In the 20th century, with technological developments and changes in communication tools, internet technologies emerged and their usage area gradually expanded. The gradual decrease in the dependence on the concepts of time and space and the digital-based development of the internet have brought digitalization along with it. With digitalization, people spend more time in diversified and widespread online environments, share their personal information in these environments and leave traces behind. Thanks to these traces, people have become more easily observable. These traces left by people in online environments are conceptualized as “digital footprint” in the literature. The aim of this study is to determine the digital footprint awareness of communication faculty students. Data were collected from 300 individuals (95% confidence interval) selected by convenience sampling from the study population consisting of 1st and 4th year students of Atatürk University Faculty of Communication. Parametric tests were used to analyze the collected data. In addition to the digital footprint questionnaire applied within the scope of the study, a form containing questions about students' gender, age, grade level, mobile phone, internet, social media usage and duration was given. As a result of the study, it was determined that the participants' digital footprint awareness did not change before and after the training. It was observed that the digital lives of male participants were more than female participants. It was also found that there was a significant difference between digital footprint awareness and self-efficacy levels in terms of the time spent in digital environments.
Internet Digitalization Surveillance Society Digital Footprint Digital Footprint Awareness.
The data of this study were obtained with the permission of the decision number “50” taken at the meeting of Atatürk University Social and Human Sciences Ethics Committee dated 31.01.2025.
20. yüzyılda yaşanan teknolojik gelişmeler ve iletişim araçlarının uğradığı değişimlerle, internet teknolojileri ortaya çıkmış ve kullanım alanı giderek genişlemiştir. Zaman ve mekân kavramlarına olan bağımlılığın giderek azalması ve internetin sayısal tabanlı olarak gelişmesi, dijitalleşmeyi de beraberinde getirmiştir. Dijitalleşme ile insanlar, çeşitlenen ve yaygınlaşan çevrim içi ortamlarda daha fazla zaman harcamakta, kişisel bilgilerini bu ortamlarda paylaşmakta ve arkalarında izler bırakmaktadır. Bu izler sayesinde insanlar daha kolay gözetlenebilir duruma gelmiştir. Kişilerin çevrim içi ortamlarda bıraktıkları bu izler, literatürde “dijital ayak izi” olarak kavramsallaştırılmıştır. Bu çalışmanın amacı; iletişim fakültesindeki öğrencilerin, dijital ayak izi farkındalığını belirlemektir. Çevrim içi ortamlarda bırakılan dijital izlerin kişinin bugünkü ve gelecekteki yaşamanı etkileme ihtimali düşünüldüğünde, bu çalışmanın eğitim hayatının merkezinde yer alan ve toplumun yarınları olarak görülen öğrencilerin farkındalıklarının, hangi düzeyde olduğunu ortaya koyması açısından önemlidir. Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi genel evreni içerisinden, 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu çalışma evreninden, olasılıksız örneklem yöntemlerinden kolayda örnekleme ile belirlenen 300 (%95 güven aralığı ile) kişiden anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi için parametrik testlerden faydalanılmıştır. Çalışma kapsamında uygulanan dijital ayak izi anketi yanı sıra öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyleri ile cep telefonu, internet, sosyal medya kullanımları ve süreleri hakkında sorular içeren bir form verilmiştir. Çalışma neticesinde eğitim öncesi ve sonrası dönemde katılımcıların dijital ayak izi farkındalıklarının değişmediği tespit edilmiştir. Erkek katılımcılar kadın katılımcılara göre daha fazla dijital yaşantıya sahiptir. Dijital ortamlarda geçirilen süre ve öz yeterlilik düzeyleri bağlamında dijital ayak izi farkındalıkları arasında anlamlı fark olduğu da tespit edilmiştir.
İnternet Dijitalleşme Gözetim Toplumu Dijital Ayak İzi Dijital Ayak İzi Farkındalığı.
Bu çalışmanın verileri Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulu’nun 31.01.2025 tarihli toplantısında alınan “50” numaralı karar izniyle elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gençlik Sosyolojisi, İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Yeni Medya Çalışmaları |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.