Bardakoğlu, Ali. “Had”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 1988.
Buhûtî, Manṣûr b. Yûnus b. Ṣalâḥiddîn. Keşşâfu’l-Ḳınâʿ ʿan Metni’l-İḳnâʿ. b.y.: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Buhûtî, Mansûr b. Yûnus b. Salahiddîn. Ravẓü’l-mürbi şerḥi zâdi’l-müstaḳni’ (Useymin hâşiyesi ve Sa’di ta´likâsı ile birlikte). thk. Abdülkudüs Muhammed Nezir. Cidde: Dârü’l-Müeyyed, ts.
Centel, Nur. “Cezanın Amacı ve Belirlenmesi”. Turhan Tufan Yüce’ye Armağan. 337-372. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 2001.
Ceṣṣâṣ, Ebû Bekr Aḥmed b Ali er-Râzî. Şerḥü muḫtasari’t-Ṭaḥâvî fi’l-fıkhi’l-Hanefî. thk. İsmetullah İnayetullah Muhammed, Said Bektaş. Beyrut-Medine: Dârü’ l-Beş âiri’ l-İslâmiyye ve Dârü’s-Sirâc, 2010.
Cevherî, İsmâil b. Ḥammâd. Tâcü’l-luġa. thk. Atâr Ahmed Abdülğafûr. Beyrut: Dârü’l-İlm li’l-Melâyîn, 1987.
Cundî, Ḫalîl b. İsḥâḳ b. Mûsâ. et-Tavḍîḥ fî Şerḥi Muḫtaṣari İbni’l-Ḥâcib. ed. Aḥmed b. ʿAbdulkerîm Necîb. b.y.: Merkezu Nuceybiyye li’l-Maḫṭûṭât ve ḫıdmetu’t-Turâs̱, ts.
Keşnevânî, Ebû Bekr b. Ḥasen b. ʿAbdullah. Eshelu’l-medârik Şerḥu İrşâdu’s-Sâlik fî Meẕhebi İmâmi’l-eimme Mâlik. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
Koç, Mehmet. Osmanlı Hukukunda Tazir Suç ve Cezaları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Doktora Tezi, 2017.
Ḳurtubî, Ebû Abdullah Muḥammed b. Aḥmed b. Ebî Bekr. el-Câmi’u li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. thk. Ahmed el-Berdûnî, İbrahim Atfîş. Kâhire: Dârü’ l-Küt übi’l -Mısriyye, 1964.
Luizzi, Vincent. “Cezalandırmaya ve Cezalandırmanın Faydacı ve Ödetmeci Rakiplerine İlişkin ‘Yeni Denge Yaklaşımı’”. çev. Gülriz Uygur. HFSA 10, 159-165.
Mâtürîdî, Ebû Manṣûr Muḥammed b. Muḥammed b. Maḥmûd Semerḳandî. Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân. thk. Mecdî Bâslûm. Beyrut: Dârü’ l-Küt übi’l -İlmi yye, 2005.
Şâtıbî, Ebû İshâk İbrahim b. Mûsa b. Muhammed el-Gırnâtî. el-Muvâfakât: İslami ilimler metodolojisi. çev. Mehmet Erdoğan. İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
Şîrâzî, Cemâluddîn İbrâhim b. ʿAlî b. Yûsuf Ebû İsḥâḳ. el-Muheẕẕeb fî fıḳhi’l-İmâm eş-Şâfiʿî. Beyrut: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Ṭaberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân. thk. Aḥmed Muḥammed Şâkir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
Tokgöz, Havva Begüm. “Cezalandırmanın Amacı ve Bu Bağlamda Ütopyalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Dokuz Eylül Üniversitesi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22/1 (2020), 431-467.
Üzülmez, İlhan. “Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi 5/1-4 (2001), 259-294.
There are different theories about the purpose of punishment in modern criminal law. Criminal lawyers have generally examined these theories under two main headings as absolute and utilitarian/relative theory. In absolute theories, punishment is an end in itself and not a means to another end. Contrary to absolute theories, punishment in utilitarian theories is a tool for the realization of another purpose. In this study, which deals with the purpose of punishment in İslâmic criminal law, the theories that explain the purpose of punishment in modern criminal law are given in general terms in the introduction part of the study, and then the manifestation of the purpose of punishment in İslâmic criminal law is discussed. Since this study requires an interdisciplinary study, an evaluation has been made on the works of fiqh and tafsir. In our study, crimes that require punishment of hadd, qisas, and ta'zir are discussed under separate headings, and the purpose of the punishment given in each type of crime is questioned. Although the general prevention function of punishments is generally emphasized in the crimes requiring hadd and qisas punishments, both in the works of fiqh and in tafsir, the special prevention function of the punishments is not ignored. The opposite is the case in the punishment of crimes that require the penalty of ta'zir. Here, too, although the specific prevention function of the penalty outweighs, there can be references to the general precautionary function.
Bardakoğlu, Ali. “Had”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 1988.
Buhûtî, Manṣûr b. Yûnus b. Ṣalâḥiddîn. Keşşâfu’l-Ḳınâʿ ʿan Metni’l-İḳnâʿ. b.y.: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Buhûtî, Mansûr b. Yûnus b. Salahiddîn. Ravẓü’l-mürbi şerḥi zâdi’l-müstaḳni’ (Useymin hâşiyesi ve Sa’di ta´likâsı ile birlikte). thk. Abdülkudüs Muhammed Nezir. Cidde: Dârü’l-Müeyyed, ts.
Centel, Nur. “Cezanın Amacı ve Belirlenmesi”. Turhan Tufan Yüce’ye Armağan. 337-372. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 2001.
Ceṣṣâṣ, Ebû Bekr Aḥmed b Ali er-Râzî. Şerḥü muḫtasari’t-Ṭaḥâvî fi’l-fıkhi’l-Hanefî. thk. İsmetullah İnayetullah Muhammed, Said Bektaş. Beyrut-Medine: Dârü’ l-Beş âiri’ l-İslâmiyye ve Dârü’s-Sirâc, 2010.
Cevherî, İsmâil b. Ḥammâd. Tâcü’l-luġa. thk. Atâr Ahmed Abdülğafûr. Beyrut: Dârü’l-İlm li’l-Melâyîn, 1987.
Cundî, Ḫalîl b. İsḥâḳ b. Mûsâ. et-Tavḍîḥ fî Şerḥi Muḫtaṣari İbni’l-Ḥâcib. ed. Aḥmed b. ʿAbdulkerîm Necîb. b.y.: Merkezu Nuceybiyye li’l-Maḫṭûṭât ve ḫıdmetu’t-Turâs̱, ts.
Keşnevânî, Ebû Bekr b. Ḥasen b. ʿAbdullah. Eshelu’l-medârik Şerḥu İrşâdu’s-Sâlik fî Meẕhebi İmâmi’l-eimme Mâlik. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
Koç, Mehmet. Osmanlı Hukukunda Tazir Suç ve Cezaları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Doktora Tezi, 2017.
Ḳurtubî, Ebû Abdullah Muḥammed b. Aḥmed b. Ebî Bekr. el-Câmi’u li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. thk. Ahmed el-Berdûnî, İbrahim Atfîş. Kâhire: Dârü’ l-Küt übi’l -Mısriyye, 1964.
Luizzi, Vincent. “Cezalandırmaya ve Cezalandırmanın Faydacı ve Ödetmeci Rakiplerine İlişkin ‘Yeni Denge Yaklaşımı’”. çev. Gülriz Uygur. HFSA 10, 159-165.
Mâtürîdî, Ebû Manṣûr Muḥammed b. Muḥammed b. Maḥmûd Semerḳandî. Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân. thk. Mecdî Bâslûm. Beyrut: Dârü’ l-Küt übi’l -İlmi yye, 2005.
Şâtıbî, Ebû İshâk İbrahim b. Mûsa b. Muhammed el-Gırnâtî. el-Muvâfakât: İslami ilimler metodolojisi. çev. Mehmet Erdoğan. İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
Şîrâzî, Cemâluddîn İbrâhim b. ʿAlî b. Yûsuf Ebû İsḥâḳ. el-Muheẕẕeb fî fıḳhi’l-İmâm eş-Şâfiʿî. Beyrut: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Ṭaberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân. thk. Aḥmed Muḥammed Şâkir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
Tokgöz, Havva Begüm. “Cezalandırmanın Amacı ve Bu Bağlamda Ütopyalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Dokuz Eylül Üniversitesi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22/1 (2020), 431-467.
Üzülmez, İlhan. “Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi 5/1-4 (2001), 259-294.
Modern ceza hukukunda cezalandırmanın amacına dair birbirinden farklı teoriler bulunmaktadır.
Ceza hukukçuları bu teorileri genelde mutlak ve faydacı/nispi teori olmak üzere iki ana başlık altında incelemişlerdir. Mutlak teorilerde ceza, başlı başına bir amaç olup, başka bir amaç için araç olarak kabul edilmez. Mutlak teorilerin aksine faydacı teorilerde ceza, başka bir amacın gerçekleşmesi için bir araçtır. İslâm ceza hukukunda cezalandırmanın amacını konu edinen bu çalışmanın giriş kısmında modern ceza hukukunda cezalandırmanın amacını izah eden teoriler genel hatlarıyla verilmiş, akabinde cezalandırmanın amacının İslâm ceza hukukundaki tezahürü ele alınmıştır. Bu çalışma daha çok disiplinler arası bir çalışmayı gerektirdiğinden fıkıh ile tefsir eserleri üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışmamızda had, kısas ve ta‘zir cezası gerektiren suçlar ayrı başlıklar altında ele alınmış, her bir suç türünde verilen cezanın amacı sorgulanmıştır. Gerek fürû-i fıkıh eserlerinde gerekse de tefsirlerde had ve kısas cezası gerektiren suçlarda umumiyetle cezaların genel önleme fonksiyonu üzerinde durulmakla birlikte cezaların özel önleme fonksiyonu da göz ardı edilmez. Ta‘zir cezası gerektiren suçların cezalandırılmasında ise tersi bir durum söz konusudur. Burada da cezanın özel önleme fonksiyonu çok ağır basmakla birlikte genel önlem fonksiyonuna göndermeler de bulunabilmektedir.
Bardakoğlu, Ali. “Had”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 1988.
Buhûtî, Manṣûr b. Yûnus b. Ṣalâḥiddîn. Keşşâfu’l-Ḳınâʿ ʿan Metni’l-İḳnâʿ. b.y.: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Buhûtî, Mansûr b. Yûnus b. Salahiddîn. Ravẓü’l-mürbi şerḥi zâdi’l-müstaḳni’ (Useymin hâşiyesi ve Sa’di ta´likâsı ile birlikte). thk. Abdülkudüs Muhammed Nezir. Cidde: Dârü’l-Müeyyed, ts.
Centel, Nur. “Cezanın Amacı ve Belirlenmesi”. Turhan Tufan Yüce’ye Armağan. 337-372. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 2001.
Ceṣṣâṣ, Ebû Bekr Aḥmed b Ali er-Râzî. Şerḥü muḫtasari’t-Ṭaḥâvî fi’l-fıkhi’l-Hanefî. thk. İsmetullah İnayetullah Muhammed, Said Bektaş. Beyrut-Medine: Dârü’ l-Beş âiri’ l-İslâmiyye ve Dârü’s-Sirâc, 2010.
Cevherî, İsmâil b. Ḥammâd. Tâcü’l-luġa. thk. Atâr Ahmed Abdülğafûr. Beyrut: Dârü’l-İlm li’l-Melâyîn, 1987.
Cundî, Ḫalîl b. İsḥâḳ b. Mûsâ. et-Tavḍîḥ fî Şerḥi Muḫtaṣari İbni’l-Ḥâcib. ed. Aḥmed b. ʿAbdulkerîm Necîb. b.y.: Merkezu Nuceybiyye li’l-Maḫṭûṭât ve ḫıdmetu’t-Turâs̱, ts.
Keşnevânî, Ebû Bekr b. Ḥasen b. ʿAbdullah. Eshelu’l-medârik Şerḥu İrşâdu’s-Sâlik fî Meẕhebi İmâmi’l-eimme Mâlik. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
Koç, Mehmet. Osmanlı Hukukunda Tazir Suç ve Cezaları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Doktora Tezi, 2017.
Ḳurtubî, Ebû Abdullah Muḥammed b. Aḥmed b. Ebî Bekr. el-Câmi’u li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. thk. Ahmed el-Berdûnî, İbrahim Atfîş. Kâhire: Dârü’ l-Küt übi’l -Mısriyye, 1964.
Luizzi, Vincent. “Cezalandırmaya ve Cezalandırmanın Faydacı ve Ödetmeci Rakiplerine İlişkin ‘Yeni Denge Yaklaşımı’”. çev. Gülriz Uygur. HFSA 10, 159-165.
Mâtürîdî, Ebû Manṣûr Muḥammed b. Muḥammed b. Maḥmûd Semerḳandî. Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân. thk. Mecdî Bâslûm. Beyrut: Dârü’ l-Küt übi’l -İlmi yye, 2005.
Şâtıbî, Ebû İshâk İbrahim b. Mûsa b. Muhammed el-Gırnâtî. el-Muvâfakât: İslami ilimler metodolojisi. çev. Mehmet Erdoğan. İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
Şîrâzî, Cemâluddîn İbrâhim b. ʿAlî b. Yûsuf Ebû İsḥâḳ. el-Muheẕẕeb fî fıḳhi’l-İmâm eş-Şâfiʿî. Beyrut: Dâru’ l-Küt übi’l -ʿİlm iyye, ts.
Ṭaberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân. thk. Aḥmed Muḥammed Şâkir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
Tokgöz, Havva Begüm. “Cezalandırmanın Amacı ve Bu Bağlamda Ütopyalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Dokuz Eylül Üniversitesi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22/1 (2020), 431-467.
Üzülmez, İlhan. “Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi 5/1-4 (2001), 259-294.
Aykul, A. (2022). Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü. İlahiyat Tetkikleri Dergisi(58), 13-24. https://doi.org/10.5152/ilted.2022.2262150
AMA
Aykul A. Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü. ilted. Aralık 2022;(58):13-24. doi:10.5152/ilted.2022.2262150
Chicago
Aykul, Abdulmuid. “Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 58 (Aralık 2022): 13-24. https://doi.org/10.5152/ilted.2022.2262150.
EndNote
Aykul A (01 Aralık 2022) Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 58 13–24.
IEEE
A. Aykul, “Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü”, ilted, sy. 58, ss. 13–24, Aralık 2022, doi: 10.5152/ilted.2022.2262150.
ISNAD
Aykul, Abdulmuid. “Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 58 (Aralık 2022), 13-24. https://doi.org/10.5152/ilted.2022.2262150.
JAMA
Aykul A. Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü. ilted. 2022;:13–24.
MLA
Aykul, Abdulmuid. “Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 58, 2022, ss. 13-24, doi:10.5152/ilted.2022.2262150.
Vancouver
Aykul A. Cezalandırmanın Amacını İzah Eden Teorilerin İslam Ceza Hukukundaki Tezahürü. ilted. 2022(58):13-24.