Bu çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarının arkadaşlık görünümüne ilişkin görüşlerinin ele alınması amaçlanmıştır. Araştırmaya, okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş grubundan 110 çocuk katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Seçime Dayalı Sosyometri Tekniği ile Arkadaşlık Görünümü Çocuk Formu kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde, okul öncesi dönem çocuklarının en sevdikleri/sevmedikleri arkadaşlarını genellikle hem cinslerinden seçtikleri, oyunun en sevdikleri/sevmedikleri arkadaşlarını sevme/sevmeme nedenlerinin ve yapmak isteyip/istemedikleri etkinliklerin başında geldiği görülmektedir. Ayrıca küçük çocuklar en sevdikleri arkadaşları okula gelmediğinde genellikle olumsuz, sevmedikleri arkadaşları okula gelmediğinde olumlu duygular yaşayabilmekte, kendileri okula gelmediğinde de en sevdikleri/sevmedikleri arkadaşlarının benzer duygular yaşayacağını düşünmektedirler. Küçük çocukların en sevdikleri/sevmedikleri arkadaşlarıyla tartışma yaşamadıkları, yaşanan tartışmaların arkadaşlık tercihine yönelik cevaplarda olduğu gibi saldırganlık vb. sosyal olmayan davranışlar doğrultusunda yaşanabildiği görülmektedir. En sevdikleri arkadaşlarıyla tartışan çocuklar genel olarak olumsuz duygular hissederken, sevmediği arkadaşıyla tartışan çocuklar çoğunlukla bir şey hissetmediğini ifade etmiştir.
Arkadaşlık görünümü okul öncesi dönem arkadaşlıklar çocuk değerlendirmesi
The purpose of this study is to examine opinions of preschool period children concerning friendship features. 5-6 years old 110 children attending preschool education participated in the study. The Selection-Based Sociometric Technique and Friendship Features Child Form were used as the data collection tools. According to the findings, it is evident that children generally choose their mostly liked/disliked friends from the same gender, and that play is the main factor for why they like/dislike their mostly liked/disliked friends and the activities they want/don’t want to do. In addition, children usually experience negative feelings when their mostly liked friends are absent and experience positive feelings when their mostly disliked friends are absent; they believe that the friends they mostly like/dislike will have similar feelings when they themselves are absent. It is also evident that young children don’t have conflicts with their mostly liked/disliked friends, and that, as stated in the answers related to friendship preferences, conflicts occur based on unsocial behaviours such as aggressiveness. While children who argue with their mostly liked friends generally feel negative emotions, children who argue with their disliked friends state that they mostly don’t feel anything.
Friendship features, preschool period, friendships, child assessment.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |