Current research paper explores the fleeting Russian avant-garde artistic movement of the first half of the 20th century known as Rayonism (Rayism or Luchizm). Comparative formalist and conceptual analyses with its contemporary movements and predecessors (Cubo-Futurism, Orphism, Cubism, Futurism) are chosen as the main methods of research as permitting some clarity based on the objectively observable elements while remaining aware of ideological connotations. The article opens up with the introduction of the movement and then proceeds with comparative analyses infused with relevant elements of historical and ideological context highlighting evident similarities and distinct unique features of Rayonism as art and idea. The article is concluded with discussion of possible reasons for the (inevitable) decline of the movement (trauma of the main artists, lack of provocative edge) as well as its conceptual weaknesses (lack of genuine innovation). Its role in the greater context of the artistic world evolution is attributed to the reconceptualization of the role of artist as scientist and providing a shift from objective representation towards pure abstraction.
Devoted to my dear wife Svetlana Pushkin and my son Sergey Pushkin.
Bu çalışmada, Rayonizm (Rayism veya Luchizm) olarak bilinen 20. yüzyılın ilk yarısının geçici Rus avangart sanatsal hareketi araştırılmaktadır. İdeolojik çağrışımların farkında kalırken nesnel olarak gözlemlenebilir unsurlara dayanan bir miktar netliğe izin veren çağdaş hareketler ve öncülleriyle (Cubo-Fütürizm, Orfizm, Kübizm, Fütürizm) karşılaştırmalı biçimci ve kavramsal analizler ana araştırma yöntemleri olarak seçilmiştir. Çalışma, hareketin tanıtılmasıyla başlamakta ve ardından Rayonizmin sanat ve fikir olarak belirgin benzerliklerini ve farklı benzersiz özelliklerini vurgulayan tarihsel ve ideolojik bağlamın ilgili unsurları ile aşılanmış karşılaştırmalı analizlerle devam etmekte ve hareketin (kaçınılmaz olarak) düşüşünün olası nedenlerinin (ana sanatçıların travması, kışkırtıcı üstünlüğün olmaması) ve kavramsal zayıflıklarının (gerçek yeniliklerin olmaması) tartışılmasıyla sona ermektedir. Çalışma, sanatsal dünya evriminin daha geniş bağlamındaki rolüne sanatçının bilim insanı olarak rolünün yeniden kavramsallaştırılmasına ve nesnel temsilden saf soyutlamaya doğru bir geçiş sağlaması bakımından önem taşımaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.