The purpose of this study was to identify pre-service elementary mathematics teachers’
epistemological conceptions of mathematics and the effect of university and university grade level on these
conceptions. Data was collected during the fall semester of 2005-2006 academic year from randomly
selected 275 freshman, sophomore, junior, and senior pre-service middle school mathematics teachers
enrolled in elementary mathematics teacher education programs at two large public universities in Ankara. In
order to collect data Pre-service Teachers’ Conceptions of Mathematics Inventory, consisting of 56 items
was used. The Two-way MANOVA results revealed that pre-service teachers’ level of epistemological
conceptions were generally high. Additionally, results showed that university attended and university grade
level have significant effect on pre-service teachers’ conceptions of mathematics.
Mathematics Education Pre-service Elementary Teachers Epistemological Conceptions
Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik epistemolojik kavramlamaları belirlemek ve öğrenim görülen üniversite ile üniversite sınıf seviyesinin bu özellikleri. olan etkisini incelemektir. Araştırma, 2005-2006 yılı bahar döneminde Ankara'daki iki büyük devlet üniversitede 1., 2., 3. ve 4. sınıflarda okuyan ve rasgele örneklemesinden seçilen 275 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada veri 56 maddeden oluşan "Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Epistemolojik Kavramlamaları Ölçeği "başında. Yapılan iki yönlü çok değişkenli varyans ilköğretim matematik öğretmen adaylarının, matematiğe yönelik epistemolojik kavramlama puanlarının yüksek olduğu ve öğrenim görülen üniversite ile üniversite sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Matematik Eğitimi İlköğretim Öğretmen Adayları Epistemolojik Kavramlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 6 Sayı: 2 |