Bağlamdan koparılmış bir kullanıcıya yönelik inovasyon çalışması amacına ulaşamayacaktır. Çünkü kullanıcı robot değildir. Onun tasarlanan ürünle ilgili olan veya olmayan birçok endişesi, sıkıntısı ve beklentisi vardır. Tasarımla kullanıcı arasındaki bağın kuvveti bu duyguları içine alabilme yetisiyle ilgilidir. Kullanıcın bağlamını ortaya çıkarabilmek için etnografik yöntemler arasında en etkili olanlardan bağlamsal sorgulama, ana hatları ve örnekleri ile bu makalede açıklanmıştır. Bağlamsal sorgulama; kullanıcının doğal ortamında mülakat, gözlem ve faaliyetlerinin günlük haritasını çıkarmak anlamına gelir. Evet/hayır, kısa cevap içeren, genel-geçer, yoruma açık ve kapalı uçlu soru sorulmaz. Pazar araştırmaları fikir ve kanaat bazlıdır. Kullanıcı deneyimi ise davranış temellidir. Davranışları destekleyen hikâyeler veya gözlemler araştırılır. Kişinin başından geçmiş bir hikâye anlattırılır. Kullanıcı deneyimi uzmanı bu gözlemleri yaparken kendi doğrularını ve yanlışlarını bir kenara bırakarak, tamamen objektif bir gözle kullanıcı faaliyetlerine yaklaşmalıdır. Çünkü burada amaç genel bir doğruyu ortaya çıkarmak ya da bir tezin doğruluğunu/yanlışlığını kanıtlamak değil, kullanıcının derinlerdeki isteklerini ve memnuniyetsizliklerini ortaya çıkarmak, yaratıcı düşünceleri kovalayarak bunlardan yeni fırsatlar çıkarmaktır. Faaliyet için tavsiyeler seti oluşturma amacı taşımaz, sadece test edilmek üzere hipotezler çıkartır. İnsanların yaptıkları ile söyledikleri arasındaki fark, inovasyon fırsatıdır. Bağlamsal sorgulamada kullanılan form, kullanıcının gerçekleştirdiği faaliyetleri, insan, nesne, çevre, mesaj ve servisleri anlatır. Bu süreçte kullanıcının deneyimi fiziksel, bilişsel, sosyal, kültürel ve duygusal olarak tanımlanır. Faaliyetlerin ardındaki motivasyon sebepleri öğrenilir.
Kullanıcı Kullanıcı deneyimi Etnografi Bağlam Bağlamsal sorgulama
Yazar bu çalışma için finansal destek almamıştır.
A work of innovation will not achieve its purpose for a user who is disconnected from the context. Since the user is not a robot, he has many worries, troubles, and expectations related or unrelated to the designed product. The strength of the bond between the design and the user is the ability to incorporate these feelings. In this article, contextual inquiry is explained with outlines and examples as one of the most effective ethnographic methods to reveal the context of users. Contextual inquiry means mapping the journey based on interviews, observations, and activities in the user’s natural environment. Yes/ no, short answer, general comments, and closed questions are not acceptable. The idea behind market research is based on a central idea and opinion. However, user experience is based on behavior. This study searches the stories or observations that support behavior. The aim is not to reveal a general truth or to prove the correctness of a thesis, but to reveal the wishes and dissatisfaction of the user in-depth, to pursue creative thoughts and to bring out new opportunities from this point. It does not have as a target the creation of a set of recommendations for action but it only produces hypotheses for testing. The difference between what people do and what they say is an opportunity for innovation. The form used in contextual inquiry describes the activities, the humans, the objects, the environment, the messages, the services, the user’s physical, cognitive, social, cultural, and emotional aspects and the motivation behind the activities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 87 |