The Qur'an is a unique word in terms of wording and meaning. One of the elements that reveal the miraculous and challenge aspect of the Qur'an, which is the last divine book, is the huruf-i mukatta’as at the beginning of some suras. These letters, which are considered as a discipline in the field of Qur'anic sciences, are syllable letters consisting of fourteen different letters at the beginning of twenty-nine chapters. These letters, which are also expressed as cut letters, have attracted the attention of many commentators since the first periods and various evaluations have been made about them. When we look at the history of tafsir, it is seen that the subject of hurûf-ı mukatta’a has been interpreted by each scholar within the framework of her own disposition and understanding. In this context, like many commentators, Yusuf b. Hilal es-Safedi, in his tafsir Kashf al-asrar ve hatku'l-astâr, focused on this subject extensively and made some determinations that we can call original. Before evaluating the mukattaa letters in Safadi's tafsir he only analyzed the adventure of the letters' first appearance in form, and then evaluated the letters from various aspects such as shape, pronunciation and names. After the explanations about the letters, it is seen that the commentator made versatile explanations for the mukatta’a letters at the beginning of some suras. In this article, we will try to evaluate the interpretations of the tafsir Safedi on hurûf-ı mukatta’a within this framework.
Kur’ân-ı Kerim lafız ve mâna itibariyle eşsiz bir kelâmdır. Son ilahi kitap olan Kur’ân’ın i‘câz ve tehaddî yönünü ortaya koyan unsurlardan birisi de bazı sûrelerin başlarında yer alan hurûf-ı mukatta’alardır. Kur’ân ilimleri sahasında bir disiplin olarak değerlendirilen söz konusu harfler, yirmi dokuz sûrenin başında on dört farklı harften meydana gelen hece harfleridir. Kesik harfler olarak da ifade edilen bu harfler, daha ilk dönemlerden itibaren birçok müfessirin dikkatini çekmiş ve hakkında muhtelif değerlendirmeler yapılmış bir konudur. Tefsir tarihine bakıldığında hurûf-ı mukatta’a konusu her bir âlim tarafından kendi meşrebi ve anlayışı çerçevesinde yorumlandığı görülmektedir. Bu bağlamda birçok müfessir gibi Yûsuf b. Hilâl es-Safedî de Keşfü’l-esrâr ve hetkü’l-estâr adlı tefsirinde geniş bir şekilde ve etraflıca bu konuya eğilmiş ve orijinal diyebileceğimiz birtakım tespitlerde bulunmuştur. Safedî tefsirinde mukatta’a harflerini değerlendirmeden önce salt olarak harflerin şeklen ilk olarak ortaya çıkış serüvenine dair tahlillerde bulunmuş ve daha sonra harfleri şekil, telaffuz ve isimler noktasında gibi çeşitli açılardan değerlendirmeye tabi tutmuştur. Müfessir, harflere dair izah ve açıklamalarının ardından bazı sûre başlarında yer alan mukatta’a harflere yönelik çok yönlü izahlarda bulunduğu görülmektedir. Biz bu makalemizde müfessir Safedî’nin hurûf-ı mukata’aya getirmiş olduğu yorumları bu çerçevede değerlendirmeye çalıştık.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.