Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations In The Republic Of Korea. Yayınlanmamı doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Karasar, Niyazi. (1999). Bilimsel Ara tırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Kuzgun, Yıldız. (1983). Benlik ve deal Benlik Kavramlarının, Tercih Edilen Meslek Kavramlarıyla
  • li kisi. Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Fakültesi Yayınları, C.16, ss. 1-9, Ankara.
  • Maccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample Size in Factor Analysis. Psychological Methods, 1999. Vol.4. No. 1.84-99
  • MEB (1973). 1739 Sayılı Milli E itim Temel Kanunu.
  • Sayın, Saime. (2003). Farklı Programlarda Okuyan Ö retmen Adayı Üniversite Ö rencilerinin Empatik E ilimi, Ö retmenlik Mesle ine Kar ı Tutum Ve Mesleki Benlik Saygısı. Burdur E itim Fakültesi Dergisi, 34:6, ss.74-84, Burdur.
  • i man, Mehmet ve Acat, Bahattin. (2003). Ö retmenlik Uygulaması Çalı malarının Ö retmenlik
  • Mesle inin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13:1, ss. 235- 250, Elazı .
  • Tezba aran, A. Ata. (1997). Likert Tipi Ölçek Geli tirme Kılavuzu ( kinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derne i Yayınları.

İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2008, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 53, 26.06.2008

Öz

Bu araştırma 2006-2007 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılı sonunda gerçekleştirilmiştir. Mesleki benlik saygısının (bireyin tercih sebebi, geliştirilmesi, değerlemesi, yargısının) üniversiteye, anabilim dallarına, öğrencilerin cinsiyetlerine, öğretim türlerine ve mesleği seçme nedenlerine göre farklılık ve karar kaçmak için koymak araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Pamukkale ve Gazi Üniversitelerinin İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarının son şıngıraklı yaratılmış. Bu kapsamda iki üniversiteden toplam 633 öğrenci örnekleme alınmıştır. Arıcak'ta belirlenen örneklem grubunun mesleki benlik saygılarını ortaya koymak için Arıcak (2001) tarafından geliştirilen Mesleki Benlik Saygı Ölçeği izin almakarak kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarığında; Pamukkale ve Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü'ne bağlı Anabilim Dallarında öğrenim gören öğrencilerin mesleki benlik saygı düzeyleri hemen hemen birbirine denk olduğu, örnekleme öğrencileri mesleki benlik saygılarında cinsiyet ve meziyet seçme nedeninin önemli bir etken olduğu, öğrenim gördükleri Anabilim Dallarının ve öğretim türünün önemli bir etken olmadığı bulgularına ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Arıcak, Tolga. (2001). Mesleki Benlik Saygısı Ölçe inin Geli tirilmesi, Güvenirlik Ve Geçerlik Çalı maları. 6. Ulusal Psikolojik Danı ma ve Rehberlik Kongresi. 5-7 Eylül 2001, ODTÜ, Ankara.
  • Büyüköztürk, ener. (2002). Sosyal Bilimler çin Veri Analiz El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dilmaç, Bülent ve Arıcak, Tolga (2003). Psikolojik Danı ma Ve Rehberlik Ö rencilerinin Bir Takım De i kenler Açısından Benlik Saygısı le Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin ncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 3 No1, s.1-7.
  • I ık, E. Nuri. (2006). Ö retmen Adaylarının Benlik Kavramları le Mesleki Benlik Kavramları Arasındaki Ba da ımın Bazı De i kenlere Göre ncelenmesi: Selçuk Üniversitesi Örne i. Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jeong, Jinchul. (2004). Analysis Of The Factors And The Roles Of Hrd In Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations In The Republic Of Korea. Yayınlanmamı doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Karasar, Niyazi. (1999). Bilimsel Ara tırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Kuzgun, Yıldız. (1983). Benlik ve deal Benlik Kavramlarının, Tercih Edilen Meslek Kavramlarıyla
  • li kisi. Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Fakültesi Yayınları, C.16, ss. 1-9, Ankara.
  • Maccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample Size in Factor Analysis. Psychological Methods, 1999. Vol.4. No. 1.84-99
  • MEB (1973). 1739 Sayılı Milli E itim Temel Kanunu.
  • Sayın, Saime. (2003). Farklı Programlarda Okuyan Ö retmen Adayı Üniversite Ö rencilerinin Empatik E ilimi, Ö retmenlik Mesle ine Kar ı Tutum Ve Mesleki Benlik Saygısı. Burdur E itim Fakültesi Dergisi, 34:6, ss.74-84, Burdur.
  • i man, Mehmet ve Acat, Bahattin. (2003). Ö retmenlik Uygulaması Çalı malarının Ö retmenlik
  • Mesle inin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13:1, ss. 235- 250, Elazı .
  • Tezba aran, A. Ata. (1997). Likert Tipi Ölçek Geli tirme Kılavuzu ( kinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derne i Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Ünal Bu kişi benim

Selçuk Şimşek

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, E., & Şimşek, S. (2008). İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online, 7(1), 41-53.
AMA Ünal E, Şimşek S. İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. Mart 2008;7(1):41-53.
Chicago Ünal, Emre, ve Selçuk Şimşek. “İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 7, sy. 1 (Mart 2008): 41-53.
EndNote Ünal E, Şimşek S (01 Mart 2008) İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 7 1 41–53.
IEEE E. Ünal ve S. Şimşek, “İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, İOO, c. 7, sy. 1, ss. 41–53, 2008.
ISNAD Ünal, Emre - Şimşek, Selçuk. “İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 7/1 (Mart 2008), 41-53.
JAMA Ünal E, Şimşek S. İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2008;7:41–53.
MLA Ünal, Emre ve Selçuk Şimşek. “İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 7, sy. 1, 2008, ss. 41-53.
Vancouver Ünal E, Şimşek S. İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2008;7(1):41-53.