Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rönesans’ta Sürrealizm: Bosch Ve Bruegel Sanatı Üzerine Sosyolojik Bir Bakış

Yıl 2024, , 299 - 336, 17.07.2024
https://doi.org/10.53791/imgelem.1481763

Öz

Hieronymus Bosch ve Pieter Bruegel, Rönesans döneminin en etkileyici sanatçıları olarak, evrenin ve insanlığın yaratılışını kendi benzersiz yaklaşımlarıyla işlemişlerdir. Bosch, 15. yüzyıl Hollanda Rönesansı'nda ürkütücü ve fantastik unsurlarla dolu eserler yaratırken, Bruegel ise Bosch'un bu fantastik temalarını toplum odaklı ve daha gerçekçi bir perspektifle yorumlamıştır. Bosch'un eserleri, ahlak, dindarlık ve toplumsal sapmalar üzerinden radikal bir eleştiri sunarken; Bruegel, bu eleştirileri toplumsal yozlaşma ve ahlaki düşüşle ilişkilendirerek dönemin toplumsal gerçeklerine ışık tutar. Her iki sanatçı da, dönemin katı ahlaki yargılarına meydan okur ve insan, hayvan ve bitki formlarının karmaşık doğasını gerçeküstü imgelerle tasvir eder. Bu çalışma, Hieronymus Bosch ve Pieter Bruegel'in Rönesans dönemi sanatını karşılaştırmalı olarak analiz eder. 'Dünyevi Zevkler Bahçesi' başta olmak üzere, önemli eserler üzerinden yapılan bu inceleme, sanatçıların estetik ve sosyolojik açılardan derinlemesine bir perspektif sunduğunu ortaya koyar. Bu analiz, Bosch ve Bruegel'in dönemlerini aşan sanatsal miraslarını ve toplumsal yapılar üzerine yaptıkları kapsamlı yorumları açığa çıkarır.

Kaynakça

  • Belting, H. (2002). Hieronymus Bosch, Garden of earthly delights, Prestel Publishing.
  • Bosing, W. (1994). Hieronymus Bosch, c. 1450-1516: Between Heaven and Hell, Benedikt Taschen Verlag.
  • Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Breton, A. (1924). Manifeste du surréalisme, Editions du Sagittaire.
  • Burckhardt, J. (1990). The Civilization of the Renaissance in Italy, Penguin Books.
  • Bülbül, Z. (2014). Rönesans Dönemi’nde Bir Sürrealist. ttp://www.trendsetteristanbul.com/ronesans-doneminde-bir-surrealist/ (Erişim: 14.12.2023).
  • Charles, R. H. (1903). The Book of Enoch.
  • Dalí, S. (1931). The Persistence of Memory, Museum of Modern Art, New York.
  • Den Hollander, A. A. (1997). Hieronymus Bosch, Heretic and Reformer: On the Eve of the Reformation, Journal of Medieval and Renaissance Studies, 27(2), 217-236.
  • Dixon, L. (1978). Bosch’s Garden of Earthly Delights: A Progress Report, Art Journal, 37(4), 291-298.
  • Dixon, L. (2003). Bosch, Phaidon Press.
  • Dixon, L. (2013). Hieronymus Bosch. Renaissance and Reformation. Oxford Bibliographies. https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780195399301/obo-9780195399301-0064.xml (Erişim:11.10.2023).
  • Erasmus, D. (1517). Querela Pacis.
  • Erasmus, D. (1979). In Praise of Folly, C. H. Miller (Trans.), Yale University Press.
  • Falkenburg, R. L. (2011). The land of unlikeness: Hieronymus Bosch, The Garden of Earthly Delights, W Books.
  • Fraenger, W. (1951). The Millennium of Hieronymus Bosch: Outlines of a New Interpretation, Chicago: University of Chicago Press.
  • Freud, S. (1965). The Interpretation of Dreams, New York: Avon Books.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şevin Gülpınar 0000-0001-6862-2656

Yayımlanma Tarihi 17 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 7 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gülpınar, Ş. (2024). Rönesans’ta Sürrealizm: Bosch Ve Bruegel Sanatı Üzerine Sosyolojik Bir Bakış. İmgelem(14), 299-336. https://doi.org/10.53791/imgelem.1481763