BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSING PRE-SCHOOL TEACHERS’ OPINIONS, ABOUT CLASSROOM BOOK CENTERS

Yıl 2017, Sayı: 12, 143 - 155, 01.06.2017

Öz

In this research, it is aimed to analyse the opinions of the teachers, working in preschools, about the book centers in the class-rooms. This research covers 39 state pre-school teachers from Bingol City Centre, whom voluntarily joined to the research. The data of the research were collected through a semi-structured "Teacher Interview Form" developed by the researchers and a "Personal Information Form" in which the teachers' personal information was included. “Interview technique” was used as a method from qualitative research methods. One of the teachers who participated in the research stated that there was no book center in her classroom. The other 38 teachers stated that the book centers in their classrooms were sufficient for preschool education in terms of the number of books, the contents of the books, the layout of the book centers and the dimensions of the books Those 38 teachers indicated that they consider the developmental characteristics of the students, the age of the students, teacher’s own daily plan, and the contents of the books when choosing books for the centers. And it is concluded that variety of the books in the centers are inadequate. According to these results, improvements can be suggested around the functionality of the book centers.

Kaynakça

  • Akın, N. (1998). Okul Öncesi Kurum Öğretmenlerinin Çocuk Kitaplarına Karşı Tutum Ve Davranışlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aral N., Kandır A. & Yaşar M. C. (2001).Okulöncesi Eğitimi İ. Ya-Pa Yayıncılık, İstanbul, Ağustos
  • Aral, N. ve Baran, G. (2011). Çocuk gelişimi. İstanbul: Ya- Pa Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı Niye Sevmiyoruz? Üniversite Öğrencileri İle Mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Arifoğlu, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal kitaplarındaki görsellerin semantik açıdan incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Aysu, B. & Aral, N. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğrenme Merkezleri Hakkındaki Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi. Eylül 2016 Cilt:24 No:5 Kastamonu Eğitim Dergisi 2561-2574
  • Baker, L., Scher, D., & Mackler, K. (1997). Home And Family İnfluences On Motivations For Reading. Educational Psychologist, 32(2), 69-82.
  • Bika, A. (1996). Defining Elements İn The Planing Of Early Childhood (Clasrooms) As Parameters İn The Development And Education Of The Child. 6 Th Europen Conference On The Quality Of Early Childhood Education. September. 1-4. 5 Ağustos 2012 Tarihinde Http://Www.Eric.Ed.Gov/Erıcdocs/Data/Ericdocs2sql/Content_Storage_01/0000019b/80/ 16/02/29.Pdf Sayfasından Erişilmiştir.)
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö.E., Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.11.Baskı.Ankara.
  • Çelik, M. ,& Kök, M . (2010). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı Ve Donanımının Önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 158-170.
  • Demircan, C. (2006). TÜBİTAK Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.Cilt:2,Sayı 1. Ss.12-27.Haziran.
  • Gündüz- Şentürk, S. (2015). Okul öncesi dönem çocukları için basılan resimli öykü kitaplarının toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargılar yönünden incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Jalongo, M.R. (1993). Young Children And Picture Books. NAEYC: Literature From Infancy To Six.
  • Kuzu, T.S. (2002). Öykünün Çocuğun Bilişsel Ve Duyuşsal Gelişimine Katkısı Bağlamında Öykü Seçimi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 95-105.
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: TC. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Oğuzkan Ş., Tezcan E., Tür G. & Demiral Ö. (1999).Okul Öncesinde Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri. Ya-Pa Yayıncılık, İstanbul, Eylü11999
  • Ölçer, E. (2003). Türkiye masallarındaki toplumsal cinsiyet ve mekan ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemirci, F. (2000). Kitapların Dünyasında Çocuk Çocuğun Dünyasında Kitaplar. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 226-232.
  • Pektaş, D. (2015). Okul öncesi dönem resimli çocuk kitaplarındaki dil sanatlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sanacore, J. (2006). Nurturing Lifetime Readers. Childhood Education, 83(1), 33-37.
  • Sever, S. (1995). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal Ve Eğitsel Özellikler. Abece Dergisi, 107, 14-15.
  • Tuncer, H. & Yarımcı, M. (2000).Çocuk Edebiyatı. ME Yayınlan, ABC Matbaacılık, Ankara.
  • Tür, G. (1999).Okulöncesi Eğitimde Kitap Seçimi.(Gazi Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı), Ya-Pa Yayınlan, İstanbul.
  • Uzmen S. & Mağden D.(2002). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Prososyal Davranışlarının Resimli Çocuk Kitapları İle Desteklenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl : 2002, Sayı 15, Sayfa : 193-212
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Zengin, Y ve Zengin, N. (2008). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Ankara: Truva Yayınları.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 143 - 155, 01.06.2017

Öz

Bu araştırmada, Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarda bulunan kitap merkezleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Bingöl İl Merkezi’nde bulunan Milli Eğitim Müdür-lüğü’ne bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmaya gönüllü olarak katılan 39 öğretmen ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın temel dayanağı olan veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen, öğretmenlerin kitap merkezleri hakkındaki görüşlerini belirlemeye yönelik yarı yapılandırılmış “Öğretmen Görüşme Formu” ve okul öncesi öğretmenlerinin kişisel bilgilerinin yer aldığı “Kişisel Bilgi Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 1 tanesi sınıfında kitap merkezi olmadığını, diğer 38 öğretmende sınıflarında kitap merkezinin bulunduğunu ve kitap merkezlerindeki kitap sayısının, kitapların içeriğini, kitap merkezlerinin düzenini ve kitapların boyutlarını okul öncesi eğitime uygunluğunu yeterli gördüğü görülmüştür. Sınıfında kitap merkezi bulunan okul öncesi öğretmenleri sınıflardaki kitap merkezleri için kitap seçimi yaparken çocukların gelişimsel özelliklerini, çocuğun yaşını, günlük hazırladıkları planı ve kitabın içeriğini göz önünde bulundurduklarını ve kitap merkezindeki kitapların türlerini yetersiz buldukları sonucuna varılmıştır. Bu sonuçlara göre, okul öncesi eğitim kurumlarında bulunan kitap merkezlerinin daha işlevsel olması ve kitap merkezleri ile kitapların daha kullanışlı hale getiril-mesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Akın, N. (1998). Okul Öncesi Kurum Öğretmenlerinin Çocuk Kitaplarına Karşı Tutum Ve Davranışlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aral N., Kandır A. & Yaşar M. C. (2001).Okulöncesi Eğitimi İ. Ya-Pa Yayıncılık, İstanbul, Ağustos
  • Aral, N. ve Baran, G. (2011). Çocuk gelişimi. İstanbul: Ya- Pa Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı Niye Sevmiyoruz? Üniversite Öğrencileri İle Mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Arifoğlu, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal kitaplarındaki görsellerin semantik açıdan incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Aysu, B. & Aral, N. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğrenme Merkezleri Hakkındaki Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi. Eylül 2016 Cilt:24 No:5 Kastamonu Eğitim Dergisi 2561-2574
  • Baker, L., Scher, D., & Mackler, K. (1997). Home And Family İnfluences On Motivations For Reading. Educational Psychologist, 32(2), 69-82.
  • Bika, A. (1996). Defining Elements İn The Planing Of Early Childhood (Clasrooms) As Parameters İn The Development And Education Of The Child. 6 Th Europen Conference On The Quality Of Early Childhood Education. September. 1-4. 5 Ağustos 2012 Tarihinde Http://Www.Eric.Ed.Gov/Erıcdocs/Data/Ericdocs2sql/Content_Storage_01/0000019b/80/ 16/02/29.Pdf Sayfasından Erişilmiştir.)
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö.E., Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.11.Baskı.Ankara.
  • Çelik, M. ,& Kök, M . (2010). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı Ve Donanımının Önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 158-170.
  • Demircan, C. (2006). TÜBİTAK Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.Cilt:2,Sayı 1. Ss.12-27.Haziran.
  • Gündüz- Şentürk, S. (2015). Okul öncesi dönem çocukları için basılan resimli öykü kitaplarının toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargılar yönünden incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Jalongo, M.R. (1993). Young Children And Picture Books. NAEYC: Literature From Infancy To Six.
  • Kuzu, T.S. (2002). Öykünün Çocuğun Bilişsel Ve Duyuşsal Gelişimine Katkısı Bağlamında Öykü Seçimi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 95-105.
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: TC. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Oğuzkan Ş., Tezcan E., Tür G. & Demiral Ö. (1999).Okul Öncesinde Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri. Ya-Pa Yayıncılık, İstanbul, Eylü11999
  • Ölçer, E. (2003). Türkiye masallarındaki toplumsal cinsiyet ve mekan ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemirci, F. (2000). Kitapların Dünyasında Çocuk Çocuğun Dünyasında Kitaplar. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 226-232.
  • Pektaş, D. (2015). Okul öncesi dönem resimli çocuk kitaplarındaki dil sanatlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sanacore, J. (2006). Nurturing Lifetime Readers. Childhood Education, 83(1), 33-37.
  • Sever, S. (1995). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal Ve Eğitsel Özellikler. Abece Dergisi, 107, 14-15.
  • Tuncer, H. & Yarımcı, M. (2000).Çocuk Edebiyatı. ME Yayınlan, ABC Matbaacılık, Ankara.
  • Tür, G. (1999).Okulöncesi Eğitimde Kitap Seçimi.(Gazi Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı), Ya-Pa Yayınlan, İstanbul.
  • Uzmen S. & Mağden D.(2002). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Prososyal Davranışlarının Resimli Çocuk Kitapları İle Desteklenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl : 2002, Sayı 15, Sayfa : 193-212
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Zengin, Y ve Zengin, N. (2008). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Ankara: Truva Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA69NP62VR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suna Tarkoçin Bu kişi benim

Besime BİLMEZ Gül Kadan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Tarkoçin, S., & Kadan, B. B. G. (2017). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(12), 143-155.
AMA Tarkoçin S, Kadan BBG. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. INES Journal. Haziran 2017;(12):143-155.
Chicago Tarkoçin, Suna, ve Besime BİLMEZ Gül Kadan. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12 (Haziran 2017): 143-55.
EndNote Tarkoçin S, Kadan BBG (01 Haziran 2017) OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 143–155.
IEEE S. Tarkoçin ve B. B. G. Kadan, “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”, INES Journal, sy. 12, ss. 143–155, Haziran 2017.
ISNAD Tarkoçin, Suna - Kadan, Besime BİLMEZ Gül. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 (Haziran 2017), 143-155.
JAMA Tarkoçin S, Kadan BBG. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. INES Journal. 2017;:143–155.
MLA Tarkoçin, Suna ve Besime BİLMEZ Gül Kadan. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12, 2017, ss. 143-55.
Vancouver Tarkoçin S, Kadan BBG. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA GÖ-REV YAPAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRET-MENLERİNİN SINIFLARDA BULUNAN KİTAP MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. INES Journal. 2017(12):143-55.