Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EMPATİNİN SİYASAL KATILIM ÜZERİNE ETKİSİ: SEÇMENLERİN SOSYAL MEDYADAKİ KATILIM DAVRANIŞLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 509 - 524, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.866716

Öz

Sosyal mecralara giderek bağımlı hale gelen günümüz insanları, birbirlerini daha çok anlamaya, tanımaya ve iletişim kurmaya ihtiyaç duymaya başlamıştır. Dolayısıyla sosyal mecralarda bireylerin huzur ve barış içerisinde iletişim kurmaları için olay ve davranışları başkalarının penceresinden bakabilme becerilerini kazanmaları gerekmektedir. Bireylerin önyargılardan uzaklaşarak hoşgörülü olmaları ve farklılıkları görebilmeleri ise iletişimin temelini oluşturmaktadır. Bu sebeple, tüm bu yargıları barındıran empati kavramı araştırmacılar tarafından en çok ilgi duyulan ve tartışılan kavramların başında gelmektedir. Bu bağlamda mevcut çalışmanın amacı, bireylerin empati düzeyleri ile sosyal medyada siyasal katılım davranışları arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Bu kapsamda araştırmanın evrenini ise Uşak seçmenleri oluşturmaktadır.
Empatiye ait bu kavramsallaştırmalardan da anlaşılacağı üzere öz olarak empati farklı insanların duygu ve düşüncelerini anlamayı gerektirmektedir. Politik mecralar söz konusu olduğunda empati duygusuna sahip yurttaşların birlikte hareket etme ve toplumsal beklentileri bireysel menfaatlerin önüne alması beklenmektedir. Dolayısıyla seçmenlerin bireysel empati tutumlarının siyasal katılım davranışları üzerinde etkili bir faktör olduğu varsayılabilir. Öte yandan, empati ve siyasal katılım kavramları arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların kısıtlı olması açısından sunulan araştırma önem taşımaktadır. Ayrıca siyasal katılım faaliyetlerini inceleyen araştırmalar yönetsel beklentilerin görünür kılınmasına da katkı sunmaktadır. Dolayısıyla bu çalışma vesilesiyle bireylerin siyasal katılım davranışları altında yatan beklentiler toplumsal bir merkezde mi yoksa daha öznel bir daire de mi toplandığı da ortaya koyulacaktır.
Sonuçlar; seçmenlerin empati düzeylerinin, sosyal medyadaki siyasal katılım davranışlarını negatif yönde etkilediğini göstermektedir. Öte yandan “bilişsel empati”, “algısal empati” ve “politik söylem” alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca seçmenlerin yaşı arttıkça siyasal katılma davranışlarında bir azalma söz konusudur. Bir diğer dikkat çeken bulgu ise; seçmenlerin çevrimiçi olma sürelerinin artması ile birlikte daha fazla politik söylemde bulunmalarıdır.

Kaynakça

  • Achim, A. M., Ouellet, R., Roy, M. A., & Jackson, P. L. (2011). Assessment of empathy in first-episode psychosis and meta-analytic comparison with previous studies in schizophrenia. Psychiatry research, 190(1), 3-8.
  • Ançel, G. (2006). Developing Empathy İn Nurses: An Inservice Training Program. Archives of Psychiatric Nursing, 20 (6): 249-257.
  • Balcı, Ş., & Sarıtaş, H. (2015). Facebook ve siyasal katılım: 2014 yerel seçimleri araştırması. Türkiyat Araştırmaları Dergisi- 551-535.
  • Bas-Sarmiento, P., Fernández-Gutiérrez, M., Baena-Baños, M., Correro-Bermejo, A., Soler-Martins, P. S., & de la Torre-Moyano, S. (2020). Empathy training in health sciences: A systematic review. Nurse Education in Practice, 102739. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102739
  • Batar, Y., (2005). Örgün Eğitimde Empatik Yaklaşım, S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Din Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya. Book, H. E. (1988). Empathy: Misconceptions and misuses in psychotherapy. American Journal of Psychiatry, 145(4), 420-424.
  • Brems, C., (1988). Dimensionality of empathy and its correlates. Scientific American, 206: 139-148.
  • Chlopan Be, Mccaın M, Carbonell J, Hagen R (1985). Empathy: Review of available measures. Journal of Personality and Social Psychology, 48 (3): 635-653.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin, H. K., Küçük, E., & Albayrak, D. (2012). Sosyal medyanın politik katılım ve hareketlerdeki rolü. Akademik Bilişim, 3. Decety, J., Smith, K. E., Norman, G. J., & Halpern, J. (2014). A social neuroscience perspective on clinical empathy. World Psychiatry, 13(3), 233-237.
  • Dündar, L. (2018). Yeni Medya ve Siyasal Katılım: 15 Temmuz Örneği. Gazi Akademik Bakış, 11(22), 101-115.
  • Ekinci, Ö. (2009). Öğretmen Adaylarını Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Emery, E. J. (1987). Empathy: Psychoanalytic and client centered, American Psychologist, 42(5), 513-515.
  • Erdoğan, E. (2015). Siyasal psikoloji siyasal katılım hakkında ne öğretebilir? Gezi protestoları'na katılanlar üzerinden bir değerlendirme. Cilt 3, Sayı 1. 31-58.
  • Ergin, D., Celasin, N., Akış, Ş., Altan, Ö., Bakırlıoğlu, Ö., ve Bozkurt, S. (2009). Dahili kliniklerde görev yapan hemşirelerin tükenme ve empatik beceri düzeyleri ve bunları etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11), 49-64.
  • Ersoy, E., & Köşger, F. (2016). Empati: Tanimi ve Önemi/empathy: Definition and its importance. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(2), 9-17.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., & Altoè, G. (2007). Does empathy predict adolescents’ bullying and defending behavior? Aggressive Behavior, 33(5), 467- 476. doi: 10.1002/ab.20204
  • Goleman, D. (2006), Duygusal Zekâ, Varlık Yayınları, İstanbul. Görgülü, B. (2018). Gençlerin Siyasal Katılım Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Güler, Ş. (2020). Political Participation And Subjective Well-Being: Individuals' E- Participation Activities On Twitter In Terms Of Life Satisfaction. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 354 - 372.
  • Güler, Ş., & Sezgin, M. (2019’b). Twitter’da Siyasal Katılım Ölçeği (TSKÖ). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 517-530.
  • Güler, Ş., & Sezgin, M. (2019’a) Benlik Saygısı ve E-Katılım İlişkisi: Twitter Ekseninde Akademisyenlere Yönelik Bir Uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 413-438.
  • Gülseren, S. (2001). Esduyum (Empati), Tanimi ve Kullanimi Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk Psikiyatri Dergisi, S.12:2, s.133-145.
  • Güz, N. (2002). Etkili İletişim Terimleri, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
  • Hojat, M., Gonnella, J. S., Nasca, T. J., Mangione, S., Vergare, M., & Magee, M. (2002). Physician empathy: definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty. American Journal of Psychiatry, 159(9), 1563-1569.
  • Ickes W., Marangoni, C., & Garcia, S., (1997). Empathic Accuracy W., (Ed.), Studying Empathic Accuracy İn a Clinically Relevant Context. Ickes (282-310. ss.). The Guilford Press: USA, New York.
  • Jolliffe, D., & Farrington, D. P (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, 32(6), 540–550. doi:10.1002/ab.20154
  • Karabağ, Ş. G. (2003). Öğretilebilir ve Bilişsel Bir Beceri Olarak Tarihsel Empati, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaçor, S. (2009). Yeni iletişim teknolojileri, siyasal katılım, demokrasi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 121-131.
  • Mehrabian, A., & Epstein, N. (1972). A measure of emotional empathy 1. Journal of personality, 40(4), 525-543.
  • Orhan, E. A. (2009). Toplumsal, Kültürel ve Katılımsal Boyutuyla Siyasal Davranışın Sosyo-Politik Analizi (1 baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Özbek, M. F. (2004). Toplumsal yaşamda empati. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1, 1-16.
  • Plutchik, R. (1990). Evolutionary bases of empathy, Eisenberg, N., & Strayer, J. (Ed.). Empathy and its development içinde (s. 38-46) USA, CUP Archive. Sezgin, M., & Şimşek, İ. Bireyin Sıkıntıya Dayanması Üzerine Sosyal Medyanın Rolü. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1259-1281.
  • Shamay-Tsoory, S. G., & Aharon-Peretz, J. (2007). Dissociable prefrontal networks for cognitive and affective theory of mind: a lesion study. Neuropsychologia, 45(13), 3054-3067.
  • Stephan, W. G., & Finlay, K. (1999). The role of empathy in improving intergroup relations. Journal of Social issues Winter, 55(4), 729-743.
  • Strayer, J., & Eisenberg, N. (Eds.). (1987). Empathy and its development. Cambridge University Press.
  • YSK, (2020). 31 Mart 2019 mahalli idareler genel seçimleri istatistikleri, Seçmen ve sandık istatitikleri. http://www.ysk.gov.tr/tr/istatistik/5644. Erişim Tarihi: 10.05. 2020.
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341-354.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Sezgin 0000-0003-2200-3301

İdris Şimşek 0000-0003-2939-7585

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezgin, M., & Şimşek, İ. (2021). EMPATİNİN SİYASAL KATILIM ÜZERİNE ETKİSİ: SEÇMENLERİN SOSYAL MEDYADAKİ KATILIM DAVRANIŞLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 509-524. https://doi.org/10.47107/inifedergi.866716