IRKÇI REKLAMLARA
YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMUNUN SATIN ALMA DAVRANIŞINDAKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA([1])
Yüksek Lisans
Öğrencisi Dudu ÖZTÜRK**
Dr. Öğretim Üyesi
Özlem DUĞAN***
ÖZET
Günümüzde hakkında en fazla konuşulan
iletişim araçlarından biri de reklamlardır. Reklam, kitle iletişim araçlarını
kullanarak hedef kitlesine mesajı ulaştırmaktadır. Ancak bazı markalar
reklamlarını hedef kitleye ulaştırırken hedef kitlenin özelliklerinin iyi
analiz edilmemesi nedeniyle krizlerle karşı karşıya kalabilmektedir. Bu durumda
markalar, hedef kitlenin beğenisini kazanmak isterken tepkisi ile
karşılaşmaktadır. Hedef kitlenin tepkisini çeken reklam konularından biri de
ırkçılık konusudur. Kamuoyu ve özellikle hedef kitle tarafından ırkçılık
yaptığı gerekçesiyle bazı markaların reklamları tepki almaktadır. Bu durumda
markalar reklamlarını yayından kaldırmakta, hedef kitleden özür dilemekte ve
reklamda verilmek istenen mesajın yanlış anlaşıldığı belirtilmektedir. Marka bu
süreçte imajını tekrar inşa etmeye çalışsa da tüketicilerin reklama yönelik
olumlu veya olumsuz tutumları onların davranışını belirlemekte, tüketici markaya
karşı tepkisini markanın ürünlerini satın almayarak da ortaya koyabilmektedir. Hiç
şüphesiz markalar ürünlerinin satın alınmaması yönündeki bir davranışı kabul
etmek istemez. Bu bağlamda çalışmada bir markanın ırkçılık yaptığı gerekçesiyle
eleştirilen ve tepki alan bir reklamı üzerinden tüketicinin satın alma davranışındaki
rolü araştırılmıştır. Çalışmada 400 anket değerlendirilmiştir. Anket
analizlerinden elde edilen verilere göre, reklama yönelik tutumlar ile satın
alma karar süreci arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu sonucu elde edilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Reklam,
Irkçılık, Tüketici Satın Alma Davranışı.
A RESEARCH ON
THE ROLE OF CONSUMER ATTITUDE FOR RACIST ADS IN PURCHASING BEHAVIOR
ABSTRACT
One of the most
talked about communication tools today is advertising. The advertisement
conveys the message to its target audience by using mass media. However, some
brands may face crises due to poor analysis of the characteristics of the
target audience while delivering their ads to the target audience. In this
case, the brands, the target audience wants to gain appreciation while
encountering. One of the advertising issues that has attracted the reaction of
the target group is racism. The ads of some brands are getting reaction because
of the public opinion and especially racism by the target audience. In this
case, brands take their ads off the air, apologize to the target audience and
misrepresent the message that is intended to be given in the advertisement.
Although the brand tries to rebuild its image in this process, the positive or
negative attitudes of consumers determine their behavior and the consumer can
react to the brand by not buying the products of the brand. Certainly, brands
do not want to accept a behavior that their products are not purchased. In this
context, the role of consumer in purchasing behavior was investigated through a
commercial which was criticized and reacted for the reason that a brand is
doing racism. 400 questionnaires were evaluated in the study. According to the data obtained from
the survey analysis, the relationship between the attitudes towards advertising
and the purchasing decision process is significant.
Keywords: Advertising, Racism, Consumer
Purchasing Behavior.
[1] Bu makale Dr.
Öğretim Üyesi, Özlem Duğan danışmanlığında Yüksek Lisans öğrencisi Dudu Öztürk
tarafından yürütülmekte olan aynı isimli tez çalışmasından türetilmiştir.
*** Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler
ve Reklamcılık Bölümü, ozlem.dugan@usak.edu.tr
Başlık
Özet
Anahtar Kelimeler
Abstract
Keywords
Giriş
Teorik kısım
Uygulama kısmı (Makaleye göre değişir)
Sonuç ve Tartışma
Kaynakça
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |