BibTex RIS Kaynak Göster

PRE-SERVICE MIDDLE SCHOOL MATHEMATICS TEACHERS’ FUNCTIONAL THINKING ABILITIES IN SOLVING PROBLEMS

Yıl 2017, Sayı: 13, 311 - 321, 01.08.2017

Öz

Since the development of functional thinking do not only take place in secondary or university grades, but also in the elementary grades, the function concept plays an important role in mathematics curriculums for all grades. So middle school mathematics teachers’ functional thinking abilities have an effect on the development of functional thinking in middle grades. The purpose of the study is to investigate pre-service middle school mathematics teachers’ functional thinking abilities in the context of problem solving. In this qualitative study, participants were 10 volunteer pre-service middle school mathematics teachers who completed mathematics courses in Middle School Mathematics Teaching Program. For clinical interviews, real world problems were used in the context of one variable function. Data was analyzed qualitatively. According to the results, it was seen that pre-service middle school mathematics teachers did not have sufficient functional thinking abilities in problem solving to develop this ability in their teaching experience.

Kaynakça

  • Blanton, M. L. & Kaput, J. J. (2004). Elementary grades students' capacity for functional thinking. In M. Jonsen Hoines & A. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol.2, pp.135- 142). Bergen, Norway: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Blanton, M. L., Levi, L., Crites, T. & Dougherty, B. J. (2011). Developing essential understandings of algebraic thinking, Grades 3-5. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2011). Functional Thinking as a Route Into Algebra in the Elementary Grades. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 5-23): Springer Berlin Heidelberg.
  • Cai, J. & Knuth, E. (2011). Introduction. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 5-23): Springer Berlin Heidelberg.
  • Clement, J. (2000). Analysis of clinical interviews: Foundations and model viability. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 547-589). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Clement, L. L. (2001). What do students really know about functions? The National Council of Teachers of Mathematics, 94(9), 745-748.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (p. 133-163). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates/Taylor &Francis Group.
  • Warren, E. A., Cooper, T. J., & Lamb, J. T. (2006). Investigating functional thinking in the elementary classroom: Foundations of early algebraic reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 25, 208-223.
  • Watson, A. & Harel, G. (2013). The role of teachers’ knowledge of functions in their teaching: A conceptual approach with illustrations from two cases. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 13(2), 154-168.

ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ

Yıl 2017, Sayı: 13, 311 - 321, 01.08.2017

Öz

Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında gerçek yaşam durumlarını anlamak için fonksiyonel düşünme gereklidir. Fakat fonksiyonel düşünmenin gelişimi sadece lise ve üniversite düzeylerinde gerçekleşmemekte, ilköğretim düzeyinde başlamaktadır. Bu nedenle fonksiyon kavramı tüm düzeylerdeki matematik müfredatlarında önemli rol oynamaktadır. Ortaokul matematik öğretmenlerinin fonksiyonel düşünme becerilerinin gelişimindeki rolü düşünüldüğünde, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının problem çözme bağlamında fonksiyonel düşünme becerilerini incelemeyi amaçlayan bu çalışma önem kazanmaktadır. Nitel desenlenen çalışmada bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında ilk iki yıldaki matematik derslerini tamamlamış öğretmen adaylarından gönüllü on öğretmen adayı ile klinik görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Klinik görüşmelerde tek değişkenli fonksiyonlar bağlamında gerçek yaşam problemleri kullanılmıştır. Veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları mesleki yaşamlarında fonksiyonel düşünmeyi geliştirme konusunda önemli role sahip olacak ortaokul matematik öğretmen adaylarının problem çözmede yeterli fonksiyonel düşünme becerisine sahip olmadıklarını, problem bağlamında değişen nicelikler arası fonksiyonel ilişkiyi çeşitli biçimlerde temsil edemedikleri gibi nicelikleri tanıma konusunda güçlük yaşayan öğretmen adaylarının var olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Blanton, M. L. & Kaput, J. J. (2004). Elementary grades students' capacity for functional thinking. In M. Jonsen Hoines & A. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol.2, pp.135- 142). Bergen, Norway: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Blanton, M. L., Levi, L., Crites, T. & Dougherty, B. J. (2011). Developing essential understandings of algebraic thinking, Grades 3-5. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2011). Functional Thinking as a Route Into Algebra in the Elementary Grades. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 5-23): Springer Berlin Heidelberg.
  • Cai, J. & Knuth, E. (2011). Introduction. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 5-23): Springer Berlin Heidelberg.
  • Clement, J. (2000). Analysis of clinical interviews: Foundations and model viability. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 547-589). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Clement, L. L. (2001). What do students really know about functions? The National Council of Teachers of Mathematics, 94(9), 745-748.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (p. 133-163). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates/Taylor &Francis Group.
  • Warren, E. A., Cooper, T. J., & Lamb, J. T. (2006). Investigating functional thinking in the elementary classroom: Foundations of early algebraic reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 25, 208-223.
  • Watson, A. & Harel, G. (2013). The role of teachers’ knowledge of functions in their teaching: A conceptual approach with illustrations from two cases. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 13(2), 154-168.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA82NH36RN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tangül Kabael Bu kişi benim

Başak Barak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Kabael, T., & Barak, B. (2017). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(13), 311-321.
AMA Kabael T, Barak B. ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ. INES Journal. Ağustos 2017;(13):311-321.
Chicago Kabael, Tangül, ve Başak Barak. “ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 13 (Ağustos 2017): 311-21.
EndNote Kabael T, Barak B (01 Ağustos 2017) ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 13 311–321.
IEEE T. Kabael ve B. Barak, “ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ”, INES Journal, sy. 13, ss. 311–321, Ağustos 2017.
ISNAD Kabael, Tangül - Barak, Başak. “ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 13 (Ağustos 2017), 311-321.
JAMA Kabael T, Barak B. ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ. INES Journal. 2017;:311–321.
MLA Kabael, Tangül ve Başak Barak. “ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 13, 2017, ss. 311-2.
Vancouver Kabael T, Barak B. ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PROBLEM ÇÖZMEDEKİ FONKSİYONEL DÜŞÜNME BECERİLERİ. INES Journal. 2017(13):311-2.