BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF PEER SUPPORT ON ADAPTATION TO UNIVERSITY LIFE IN FIRST YEAR STUDENTS OF THE FACULTY OF HEALTH SCIENCES

Yıl 2017, Sayı: 10, 209 - 222, 01.02.2017

Öz

Peer support is a significant influence on the university life a challenging process for students. This study was conducted in a descriptive way to investigate the effect of peer support on adaptation to university life in first year students of the faculty of health sciences. The study group consisted of 274 first year students in the departments of nursing, health management, social services, nutrition and dietetics, physiotherapy and rehabilitation at the Faculty of Health Sciences. The personal information form consisting of five questions, “the Peer Support Scale” and “the Adaptation to University Life Scale” were used in collecting the data. Numbers, percentages, means, standard deviations, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis were used in analyzing the data. It was found that the peer support and adaptation to university life levels of the first year students of the Faculty of Health Sciences were higher than the average. Adaptation to university life scores of nursing students were found higher than the students in other departments. It was determined that there is a positive relationship between adaptation to university life and peer support affected adaptation to university life and 20% of the total variance of the adaptation to university life was explained by peer support.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Aladağ, M. (2009). Üniversiteye Uyum Konusunda Yürütülen Akran Danışmanlığı Programının Değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), 12-22.
  • Al- Mahrooqı, R., Denman, C., Ateeq, B.A.A. (2015). Issues in English Education in the Arab World. R. Al-Mahrooqi, Christopher Denman (Ed.), Adaptation and first year university students in the Sultanate of Oman (s. 60-82). Cambridge Scholars.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 132-145.
  • Bayrak, Ö.A., Bülbül, T. (2013). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişenlere Göre İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 3 (2), 6-20.
  • Çalışkan, T., Çınar, S. (2012). Akran Desteği: Geçerlik, Güvenirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 1-7.
  • Dyson, R., Renk, K. (2006). Freshmen Adaptation to University Life: Depressive Symptoms, Stress and Coping. Journal of Clinical Psychology, 62 (10), 1231-1244.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H.S., Bekir, H.Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamlarına Uyum Durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496.
  • Gardner, F., Johnson, A., Yudkin, P., Bowler, U., Hockley, C., Mutch, L., et al. (2004). Behavioral and Emotional Adjustment of Teenagers in Mainstream School Who Were Born Before 29 Weeks’ Gestation. Peidatrics, 114 (3), 676-682.
  • Karahan, F., Sardoğan, M.E., Özkamalı, E., Dicle, A.N. (2005). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyokültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 63-71.
  • Kaymak, D.A. (2008). Üniversite Danışmanlığında Akran Desteği: Bir Bölüm Akranlığı Projesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 22-29.
  • Kou, C.L., Turton, M.A., Lee-Hsieh, J., Tseng, H. F., & Hsu, C.L. (2007). Measuring Peer Caring Behaviors of Nursing Students: Scale Development. International Journal of Nursing Studies, 44, 105-114.
  • Mercan, Ç.S., Yıldız, S.A. (2011). Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 135-154.
  • Mudhovozi, P. (2012). Social and Academic Adjustment of First Year University Students. J Soc Sci, 33 (2), 251-259.
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13 (5), 153-171.
  • Pittman, L.D., Richmond, A. (2008). University Belonging, Friendship Quality and Psychological Adjustment during the Transition to College. The Journal of Experimental Education, 76 (4), 343-361.
  • Rickwood, D., Deane, F.P., Wilson, C.J., Ciarrochi, J. (2005). Young People’s Help Seeking for Mental Health Problems. Australian e-Journal for Advancement of Mental Health, 4 (2), 1-34.
  • Sevinç, S., Gizir, C.A. (2014). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açılarından Üniversiteye Uyumu Olumsuz Etkileyen Faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kurum ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (4), 1285-1308.
  • Şahin, İ., Fırat, N.Ş., Zoraloğlu, Y.R., Açkıgöz, K. (2009). Üniversite Öğreniclerilerinin Sorunları. New World Sciences Academy, 4 (4), 1436-1449.
  • Topkaya, N., Meydan, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37.
  • Wang, A., Chen, L., Zhao, Bo., Xu, Yan. (2006). First Year Students’ Psychological and Behavior Adaptation to College: The Role of Coping Strategies and Social Support. US- China Education Review, 5 (3), 51-57.

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ

Yıl 2017, Sayı: 10, 209 - 222, 01.02.2017

Öz

Öğrenciler için zorlu bir süreç olan üniversite yaşamına uyumda akran desteği önemli bir etkendir. Araştırma Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde akran desteğinin üniversite yaşamına uyumuna etkisini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıf hemşirelik, sağlık yönetimi, sosyal hizmet, beslenme ve diyetetik ve fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümlerinde öğrenim gören 274 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında beş sorudan oluşan kişisel bilgi formu, “Akran Desteği Ölçeği” ve “Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, One-way Anova testi, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin akran desteği ve üniversite yaşamına uyumunun ortalamanın üzerinde olduğu bulunmuştur. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin, diğer bölümlerde öğrenim gören öğrencilere göre üniversite yaşamına uyum puanları daha yüksek bulunmuştur. Üniversite yaşamına uyum ile akran desteği arasında pozitif ilişki olduğu ve üniversite yaşamına uyum toplam varyansının % 20’sinin akran desteği ile açıklandığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Aladağ, M. (2009). Üniversiteye Uyum Konusunda Yürütülen Akran Danışmanlığı Programının Değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), 12-22.
  • Al- Mahrooqı, R., Denman, C., Ateeq, B.A.A. (2015). Issues in English Education in the Arab World. R. Al-Mahrooqi, Christopher Denman (Ed.), Adaptation and first year university students in the Sultanate of Oman (s. 60-82). Cambridge Scholars.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 132-145.
  • Bayrak, Ö.A., Bülbül, T. (2013). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişenlere Göre İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 3 (2), 6-20.
  • Çalışkan, T., Çınar, S. (2012). Akran Desteği: Geçerlik, Güvenirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 1-7.
  • Dyson, R., Renk, K. (2006). Freshmen Adaptation to University Life: Depressive Symptoms, Stress and Coping. Journal of Clinical Psychology, 62 (10), 1231-1244.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H.S., Bekir, H.Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamlarına Uyum Durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496.
  • Gardner, F., Johnson, A., Yudkin, P., Bowler, U., Hockley, C., Mutch, L., et al. (2004). Behavioral and Emotional Adjustment of Teenagers in Mainstream School Who Were Born Before 29 Weeks’ Gestation. Peidatrics, 114 (3), 676-682.
  • Karahan, F., Sardoğan, M.E., Özkamalı, E., Dicle, A.N. (2005). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyokültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 63-71.
  • Kaymak, D.A. (2008). Üniversite Danışmanlığında Akran Desteği: Bir Bölüm Akranlığı Projesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 22-29.
  • Kou, C.L., Turton, M.A., Lee-Hsieh, J., Tseng, H. F., & Hsu, C.L. (2007). Measuring Peer Caring Behaviors of Nursing Students: Scale Development. International Journal of Nursing Studies, 44, 105-114.
  • Mercan, Ç.S., Yıldız, S.A. (2011). Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 135-154.
  • Mudhovozi, P. (2012). Social and Academic Adjustment of First Year University Students. J Soc Sci, 33 (2), 251-259.
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13 (5), 153-171.
  • Pittman, L.D., Richmond, A. (2008). University Belonging, Friendship Quality and Psychological Adjustment during the Transition to College. The Journal of Experimental Education, 76 (4), 343-361.
  • Rickwood, D., Deane, F.P., Wilson, C.J., Ciarrochi, J. (2005). Young People’s Help Seeking for Mental Health Problems. Australian e-Journal for Advancement of Mental Health, 4 (2), 1-34.
  • Sevinç, S., Gizir, C.A. (2014). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açılarından Üniversiteye Uyumu Olumsuz Etkileyen Faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kurum ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (4), 1285-1308.
  • Şahin, İ., Fırat, N.Ş., Zoraloğlu, Y.R., Açkıgöz, K. (2009). Üniversite Öğreniclerilerinin Sorunları. New World Sciences Academy, 4 (4), 1436-1449.
  • Topkaya, N., Meydan, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37.
  • Wang, A., Chen, L., Zhao, Bo., Xu, Yan. (2006). First Year Students’ Psychological and Behavior Adaptation to College: The Role of Coping Strategies and Social Support. US- China Education Review, 5 (3), 51-57.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA67DM74VC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilgen Özlük Bu kişi benim

Ayfer Karaaslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Özlük, B., & Karaaslan, A. (2017). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(10), 209-222.
AMA Özlük B, Karaaslan A. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ. INES Journal. Şubat 2017;(10):209-222.
Chicago Özlük, Bilgen, ve Ayfer Karaaslan. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 10 (Şubat 2017): 209-22.
EndNote Özlük B, Karaaslan A (01 Şubat 2017) SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 10 209–222.
IEEE B. Özlük ve A. Karaaslan, “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ”, INES Journal, sy. 10, ss. 209–222, Şubat 2017.
ISNAD Özlük, Bilgen - Karaaslan, Ayfer. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 10 (Şubat 2017), 209-222.
JAMA Özlük B, Karaaslan A. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ. INES Journal. 2017;:209–222.
MLA Özlük, Bilgen ve Ayfer Karaaslan. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 10, 2017, ss. 209-22.
Vancouver Özlük B, Karaaslan A. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMUNDA AKRAN DESTEĞİNİN ETKİSİ. INES Journal. 2017(10):209-22.