Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GUAŞ BOYA MEDYUMUNUN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ VE RESSAMI ÜZERİNDEKİ PLASTİK VE DUYGUSAL ETKİLERİ

Yıl 2023, , 819 - 838, 31.12.2023
https://doi.org/10.53791/imgelem.1381293

Öz

Bu araştırmanın içeriği, iki farklı soruya dayanmaktadır. Birincisi; özellikle Batı sanatı tarihinde guaş ile nasıl resimler yapılmıştır? İkincisi doğrudan bu resimler üzerinden guaş medyumunun ressam üzerindeki etkisiyle ilgili alan yazında metinler var mıdır? Bu sorulara aranan cevaplar araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Çünkü guaş kelimesi ya tanımlama boyutunda kalmış ya da yayınlarda sadece eserin bu medyumla yapıldığını belirtmek için kullanılmıştır. Böylece araştırmada guaşa dair medyumsal bilgilere, fildişi, parşömen, kâğıt üzeri guaş resimlere, eserler ya da sanatçılar hakkında yazılmış metinlere bakılarak, guaşın ressamlar üzerinde nasıl bir plastik ve duygusal etki oluşturduğunu incelemek amaçlanmıştır. Edinilen görsel, yazınsal veriler nitel araştırma kapsamında betimsel ve ilişkisel araştırma yöntemiyle analiz edildiğinde, guaşın medyumundan kaynaklı üç farklı özelliğinin oluşu makalede şu sonuçları ortaya çıkarmıştır. Boyanın yüksek viskoziteye sahip olması resimlerin çalışma boyutlarını küçülmüş, daha detaycı minyatür resimler yapılmasına olanak sağlamıştır. Guaşın opak oluşu onu özellikle saydam suluboya ve yarı saydam tempera ile kullanılmaya yaklaştırarak; resimde ‘opacity’nin istenilen oranda gösterilmesine katkı sağlamıştır. Ancak su ile tekrar çözünebilme özelliği ise resmin katman sayısının sınırlı tutulmasına neden olmuştur. Araştırma; guaş medyumunu, guaş resme dair dağınık bilgileri bir araya getirerek, okuyucunun farklı dönemlerde yapılmış guaş resimlere karşılaştırmalı olarak bir arada bakabilmesini, ressamların guaşın medyumsal sınırlarını, olanaklarını bilerek nasıl resimler yaptıklarını görmesini sağlayarak alana katkı sunmuştur.

Kaynakça

  • Apollo. (2022, 11 10). Monastic habits – the market for illuminated choir books. Apollo The International Art Magazine: https://www.apollo-magazine.com/collectors-focus-illuminated-choir-books-market/ adresinden alındı
  • Berger, J. (2017). Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boehm, B. D. (2008). Choirs of Angels: Painting in Italian Choir Books, 1300-1500. New York, London: The Metropolitan Museum of Art, Yale University Press.
  • Britannica. (2022, 09 04). Paintings on ivory. Britannica: https://www.britannica.com/art/art-conservation-and-restoration/Paintings-on-ivory adresinden alındı
  • Buchberg, K., Gross, M., & Lohrengel, S. (2014). Henri Matisse The Cut-Outs. New York: The Museum of Modern Art.
  • Gombrich, E. H. (2015). Sanat ve Yanılsama Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Hockney, D., & Gayford, M. (2017). Resmin Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hunter, D. (1943). Papermaking The History and Technique of Ancient Craft. New York: Dover Publications.
  • Met Museum. (2022, 11 10). Manuscript Leaf with a Funeral Procession in an Initial R, from a Gradual. The Met: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/469048 adresinden alındı
  • National Archives. (2022, 09 04). Differences between Parchment, Vellum and Paper. National Archives: https://www.archives.gov/preservation/formats/paper-vellum.html adresinden alındı
  • Néret, X.-G. (2009). Henri Matisse Cut-Outs Drawing with Scissors. Köln: Taschen.
  • Percy, H. W., & Lawrence, L. S. (1922). Shellac. Technological Paper of The Bureau Standards, 278.
  • Reynolds, G., & Baetjer, K. (1996). European Miniatures in the Metropolitan Museum of Art. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • Rijks Museum. (2022, 09 02). Top View of a Child’s Fontanel | Anatomical Study of Human Skin and Nail. Rijks Museum: https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/RP-P-1914-4832 adresinden alındı
  • Royal Collaction Trust. (2022, 10 31). An old Woman called 'The Artist's Mother'. Royal Collaction Trust: https://www.rct.uk/collection/search#/15/collection/405000/an-old-woman-called-the-artists-mother adresinden alındı
  • Rylance-Watson, A. (2022, 12 03). The Citadel of Saint-Esprit, Luxembourg. Tate: https://www.tate.org.uk/art/research-publications/jmw-turner/joseph-mallord-william-turner-the-citadel-of-saint-esprit-luxembourg-r1150962 adresinden alındı
  • Say, A. (2022). Müzik Sözlüğü. (Editör: Ersin Antep). İstanbul: Islık Yayınları.
  • Schribaux, B. O., & Sönmez, N. (2011). Mübin. Ankara: Editör: Ali Artun, Galeri Nev.
  • Tate. (2022, 08 19). Gouache. Tate: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/g/gouache adresinden alındı
  • TDK. (2022, 08 19). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • Thompson, D. V. (1956). The Materials and Techniques of Medieval Painting. New York: Dover Publications.
  • Thompson, D. V. (1962). The Practice of Tempera Painting, Materials and Methods. New York: Dover Publications.
  • Wikipedia. (2023, 06 27). Wove Paper. Wikipedia The Free Encyclopedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wove_paper adresinden alındı
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alptekin Soy 0000-0001-9242-7025

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2023
Kabul Tarihi 15 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Soy, A. (2023). GUAŞ BOYA MEDYUMUNUN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ VE RESSAMI ÜZERİNDEKİ PLASTİK VE DUYGUSAL ETKİLERİ. İmgelem, 7(13), 819-838. https://doi.org/10.53791/imgelem.1381293

cc-by-nc_1.png

This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Please click here to contact the publisher.