Ağ toplumu, internet sayesinde gelişen dijital iletişim teknolojilerinin günlük etkileşimlere yansıması, onları kapsaması ve kendi dijital dünyasına dâhil etmesi sonucunda şekillenmiştir. İnternet, kendi seslerini duyuramayan, üstelik devletlerin veya bürokrasinin mağduru olmuş sessiz yığınlar için bir bakıma seslerini duyurdukları en etkili mecra olmuştur. Ağ toplumu, hem politik hem sosyolojik ve hem de ekonomik etkileri olan bir mecra olarak gelişimini sürdürmektedir. Ağ toplumunun yükselişi ve kullanıcı sayısının artması ile kitleler internette, gerçek yaşamlarında inşa edemedikleri ortamları ve özgürce fikir alışverişinde bulunabilecekleri paylaşım platformları oluşturmuşlardır. Ağ toplumunun temeli bu platformların etkili olmasına dayanmaktadır. Ağ toplumunda birçok politik meselenin yanında, günlük ve gündeme dair basit ya da eğlence içerikli konular da tartışılabilmektedir. Ancak bireylerin birçok sorusunun yanıtı olan, bilgiyi edinme, taşıma ve aktarma süreçlerini bünyesinde barındıran ağ toplumu, aynı zamanda gerçekliğin yeniden kurgulandığı bir iletişim biçimi ve parasosyal etkileşimin merkezine dönüşebilmektedir. Parasosyal etkileşim en temel ifade ile gerçek bireylerin, medya dünyasında yer edinmiş olan gerçek veya kurgusal karakterler ile bağ kurması, onların bazı kişisel ve belirli özellikleri ile kendininkileri özdeşleştirmesi ve bu karakterlere hayranlık duygusu beslemesidir. Günümüz dijital ağ toplumu iletişiminin bir hayli ilerlemiş olması sayesinde, kişilerin bu gibi duygu düşüncelerini ifade etme ortamı da internet haline gelmiştir. Bu çalışmada ağ toplumu ve parasosyal etkileşim kavramları Twitter kullanıcılarının MasterChef isimli program ve bu programın ana karakterleri hakkındaki yargılarını incelemeye odaklanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiş ve MaxQda programından yararlanılarak Twitter platformundan elde edilen veriler analize tabi tutulmuştur. Çalışmada kullanıcıların, izledikleri karakterler ile parasosyal etkileşime girebildikleri, onların sorunları ile üzülüp, başarıları ile sevindikleri ve onları benimseyebildikleri sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |