The interpretation of experiences relies heavily on an individual's religious framework and developmental characteristics. One's conception of God and the way one behaves are central. The nature and diversity of religious experiences reflect the significance that the individual attributes to religion and religious principles in their own life. This investigation presents valuable empirical evidence regarding the role of religion in the lives of young individuals amidst the prevailing trend of increasing secularism in contemporary society. The objective of this study is to gain insight into the role of religion in the lives of young people and to identify recurrent religious experiences. Through this qualitative examination encompassing young individuals in early adolescence, certain religious experiences were found to align partially with the structures associated with their religious affiliations. Additionally, some alterations corresponding to the developmental inclinations of adolescents were observed within the content of certain religious experiences. Because this period is the period in which some rapid intellectual, affective and behavioural changes are seen in the development of humanity. Therefore, it is possible to come across a number of different effects specific to adolescence. In addition, discrepancies were identified in the configuration and variety of religious encounters based on gender. Religious doubts and hesitations increase or decrease according to the degree of religious commitment of the individual. In addition, since this study was conducted immediately after the 6 February earthquake, it was seen that this traumatic event was reflected in the way young people interpreted their experiences. In this study, phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used. The data obtained were analysed by thematic coding and content analysis method.
Islam Adolescence Religious experience Religious doubt Earthquake Religious narrative
Deneyimlerin yorumlanması, kişinin dini referans çerçevesine ve gelişimsel özelliklerine bağlıdır. Kişinin Tanrı tasavvuru ve davranış şekli merkezi bir konumdadır. Dinî deneyimlerinin şekli ve çeşitliliği bireyin hayatında dine ve dinî değerlere verdiği önemi ortaya koymaktadır. Giderek seküler bir hal alan günümüz dünyasında gençlerin hayatında dinin yerini öğrenmek açısından bu çalışma önemli veriler sağlamaktadır. Bu araştırma gençlerin hayatında dinin yerini ve dinî deneyimlerin içinde sıklıkla görülen deneyimlerin neler olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Erken ergenlik dönemindeki gençler üzerinde yapılan bu nitel çalışmada kısmen bağlı olunan dinin yapısına paralel bazı dini deneyimler ifade edilmiştir. Bazı dini deneyimlerin içeriğinde ise, ergenliğin yapısındaki gelişimsel eğilimlere karşılık gelen bazı değişiklikler görülmüştür. Çünkü bu dönem insanlığın gelişiminde düşünsel, duyuşsal ve davranışsal bazı hızlı değişimlerin görüldüğü dönemdir. Dolayısıyla ergenlik dönemine özgü bir takım farklı etkilere rastlayabilmek mümkündür. Ayrıca cinsiyete bağlı olarak dini deneyimlerin yapısında ve çeşitliliğinde bazı farklılıklara rastlanmıştır. Dini şüphe ve tereddütler bireyin dini bağlılıklarının derecesine göre artmakta veya azalmaktadır. Ayrıca bu çalışma 6 Şubat depreminden hemen sonra yapıldığından bu travmatik olayın gençlerin deneyimlerini yorumlama biçimlerine yansıdığı görülmüştür. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler tematik kodlama ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilişsel Gelişim, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.