This article aims at
revealing the details of the reception of a philosophical doctrine, emerged
firstly in ancient Greek thought from the aspiration of answering to the
question of how the virtues are related, by one of the foremost figures of
Islamic Philosophy, Rāghib al-Isfahānī (d. V./XIth Century). The
doctrine, which is called “The Unity of the Virtues” in modern ethical
literature, was accepted and after a particular kind of interpretation, was
transformed into a solution by him. However, this solution was encapsulated,
and as is, it is far away from giving satisfactory responses to the inquiries
intended for its consistency and explanatoriness. Thereby, it needs to be
grounded and elaborated by staying within the boundaries of the philosophy of
al-Isfahānī. To that end, this paper will firstly show how the doctrine emerged
and then analyze its reception by al-Isfahānī.
Gafarov, Anar. Râğıb el-İsfahânî’nin İnsan ve Ahlâk Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004.
Gardiner, Stephen M. “Aristotle’s Basic and Non-Basic Virtues”. Oxford Studies in Ancient Philosophy 20 (2001): 261-295.
Irwin, Terence. “Disunity in the Aristotelian Virtues”. Oxford Studies in Ancient Philosophy: Supplementary Volume. Ed. Julia Annas, 61-78. Oxford: Oxford University Yayınları,
1988.
Irwin, T.H. Plato’s Ethics. New York: Oxford University Yayınları, 1995.
Kenny, Anthony. Antik Felsefe. Trc. Serdar Uslu. 2. Baskı. İstanbul: Küre Yayınları, 2018.
Mohamed, Yasien. The Path to Virtue: The Ethical Philosophy of al-Rāghib al-Isfāhāni: An Annotated Translation, With Critical Introduction of Kitāb al-Dharī‘ah ilā Makārim al-
Sharī‘ah. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization Yayınları, 2006.
Penner, Terry. “The Unity of Virtue”. Plato 2: Ethics, Politics, Religion, and the Soul. Ed. Gail Fine, 78-104. Oxford: Oxford University Yayınları, 1999.
Plato. “Laches”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 664-686. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Plato. “Meno”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 870-897. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Plato. “Protagoras”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 746-790. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Russell, Daniel C. Practical Intelligence and the Virtues. Oxford: Clarendon Yayınları, 2009.
Sreenivasan, Gopal. “Disunity of Virtue”. The Journal of Ethics 13/2-3 (2009): 195-212.
Telfer, Elizabeth. “The Unity of the Moral Virtues in Aristotle’s ‘Nicomachean Ethics’”. Proceedings of the Aristotelian Society: New Series 90 (1989-1990): 35-48.
Toner, Christopher. “The Full Unity of the Virtues”. The Journal of Ethics 18/3 (September 2014): 207-227.
Türker, Ömer. “Telâzüm”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 40: 394. Ankara: TDV Yayınları, 2011.
Vlastos, Gregory. “The Unity of the Virtues in the Protagoras”. Gregory Review of Metaphysics 25/3 (March 1972): 415-458.
Watson, Gary. “Virtues in Excess”. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition 46/1 (July 1984): 57-74.
Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi
Bu makale, erdemlerin birbirleri ile nasıl bir
irtibat içinde oldukları sorusuna yanıt verebilmek maksadıyla ilk kez antik
Yunan düşüncesinde ortaya çıkmış felsefî bir öğretinin İslam felsefesinin önde
gelen isimlerinden biri olan Râgıb el-İsfahânî (ö. V./XI. Yüzyıl) tarafından ne
şekilde ele alındığını ortaya koymayı hedeflemektedir. Modern ahlâk felsefesi
literatüründe genel itibariyle “Erdemlerin Birliği” şeklinde adlandırılan
ilgili öğreti, İsfahânî tarafından kabul edilmiş ve belirli bir yorum
süzgecinden geçtikten sonra bir çözüm önerisine dönüştürülmüştür. Ancak
muhtasar biçimde ifade edildiği görülen bu öneri, mevcut haliyle kendisine yönelen
ve tutarlığı ile açıklayıcılığını tartışmaya açan sorulara cevap verebilmekten
bir hayli uzaktır. O nedenle söz konusu önerinin yine İsfahânî felsefesi
içerisinde kalınarak temellendirilmesi ve detaylandırılması gerekmektedir. Bu
maksatla kaleme alınan ve iki ana başlığa ayrılan elinizdeki çalışma, öncelikle
erdemlerin birliği öğretisinin nasıl doğduğunu ortaya koyacak, sonrasında ise
onun İsfahânî tarafından tevârüsünü analiz edecektir.
Gafarov, Anar. Râğıb el-İsfahânî’nin İnsan ve Ahlâk Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004.
Gardiner, Stephen M. “Aristotle’s Basic and Non-Basic Virtues”. Oxford Studies in Ancient Philosophy 20 (2001): 261-295.
Irwin, Terence. “Disunity in the Aristotelian Virtues”. Oxford Studies in Ancient Philosophy: Supplementary Volume. Ed. Julia Annas, 61-78. Oxford: Oxford University Yayınları,
1988.
Irwin, T.H. Plato’s Ethics. New York: Oxford University Yayınları, 1995.
Kenny, Anthony. Antik Felsefe. Trc. Serdar Uslu. 2. Baskı. İstanbul: Küre Yayınları, 2018.
Mohamed, Yasien. The Path to Virtue: The Ethical Philosophy of al-Rāghib al-Isfāhāni: An Annotated Translation, With Critical Introduction of Kitāb al-Dharī‘ah ilā Makārim al-
Sharī‘ah. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization Yayınları, 2006.
Penner, Terry. “The Unity of Virtue”. Plato 2: Ethics, Politics, Religion, and the Soul. Ed. Gail Fine, 78-104. Oxford: Oxford University Yayınları, 1999.
Plato. “Laches”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 664-686. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Plato. “Meno”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 870-897. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Plato. “Protagoras”. Complete Works. Haz. John M. Cooper, 746-790. Cambridge: Hackett Publishing Company Yayınları, 1997.
Russell, Daniel C. Practical Intelligence and the Virtues. Oxford: Clarendon Yayınları, 2009.
Sreenivasan, Gopal. “Disunity of Virtue”. The Journal of Ethics 13/2-3 (2009): 195-212.
Telfer, Elizabeth. “The Unity of the Moral Virtues in Aristotle’s ‘Nicomachean Ethics’”. Proceedings of the Aristotelian Society: New Series 90 (1989-1990): 35-48.
Toner, Christopher. “The Full Unity of the Virtues”. The Journal of Ethics 18/3 (September 2014): 207-227.
Türker, Ömer. “Telâzüm”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 40: 394. Ankara: TDV Yayınları, 2011.
Vlastos, Gregory. “The Unity of the Virtues in the Protagoras”. Gregory Review of Metaphysics 25/3 (March 1972): 415-458.
Watson, Gary. “Virtues in Excess”. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition 46/1 (July 1984): 57-74.
Aksu, İ. (2019). Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi(52), 173-193. https://doi.org/10.29288/ilted.583890
AMA
Aksu İ. Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi. ilted. Aralık 2019;(52):173-193. doi:10.29288/ilted.583890
Chicago
Aksu, İbrahim. “Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb El-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 52 (Aralık 2019): 173-93. https://doi.org/10.29288/ilted.583890.
EndNote
Aksu İ (01 Aralık 2019) Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 52 173–193.
IEEE
İ. Aksu, “Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi”, ilted, sy. 52, ss. 173–193, Aralık 2019, doi: 10.29288/ilted.583890.
ISNAD
Aksu, İbrahim. “Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb El-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 52 (Aralık 2019), 173-193. https://doi.org/10.29288/ilted.583890.
JAMA
Aksu İ. Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi. ilted. 2019;:173–193.
MLA
Aksu, İbrahim. “Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb El-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 52, 2019, ss. 173-9, doi:10.29288/ilted.583890.
Vancouver
Aksu İ. Erdemler Arası İrtibat Problemine Bir Çözüm Olarak Râgıb el-İsfahânî’de Erdemlerin Birliği Öğretisi. ilted. 2019(52):173-9.