Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme

Yıl 2021, Sayı: 55, 445 - 471, 30.06.2021
https://doi.org/10.29288/ilted.890349

Öz

Son yıllarda eğitim sistemlerinde teori ve uygulama arasındaki açıklığı gidermeye yönelik bir girişim olarak beceri temelli eğitim ön plana çıkmaktadır. Teorik temelleri hem davranışçı hem de gelişimci kuramlara uzanan beceri temelli eğitimin dünyadaki öncelikli uygulama alanı mesleki eğitimdir. 2018 yılında gerçekleştirilen öğretim programı revizyonları ile Türkiye’de diğer derslerle birlikte Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programları da bu modele göre yapılandırılmıştır. Ahlak ve eğitimi için yeni olan bu durum öncelikle ahlakın bir beceri olarak görülüp görülemeyeceği ve ahlakın beceri temelli bir anlayışla öğretiminin imkanına ilişkin soruları gündeme getirmektedir. Bu bağlamda makalenin amacı ahlaki kişiliğin gerektirdiği becerilerin neler olabileceğini araştırarak beceri temelli bir ahlak eğitimi için hangi ahlaki becerilere odaklanılması gerektiğini incelemektir. Çalışma ahlaki gelişim ve beceri temelli eğitim literatürüne dayalı betimsel analiz yöntemi ile gerçekleştirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Proje Numarası

Makale proje ürünü olarak üretilmemiştir.

Teşekkür

Dergi yayın sürecinde emeği geçen tüm akademisyen ve çalışanlara teşekkür ederim. 2013 yılında derginizin 40. sayısında Din, Ahlak ve Değerler Alanı Dersleri üzerine Türkiye'de ilk olan makalem yayınlanmıştı. Söz konusu makalenin alanda berekete vesile olduğuna şahit oldum. İnşaallah bu makalenin de yayını mümkün olur. Şimdiden emeği geçecek olan tüm meslektaşlarıma şükranlarımı sunarım. Selam ve dua ile...

Kaynakça

  • Altan, Mustafa Zülküf. “Eğitim Çoklu Zekâ Kuramı ve Çoklu Zekâ Kuramında Onuncu Boyut: Ahlakî Zekâ”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/1 (2012), 137-144.
  • Aristoteles. Nikomakhos’a Etik. çev. Saffet Babür. Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 4. Basım, 2007.
  • Blasi, Augusto. “Emotions and Moral Motivation”. Journal for the Theory of Social Behaviour 20/1 (1999), 1-19.
  • Blasi, Augusto. “Moral Character: A Psychological Approach”. Character Psychology and Character Education. ed. D. K. Lapsley vd. 18-35. Notre Dame: Notre Dame University Press, 2005.
  • Blasi, Augusto. “Neither Personality nor Cognition: An Alternative Approach to the Nature of the Self”. Changing conceptions of Psychological Life. ed. C. Lightfoot vd. 3-26. Mahwah: Erlbaum, 2004.
  • Bratianu, Constantin vd. “Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach”. Sustainability 12/4 (2020), 1348-1365. https://doi.org/10.3390/su12041348.
  • Clarken, H. Rodney. “Considering Moral Intelligence as Part of a Holistic Education”. Annual Meeting of The American Educational Research Association. ed. Rodney Clarken. 1-9. Denver: Eric Document, 2010.
  • Clarken. H. Rodney. “Moral Intelligence in The Schools”. Annual Meeting of The Michigan Academy of Science. ed. Rodney Clarken. 1-7. Detroit: Eric Document, 2009.
  • Dabrowski, Kazimierz. Positive Disintegration. Boston: Little Brown Company, 1964.
  • Edwards, Richard. “Competence-based Education and the Limitations of Critique”. International Journal of Training Research. 14/3 (2016), 244-255.
  • Elias, Maurice J. vd. “Sosyal ve Duygusal Öğrenme: Ahlak Eğitimi ve Karakter Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz ve Birleştirmeye Yönelik Bir Görüş”. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry P. Nucci – Darcia Narvaez. 265-284. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • Forgas, Joseph R. vd. “Affective Influences on Thinking and Behavior: Implications for Clinical”, Applied and Preventive Psychology 10 (2002), 225-242.
  • García, Pedro Herrero vd. “The Moral Competence of Spanish Councilors”. Sustainability 12/13 (2020), 1-19.
  • Gervais, Jennifer. “The Operational Definition of Competency-Based Education”. Competency-based Education 2/2 (2016), 98-106.
  • Goleman, Daniel. Duygusal Zekâ. çev. Banu S. Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2007.
  • Güncel Türkçe Sözlük. Erişim 09 Şubat 2021. https://sozluk.gov.tr/
  • Kaymakcan, Recep – Meydan, Hasan. Ahlak Değerler ve Eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları, 2014.
  • Kerschenstainer, George. Karakter Kavramı ve Terbiyesi, çev. Halil Fikret Kanad. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1977.
  • Kohlberg, Lawrence – Hersh, Richard. “Moral Development: A Review of the Theory”. Theory into Practice 16/2 (1977), 53-59.
  • Kole, Jos. “Teaching Moral Competence to Pre-Professionals”. Moral Education and Development. ed. D.J. de Ruyter – S. Miedema. Netherkands: Sense Publishers, 2011.
  • Kwok, Janet – Selman L. Robert. “Moral Reasoning, Moral Motivation and Informed Social Reflection”. Handbook of Moral Motivation (Theories, Models, Applications). ed. Karin Heinrichs vd. 551-566. Netherlands: Sense Publishers, 2013.
  • Lapsley, Daniel. “Eğitimin Hedefi Olarak Ahlaki Öz Kimlik”. çev. Cengiz Şeker. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry Nucci – Darcia Narvaez. 33-56. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • LePagea, Pamela vd. “Comparing Teachers’ Views on Morality and Moral Education, A Comparative Study in Turkey and the United States”. Teaching and Teacher Education 27 (2011), 366-375.
  • Lickona, Thomas. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantham Books, 1991.
  • Lilja, Annika – Osbeck, Annika. “Understanding, Acting, Verbalizing And Persevering: Swedish Teachers’ Perspectives on Important Ethical Competences for Students”. Journal of Moral Education 49/4 (2020), 512- 528. https://doi.org/10.1080/03057240.2019.1678462
  • MacIntyre, Alasdair. Ethik’in Kısa Tarihi: Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla. çev. Hakkı Hünler – Solmaz Hünler. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2001.
  • McKenna, Ursula – Francis, J. Leslie. “Growing up Famale and Muslim in the UK: An Emprical Enquiry into the Distinctive Religious and Social Values of Young Muslims”. British Journal of Religious Education 4/4 (2019), 388-401.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı 4-8. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 2018.
  • Medeni, Elif. “Din Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım: Yeterlilik Modelleri ve Eğitim Standartları: Almanya ve Avusturya Örneğinin Türkiye’ye Uyarlanabilirliği”. Marife 13/2 (2013), 9-22.
  • Meydan, Hasan. “Değer Eğitiminde Karakter Bileşenleri Modeli”. Toplumsal Bütünleşmede Değerler ve Eğitimi. ed. Hasan Meydan. 269-276. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2018.
  • Meydan, Hasan. “Dinin Öngördüğü Ahlaki Yaşamada Ahlaki Tefekkür ya da Hikmet Arayışının Önemi: Külli Kaidelerin Ayaklarını Yere Bastırmak”. Akademide Felsefe Hikmet ve Din. ed. B. Ali Çetinkaya. 307-319. Zonguldak: BEÜ Yayınları, 2014.
  • MYK, Mesleki Yeterlilik Kurumu. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. Ankara: Mesleki Yeterlilik Kurumu, 2015.
  • Narvaez, Darcia – Lapsley, K. Daniel. “Moral Identity, Moral Functioning, and the Development of Moral Character”. The Psychology of Learning and Motivation. ed. Daniel Bartels vd. 50/237-274. Burlington: Academic Press, 2009.
  • Narvaez, Darcia– Bock, Tonia. “Ethical Judgment”, EtHex Series Book 2, 39-50. Notre Dame: Alliance For Catholic Education Press, 2009.
  • Narvaez, Darcia. “İnsani ve Ahlaki Gelişim: Erdem Gelişimine Bilişsel ve Nörobiyolojik Bakışlar”. çev. Cengiz Şeker. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry Nucci – Darcia Narvaez. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • Oser, Fritz. “Models of Moral Motivation”. Handbook of Moral Motivation (Theories, Models, Applications). ed. Karin Heinrichs vd. 7-27. Netherlands: Sense Publishers, 2013.
  • Ralf, Van Griethuijsen vd. “Does Implementation of Competence-Based Education Mediate The Impact of Team Learning on Student Satisfaction.” Journal of Vocational Education and Training 72/4 (2020), 516-535.
  • Rest, James R. vd. “A Neo-Kohlbergian Approach to Morality Research”. Journal of Moral Education 29/4 (2000), 381-395.
  • Rest, R. James. “A Psychologist Looks at the Teaching of Ethics”. The Hasting Center Report 12/1 (1982), 29-36.
  • Tekin, İshak. “Ahlak Eğitiminde Beceri Merkezli Öğrenme”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 259-287.
  • Zhao, Kang. “Educating for Wholeness, But Beyond Competences: Challenges to Key-Competences-Based Education in China”. ECNU Review of Education 3/3 (2020), 470-487.

The Morality as a Competence and Its Education: An Overview Based on Moral Development Theories

Yıl 2021, Sayı: 55, 445 - 471, 30.06.2021
https://doi.org/10.29288/ilted.890349

Öz

In recent years, skill-based education has come to the fore as an attempt to bridge the gap between theory and practice in education systems. The primary application area of skill-based education, whose theoretical foundations are based on both behavioural and developmental theories, is vocational education. Along with the curriculum revision carried out in 2018 with other courses in Turkey, Religious Culture and Moral Knowledge curriculum has been structured according to this model. This situation, which is new for morality and education, raises questions about whether morality can be seen as a skill and the possibility of teaching morality with a skill-based understanding. In this context, the aim of the article is to investigate what are the skills that a personality with morals requires and which moral skills should be focused on, for a skill-based moral education. The study was carried out with the descriptive analysis method based on moral development and skills-based education literature.

Proje Numarası

Makale proje ürünü olarak üretilmemiştir.

Kaynakça

  • Altan, Mustafa Zülküf. “Eğitim Çoklu Zekâ Kuramı ve Çoklu Zekâ Kuramında Onuncu Boyut: Ahlakî Zekâ”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/1 (2012), 137-144.
  • Aristoteles. Nikomakhos’a Etik. çev. Saffet Babür. Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 4. Basım, 2007.
  • Blasi, Augusto. “Emotions and Moral Motivation”. Journal for the Theory of Social Behaviour 20/1 (1999), 1-19.
  • Blasi, Augusto. “Moral Character: A Psychological Approach”. Character Psychology and Character Education. ed. D. K. Lapsley vd. 18-35. Notre Dame: Notre Dame University Press, 2005.
  • Blasi, Augusto. “Neither Personality nor Cognition: An Alternative Approach to the Nature of the Self”. Changing conceptions of Psychological Life. ed. C. Lightfoot vd. 3-26. Mahwah: Erlbaum, 2004.
  • Bratianu, Constantin vd. “Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach”. Sustainability 12/4 (2020), 1348-1365. https://doi.org/10.3390/su12041348.
  • Clarken, H. Rodney. “Considering Moral Intelligence as Part of a Holistic Education”. Annual Meeting of The American Educational Research Association. ed. Rodney Clarken. 1-9. Denver: Eric Document, 2010.
  • Clarken. H. Rodney. “Moral Intelligence in The Schools”. Annual Meeting of The Michigan Academy of Science. ed. Rodney Clarken. 1-7. Detroit: Eric Document, 2009.
  • Dabrowski, Kazimierz. Positive Disintegration. Boston: Little Brown Company, 1964.
  • Edwards, Richard. “Competence-based Education and the Limitations of Critique”. International Journal of Training Research. 14/3 (2016), 244-255.
  • Elias, Maurice J. vd. “Sosyal ve Duygusal Öğrenme: Ahlak Eğitimi ve Karakter Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz ve Birleştirmeye Yönelik Bir Görüş”. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry P. Nucci – Darcia Narvaez. 265-284. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • Forgas, Joseph R. vd. “Affective Influences on Thinking and Behavior: Implications for Clinical”, Applied and Preventive Psychology 10 (2002), 225-242.
  • García, Pedro Herrero vd. “The Moral Competence of Spanish Councilors”. Sustainability 12/13 (2020), 1-19.
  • Gervais, Jennifer. “The Operational Definition of Competency-Based Education”. Competency-based Education 2/2 (2016), 98-106.
  • Goleman, Daniel. Duygusal Zekâ. çev. Banu S. Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2007.
  • Güncel Türkçe Sözlük. Erişim 09 Şubat 2021. https://sozluk.gov.tr/
  • Kaymakcan, Recep – Meydan, Hasan. Ahlak Değerler ve Eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları, 2014.
  • Kerschenstainer, George. Karakter Kavramı ve Terbiyesi, çev. Halil Fikret Kanad. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1977.
  • Kohlberg, Lawrence – Hersh, Richard. “Moral Development: A Review of the Theory”. Theory into Practice 16/2 (1977), 53-59.
  • Kole, Jos. “Teaching Moral Competence to Pre-Professionals”. Moral Education and Development. ed. D.J. de Ruyter – S. Miedema. Netherkands: Sense Publishers, 2011.
  • Kwok, Janet – Selman L. Robert. “Moral Reasoning, Moral Motivation and Informed Social Reflection”. Handbook of Moral Motivation (Theories, Models, Applications). ed. Karin Heinrichs vd. 551-566. Netherlands: Sense Publishers, 2013.
  • Lapsley, Daniel. “Eğitimin Hedefi Olarak Ahlaki Öz Kimlik”. çev. Cengiz Şeker. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry Nucci – Darcia Narvaez. 33-56. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • LePagea, Pamela vd. “Comparing Teachers’ Views on Morality and Moral Education, A Comparative Study in Turkey and the United States”. Teaching and Teacher Education 27 (2011), 366-375.
  • Lickona, Thomas. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantham Books, 1991.
  • Lilja, Annika – Osbeck, Annika. “Understanding, Acting, Verbalizing And Persevering: Swedish Teachers’ Perspectives on Important Ethical Competences for Students”. Journal of Moral Education 49/4 (2020), 512- 528. https://doi.org/10.1080/03057240.2019.1678462
  • MacIntyre, Alasdair. Ethik’in Kısa Tarihi: Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla. çev. Hakkı Hünler – Solmaz Hünler. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2001.
  • McKenna, Ursula – Francis, J. Leslie. “Growing up Famale and Muslim in the UK: An Emprical Enquiry into the Distinctive Religious and Social Values of Young Muslims”. British Journal of Religious Education 4/4 (2019), 388-401.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı 4-8. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 2018.
  • Medeni, Elif. “Din Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım: Yeterlilik Modelleri ve Eğitim Standartları: Almanya ve Avusturya Örneğinin Türkiye’ye Uyarlanabilirliği”. Marife 13/2 (2013), 9-22.
  • Meydan, Hasan. “Değer Eğitiminde Karakter Bileşenleri Modeli”. Toplumsal Bütünleşmede Değerler ve Eğitimi. ed. Hasan Meydan. 269-276. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2018.
  • Meydan, Hasan. “Dinin Öngördüğü Ahlaki Yaşamada Ahlaki Tefekkür ya da Hikmet Arayışının Önemi: Külli Kaidelerin Ayaklarını Yere Bastırmak”. Akademide Felsefe Hikmet ve Din. ed. B. Ali Çetinkaya. 307-319. Zonguldak: BEÜ Yayınları, 2014.
  • MYK, Mesleki Yeterlilik Kurumu. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. Ankara: Mesleki Yeterlilik Kurumu, 2015.
  • Narvaez, Darcia – Lapsley, K. Daniel. “Moral Identity, Moral Functioning, and the Development of Moral Character”. The Psychology of Learning and Motivation. ed. Daniel Bartels vd. 50/237-274. Burlington: Academic Press, 2009.
  • Narvaez, Darcia– Bock, Tonia. “Ethical Judgment”, EtHex Series Book 2, 39-50. Notre Dame: Alliance For Catholic Education Press, 2009.
  • Narvaez, Darcia. “İnsani ve Ahlaki Gelişim: Erdem Gelişimine Bilişsel ve Nörobiyolojik Bakışlar”. çev. Cengiz Şeker. Ahlak ve Karakter Eğitimi El Kitabı. ed. Larry Nucci – Darcia Narvaez. İstanbul: Edam Yayınları, 2019.
  • Oser, Fritz. “Models of Moral Motivation”. Handbook of Moral Motivation (Theories, Models, Applications). ed. Karin Heinrichs vd. 7-27. Netherlands: Sense Publishers, 2013.
  • Ralf, Van Griethuijsen vd. “Does Implementation of Competence-Based Education Mediate The Impact of Team Learning on Student Satisfaction.” Journal of Vocational Education and Training 72/4 (2020), 516-535.
  • Rest, James R. vd. “A Neo-Kohlbergian Approach to Morality Research”. Journal of Moral Education 29/4 (2000), 381-395.
  • Rest, R. James. “A Psychologist Looks at the Teaching of Ethics”. The Hasting Center Report 12/1 (1982), 29-36.
  • Tekin, İshak. “Ahlak Eğitiminde Beceri Merkezli Öğrenme”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 259-287.
  • Zhao, Kang. “Educating for Wholeness, But Beyond Competences: Challenges to Key-Competences-Based Education in China”. ECNU Review of Education 3/3 (2020), 470-487.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Meydan 0000-0002-9093-7555

Proje Numarası Makale proje ürünü olarak üretilmemiştir.
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Meydan, H. (2021). Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. İlahiyat Tetkikleri Dergisi(55), 445-471. https://doi.org/10.29288/ilted.890349
AMA Meydan H. Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. ilted. Haziran 2021;(55):445-471. doi:10.29288/ilted.890349
Chicago Meydan, Hasan. “Bir Beceri Olarak Ahlak Ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 55 (Haziran 2021): 445-71. https://doi.org/10.29288/ilted.890349.
EndNote Meydan H (01 Haziran 2021) Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 55 445–471.
IEEE H. Meydan, “Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme”, ilted, sy. 55, ss. 445–471, Haziran 2021, doi: 10.29288/ilted.890349.
ISNAD Meydan, Hasan. “Bir Beceri Olarak Ahlak Ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 55 (Haziran 2021), 445-471. https://doi.org/10.29288/ilted.890349.
JAMA Meydan H. Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. ilted. 2021;:445–471.
MLA Meydan, Hasan. “Bir Beceri Olarak Ahlak Ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, sy. 55, 2021, ss. 445-71, doi:10.29288/ilted.890349.
Vancouver Meydan H. Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. ilted. 2021(55):445-71.

İlahiyat Tetkikleri Dergisi Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.                    
3056630565