Makalede, İbn-i Kemâl’in “Risâletun fî Beyâni’l-Uslûbi’l-Hakîm” adlı risalesinde “el-üslûbu’lhakîm”
belâğî sanatını incelemesi ele alınmıştır. es-Sekkâkî’nin isim babası olduğu söz konusu
sanatın tanımı, örnekleri ve özellikle Kur’ân’daki yansımaları eserin genel konularıdır. es-Sekkâkî’nin
tanımıyla sunduğu bazı örnekler arasında tam bir uygunluk olmadığına dikkatleri çeken müellif,
konuyu daha doğru bir zemine oturtabilmek için öncelikle mevcut tanımı ıslah etmeye gayret
etmiştir. es-Sekkâkî’nin örneklerini her iki bakış açısıyla tartışan Kemâl Paşazâde, yeni örnekler
sunarak ilgili sanatın anlaşılmasına önemli katkılarda bulunmuştur. Ayrıca müellifin, âyetlerin
daha doğru anlaşılması için metin ve bağlam sentezlemesinin nasıl yapılacağına dair uygulama
örnekleri tefsir açısından kıymetli veriler taşımaktadır.
In this article, investigation of Ibn Kemal about rhetorical art, “al-usloobu’l-hakeem”, in his
epistle “Risâletun fî Beyâni’l-Uslûbi’l-Hakîm” has been handled. General subjects of the work are
the definition of aforesaid art which al-Sakkaki is the eponym of, examples of it and especially its
reflections in the Koran. The author who has attracted the attention to that there is not a complete
consistency between the examples and the definition presented by al-Sakkaki, firstly tried to make
reformation on the existing definition in order to build the subject on a more convenient base.
Kemal Pashazade who has discussed the examples of al-Sakkaki from both of the two perspectives,
has contributed to the understanding of the related art by presenting new examples. In addition,
practical examples of the author about how to do text and context synthesizing for a better
understanding of verses of the Koran, have valuable data in terms of Tafsir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |