BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF CLASSROOM TEACHERS’ OPINIONS RELATING TO TEACHING PROFESSION

Yıl 2017, Sayı: 12, 94 - 105, 01.06.2017

Öz

Aim of this research is to evaluate classroom teachers’ opinions relating to teaching profession. This research’s study group consists 36 classroom teachers working in Diyarbakır in 2016-2017 educational year. Qualitative research method is used in this research. Research’s data was gatheredby using semi-structured interview form and all of the gathered data is content-analysed. According to the results of the research, the main reasons of teachers’ negative opinions relating to teaching profession can be listed as; low-paid salary, discredit in society, working under difficult conditions. Besides, the main reasons of having positive opinions can be listed as; favorable working hours and its being suitable for women.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. Sönmez, V. (ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (ss. 191–230). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataklı, A. (1996). İlkokul öğretmenliğinde kişisel niteliklerin ve işe güdülenmenin önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi. 221.
  • Bek, Yıldıray (2007). Öğretmenin toplumsal/mesleki rolleri ve statüsü. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Çelikten, M. & Can, N. (2003). Yönetici, öğretmen ve veli gözüyle ideal öğretmen, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-267.
  • Çermik, H., Doğan, B. & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. & Şimşek, S. (2000), “PAÜ Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler”, II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniv. Çanakkale.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M., Bayrak, R. & Yalçın, M., (2005). Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9. 1–10
  • Karamustafaoğlu, O. & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve Öğretmen Adayları Arasında Öğretmenlik Mesleğine Verilen Değer Üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 35-49.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ocak, G. & Gündüz, M. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri (2. Baskı). Ocak, G. (ed.), Öğretmenlik mesleğinin genel sorumluluk ve yeterlikleri (ss. 403-424). Ankara: Pegam A Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, (149), 12-18.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 94 - 105, 01.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşlerini değerlendirmeye yöneliktir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde görev yapan 36 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanılmış olup elde edilen verilerin içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin düşük ücret almaları, toplumda itibarsızlaştırılmaları ve zor koşullarda çalışıyor olmaları öğretmenlik mesleğine ilişkin olumsuz görüşlere sahip olmalarının nedenleri olarak görülmüştür. Bunun yanında, olumlu görüşlere sahip olan öğretmenlerin nedenleri arasında ise uygun çalışma saatleri ve kadınlar için ideal bir meslek olması görülmüştür. Ayrıca ücretli öğretmenlik gibi uygulamaların, öğretmenlerin mesleklerine ilişkin algılarını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Bu uygulama, öğretmenlik mesleğinin herkes tarafından yapılabilecek basit bir meslek olarak algılanmasına neden olmaktadır. Çünkü bir doktorun alternatifi olarak ‘’ücretli doktor’’, bir mühendisin alternatifi olarak ‘’ücretli mühendis’’, bir avukatın alternatifi olarak da ‘’ücretli avukat’’ uygulamaları bulunmamaktadır. Bu durum, öğretmenlerimizin mesleklerine ilişkin olumsuz bir algıya sahip olmasına neden olmaktadır.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. Sönmez, V. (ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (ss. 191–230). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataklı, A. (1996). İlkokul öğretmenliğinde kişisel niteliklerin ve işe güdülenmenin önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi. 221.
  • Bek, Yıldıray (2007). Öğretmenin toplumsal/mesleki rolleri ve statüsü. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Çelikten, M. & Can, N. (2003). Yönetici, öğretmen ve veli gözüyle ideal öğretmen, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-267.
  • Çermik, H., Doğan, B. & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. & Şimşek, S. (2000), “PAÜ Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler”, II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniv. Çanakkale.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M., Bayrak, R. & Yalçın, M., (2005). Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9. 1–10
  • Karamustafaoğlu, O. & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve Öğretmen Adayları Arasında Öğretmenlik Mesleğine Verilen Değer Üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 35-49.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ocak, G. & Gündüz, M. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri (2. Baskı). Ocak, G. (ed.), Öğretmenlik mesleğinin genel sorumluluk ve yeterlikleri (ss. 403-424). Ankara: Pegam A Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, (149), 12-18.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA25GG49CC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serdar Erkuş Bu kişi benim

Cemil İnan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Erkuş, S., & İnan, C. (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(12), 94-105.
AMA Erkuş S, İnan C. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. Haziran 2017;(12):94-105.
Chicago Erkuş, Serdar, ve Cemil İnan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12 (Haziran 2017): 94-105.
EndNote Erkuş S, İnan C (01 Haziran 2017) SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 94–105.
IEEE S. Erkuş ve C. İnan, “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, INES Journal, sy. 12, ss. 94–105, Haziran 2017.
ISNAD Erkuş, Serdar - İnan, Cemil. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 (Haziran 2017), 94-105.
JAMA Erkuş S, İnan C. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2017;:94–105.
MLA Erkuş, Serdar ve Cemil İnan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12, 2017, ss. 94-105.
Vancouver Erkuş S, İnan C. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2017(12):94-105.