In this study, it was aimed to test whether there were differences and failures between the definitions that lecturers desired to form in students’ minds and the definitions that students described, and if so, to investigate the reasons of those differences and failures based on the fundamental topologic concepts topic from students’ perspectives. A case study research design was adopted in the study and it was conducted with 99 students of elementary mathematics teaching department. The data were gathered via three ways, “Knowledge Test”, “Unstructured Focus Group Interview” and “Structured Interview Form”, and were analyzed with descriptive and content analysis methods. As a result, it was observed that there were considerably big differences between the formal definitions of that the lecturers used in teaching and the definitions defined by the students. According to the students, these differences and failures stemmed from following reasons: students’ living difficulties in stating their ideas with the mathematical language, their prior learning habits, their negative ideas about the necessity of the concepts, their lecturers’ use of the language, their lecturers’ neglecting individual differences in teaching, their poor working habits and abstractness of the topics
topologic concepts formal definition loss of information definitions formation
Bu araştırmada; temel topolojik kavramlar konusu esas alınarak ders sürecinde öğretim elemanının öğrencilerinin zihninde oluşturmak istediği kavram tanımı ile öğrencinin ifade ettiği tanım arasında farklılık-eksiklik olup olmadığı, eğer varsa öğrencilerin algılarına göre bu farklılıkların-eksikliklerin nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. Durum çalışması yönteminin kullanıldığı araştırma, 99 ilköğretim matematik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. bilgi testi, yapılandırılmamış odak görüşme ve Matematiksel Tanımların Oluşumundaki Engeller Formu kullanılarak toplanan veriler, betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak; kavramların öğretiminde öğretim elemanlarının kavrama ilişkin oluşturmak istediği formal tanım ile öğrencinin ifade ettiği tanım arasında büyük oranda farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin perspektifinden bu farklılığın nedenleri ise; matematiksel dili kullanarak düşüncelerin ifade edilmesinde yaşanan zorluklar, önceki öğrenmelerinden getirilen alışkanlar, kavramların gerekliliğine ilişkin olumsuz düşünceler, öğretim elemanın kullandığı dil, bireysel farklılıkların göz ardı edilmesi öğrencilerin verimsiz çalışma alışkanlıkları ve çalışılan konunun soyutluğu şeklinde özetlenebilir.
topolojik kavramlar formal tanım bilgi kayıpları tanımların oluşumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 4 |